Foutmelding d70 CHA en FOR

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Foutmelding d70 CHA en FOR

Bericht door Léon Obers » wo aug 25 2010 11:55 pm

WouterN schreef:Ik heb het probleem met verschillende kaarten van verschillende formaten en merken. Ik formatteer ook alleen in de camera. Oplossingen over formatteren in specifieke indelingen geloof ik dan ook niet in.
Een eerste formattering op de PC in FAT32 "volledig" en daarna in de camera er nog eens achteraan wil ook gewoon wel eens helpen.
Verder, hoe lees je je geheugenkaarten uit?
Is het via een kaartlezer, kan een kaartlezer defect zijn en latente storingen op je kaart veroorzaken die later dan problemen gaan veroorzaken bij gebruik in de camera. Gebruik eens een andere kaartlezer.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jaargetijden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Jaargetijden » do aug 26 2010 12:51 am

op een amerikaanse site ben ik een keer tegengekomen dat dit ligt aan de gebruikte kaartlezer in de camera. Zelf heb ik 1 camera die nu niets meer leest en 1 die nu ik de kaart erin laat zitten nog maar zelden deze fout geeft.
Veel foto's heb ik kunnen redden door zodra de foutmelding kwam de kaart niet verder te gebruiken en via het programma "Datenretter" de foto's van de kaart te halen met een externe lezer
Met Beverwijk hierover gebeld (al weer een paar maanden terug) en die gaf mij een reparatieprijs van ca 148,-- euro
lijkt dus toch op een standaard tekortkoming in de hardware van de D70
Inmiddels ben ik erg blij met de D700. Scheelt maar een nul, maar wat een wereld van verschil.
Groeten,

Wil

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do aug 26 2010 1:37 am

Er zijn meerdere mogelijkheden die van toepassing kunnen zijn. Een externe kaartlezer kan net zo goed de veroorzaker zijn (heb ikzelf al meerdere keren gehad). Omdat zo'n externe kaartlezer bijna niks kost, is het allicht eerst makkelijker daar eens mee te beginnen om een andere externe kaartlezer te gebruiken. Als het daarmee opgelost blijkt, ben je klaar. Indien het daar niet aan ligt maar toch echt een fout in de camera, is die extra kaartlezer ook nooit weg, en zou ik verder de kosten besparen om de camera te repareren en een nieuwe camera kopen.

Verder zou je ook nog kunnen kijken of je de laatste firmware update wel op de camera hebt staan, hoewel er bij de laatste firmware op de Nikon website niets vermeld staat over verbeteringen in het uitlezen van geheugenkaarten, kan ik niet meer achterhalen of dat bij een eerdere update wel van toepassing was. Er zijn in het verleden wel updates geweest (ik weet niet bij welke camera) die daar wel betrekking op hadden. In ieder geval baadt het niet, schaadt het niet.

WouterN

Bericht door WouterN » do aug 26 2010 10:15 am

Dank voor de suggesties.

Het ligt niet aan de cardreader. Waarom niet?
- Toevallig had ik laatst al eens mn cardreader vervangen, omdat de vorige kapot was. Probleem is er nog steeds.
- Deze zomer had ik een spliksplinternieuwe kaart in de camera gestopt. Deze kaart heeft dus alleen nog maar in de camera gezeten en jawel, ook hier had ik het probleem...

En natuurlijk heb ik de nieuwste firmware op mn camera. Ik zou eerder denken dat het aan de nieuwere firmware ligt, omdat bij veel gebruikers het probleem pas later opspeelt. ;)

Mijn punt is eigenlijk dat ik (nog) geen geld wil besteden aan reparaties OF nieuwe camera's. Kijk, als ik mn camera laat vallen, okee, dan zal ik toch echt geld uit moeten geven, maar in dit geval vraag ik me af of het eerlijk is dat ik (en velen met mij) geld moeten besteden vanwege een probleem dat lijkt op een productiefout. Toch?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do aug 26 2010 10:29 am

WouterN schreef:maar in dit geval vraag ik me af of het eerlijk is dat ik (en velen met mij) geld moeten besteden vanwege een probleem dat lijkt op een productiefout. Toch?
Tja, hoe oud is de camera? Toch al gauw iets van ik schat pakweg 5 jaar ???
Binnen een coulance regeling zal daar rekening mee gehouden worden dat je de camera al die tijd wel prima hebt kunnen gebruiken. De kosten van reparatie (elders in de draad wordt € 148,- genoemd) staan dan zeer reëel in verhouding tot indertijd de nieuwwaarde. Dus ik denk niet dat je vanuit consumentenrecht je op enige "garantie" zou kunnen beroepen dat het dan maar gratis wordt gerepareerd. Apparaten verslijten nu eenmaal. Elektronisch net zo goed als mechanisch.

WouterN

Bericht door WouterN » do aug 26 2010 11:05 am

Slijtage is wat anders als productiefout... :wink2:
Als het slijtage was zou ik er vrede mee hebben, maar daarvoor hebben teveel camera's dit probleem merk ik. Bovendien is slijtage iets dat zou moeten optreden aan de hardware, terwijl je het zelf de hele tijd hebt over formatteren (=software)... En dan eigenlijk zou het ook alleen acceptabel zijn als t gaat om slijtage van mechanische hardware.

Een vriend van me (fotograaf) zegt nu dat het volgens een klasgenoot en docent een bekend probleem is met de D70 (hebben t al ns laten repareren). Het zou een probleem zijn met een elektrisch circuit...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do aug 26 2010 12:14 pm

WouterN schreef:Bovendien is slijtage iets dat zou moeten optreden aan de hardware
Elektronische onderdelen is ook hardware. Het wordt veel teveel als vanzelfsprekend gevonden dat elektronische onderdelen maar altijd tiptop in orde blijven. Materialen kunnen oxideren, worden poreus, bros. Op een gegeven moment gaat elektronica ook gewoon storingen vertonen. Bij de een eerder als bij de ander.

Zeker vanuit scherpere milieuregelgeving mogen bepaalde materialen niet meer gebruikt worden, wat een negatief effect kan hebben op de levensduur van die onderdelen. Dus je zou dan eerder de overheden moeten gaan aanklagen dat fabrikanten gedwongen worden inferieur materiaal te moeten maken.

Formatteren van geheugenkaarten is slechts het (tijdelijk) weer ongedaan maken van door hardware storingen ontstane foutjes aan de FAT-tabel.

merellein

Bericht door merellein » vr aug 27 2010 6:54 pm

Hai WouterN,
Ik was dit topic beginnen, en intussen ben ik ben van plan een andere camera te kopen. De kosten voor reparatie -terwijl niemand lijkt te weten wat de doorslaggevende reden van probleem nu is- zie ik ook niet zitten. Destijds heb ik ook de volle mep betaald, maar ontkomen aan stukgaan gaat helaas niet. Het lijkt inderdaad wel sneller te gaan sinds het digi-tijdperk (kijk maar naar hou oud tv's/stereo's/pc worden, ik lijk om de paar jaar een nieuwe inboedel te kopen!), m'n oude stereootje en oude telefoon zijn als backups goldies geworden.
Vreemd is wel, dat de D70 tweedehands nog steeds prijzig is. Ondanks de vele kliks durven mensen er nog 450 euro voor te vragen. Daarom ga ik over stappen op een d200 of d80. d90 gaat niet i.v.m. andere aansluitingen van de lenzen (als ik het goed heb). Jammer wel, want de grootte van een d70 heeft nog steeds mijn voorkeur. Een d200 vind ik (freule van 1.63meter) nogal groot en zwaar in de hand.
Succes met het dilemma!

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Melliw » vr aug 27 2010 7:00 pm

merellein schreef: Daarom ga ik over stappen op een d200 of d80. d90 gaat niet i.v.m. andere aansluitingen van de lenzen (als ik het goed heb).
Dat is voor mij nieuw.
Een misverstand.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Aviaspotters.nl

Bericht door Aviaspotters.nl » vr aug 27 2010 7:18 pm

merellein schreef:Vreemd is wel, dat de D70 tweedehands nog steeds prijzig is. Ondanks de vele kliks durven mensen er nog 450 euro voor te vragen.
Oh? Bij de grotere fotozaken (KE, cameranu, Konijn) zie ik de D70's vaak genoeg voor rond de 200 euro staan. Dan is het de gok (wel of geen CHA/FOR meldingen) nog wel waard vind ik persoonlijk. Ik heb nu drie D70S'en liggen (twee goed functionerend, eentje niet die nu enkel als backup dient) voor samen iets meer dan 600 euro . Dat heb ik liever dan één D90/200 voor (bijna) hetzelfde geld.

Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bob42 » vr aug 27 2010 7:36 pm

merellein schreef: Daarom ga ik over stappen op een d200 of d80. d90 gaat niet i.v.m. andere aansluitingen van de lenzen (als ik het goed heb). !
Geen idee hoe je daarbij komt? Je objectieven passen ook op een D90 hoor, dus die kun je rustig kopen.

Dochoff

Bericht door Dochoff » ma aug 30 2010 7:49 pm

Vandaag een CHA foutmelding gehad op mijn D90. Dus een garantie dat dat daar niet voorkomt is er ook niet.
Ik hoop dat het eenmalig was, het was in ieder geval de eerste keer. 't Zou mij zeer slecht uitkomen aangezien ik binnenkort op vakantie ga.

norry

Bericht door norry » zo jan 23 2011 2:54 pm

Heb dit CHA en FOR probleem met mijn D70 ook regelmatig gehad en de laatste tijd loop ik er steeds vaker tegenaan. Heb jullie ervaringen met dit probleem met interesse gelezen, maar heb ook nog wat verder gegoogled en iets gevonden wat misschien sommigen van jullie helpt. Ik heb de relatief simpele ingreep vandaag uitgevoerd en ben sindsdien (ongeveer 100 foto's verder) het probleem niet meer tegengekomen. Ik hoop dat de toekomst uitwijst dat dit een blijvende oplossing vormt voor dit probleem, maar dat kan ik nu nog niet bevestigen. De ingreep is simpel, kost weinig tijd en heeft nagenoeg geen risico. Het proberen waard lijkt mij!

Ik heb via deze site op photo.net (http://photo.net/nikon-camera-forum/00Hx6Y?start=10) een japanse site (http://blogs.dion.ne.jp/nisegrapher/arc ... 77743.html) gevonden die o.a. met foto's duidelijk maakt waar het om gaat. De gedachte is als volgt: Het gaat om de flexfoil van de cardreader die door uitbuiging geen goed contact meer maakt met een pcb. Het aanbrengen van een stukje zacht/verend materiaal tussen deze flexfoil en de behuizing drukt de flexfoil recht en verbetert het contact.

Gladstone

Bericht door Gladstone » wo feb 09 2011 10:20 am

Hallo, zal me even voorstellen,
ben Geert, en voor de eertste keer hier op het forum wist niet dat dit forum bestond, maar zie hier veel goede antwoorden op mijn vragen.

had dit probleen de CHR foutmelding gisteren voor het eerst met mijn Nikon D50
Had een nieuwe kaart gekocht en kreeg gelijk deze melding al het bovenstaande geprobeerd en ook geformateerd maar niks hielp,
na wat zoeken kwam ik er achter dat ik een SDHC kaart gekocht heb, en zoals je op de onderstaande linkjes kunt zien zit er verscil in de SD en de SDhc kaarten.
Zodra ik de normale SD kaart weer in de camera deed was de foutmelding weg.

http://www.dslr.nl/?cat=workshops&id=0001318
http://www.geheugenkaarten.nl/faq/verschil_sd_sdhc.html

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo feb 09 2011 10:35 am

Een D70 gebruikt helemaal geen SD of SDHC kaartjes maar Compact Flash.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”