Lightroom 3 beschikbaar (inmiddels 3.2!)
- yo-1
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Lightroom 3 beschikbaar (inmiddels 3.2!)
Voor de liefhebbers: Versie 3 van LR is per heden beschikbaar.
http://www.adobe.com/nl/products/photoshoplightroom/" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet,
Johan
http://www.adobe.com/nl/products/photoshoplightroom/" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet,
Johan
Laatst gewijzigd door yo-1 op di aug 31 2010 4:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon: D4, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 24-120 F4, 70-200 F2.8 VRII, 300 F2.8 VRII, SB-900, SB-700, TC-14 II
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Re: Lightroom 3 beschikbaar!
Ik werk zelf met LR2 en werk er graag mee.
Zal eens kijken wat de verbeteringen in LR3 zijn en misschien aanschaffen.
Zal eens kijken wat de verbeteringen in LR3 zijn en misschien aanschaffen.
- yo-1
- Clublid
Zoals in een ander draadje al te lezen was, is vooral de performance (bij grote catalogi) sterk verbeterd, en heeft met name de kwaliteit van de ruis-onderdrukking een mega-stap voorwaarts gemaakt. Ik heb daar in de afgelopen weken met de beta-versie al veel plezier van gehad, omdat je daarvoor in je workflow dus niet meer 'uit' hoeft te stappen naar NX2 of iets anders.
Maar er zijn ongetwijfeld nog veel meer verbeteringen t.o.v. versie 2.
Maar er zijn ongetwijfeld nog veel meer verbeteringen t.o.v. versie 2.
Nikon: D4, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 24-120 F4, 70-200 F2.8 VRII, 300 F2.8 VRII, SB-900, SB-700, TC-14 II
- yo-1
- Clublid
voor wie wat wil lezen over 'what's new in LR3':
http://www.digitalefotografietips.nl/li ... dium=email" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.digitalefotografietips.nl/li ... dium=email" onclick="window.open(this.href);return false;
- rjmulder
- Forumlid
- Contacteer:
Is er met de nieuwe versie ook een mogelijkheid om de database op het netwerk op te slaan in plaats van lokaal?
Nikon camera's | Glas in kokers | Onweer in doosjes | Beetje Manfrotto spul | Tassen van LowePro
- yo-1
- Clublid
LR laat nog steeds niet toe de database (de catalogus en de map met preview-bestanden) op een netwerkdrive te creëren.
Overigens kun je Lightroom (nog steeds) voor de gek houden met het ouderwetse dos SUBST commando, waarmee je een netwerk-map kunt vervangen door een virtuele Windows-driveletter. En dan kun je je Catalogs dus ook op het netwerk laten door Lightroom naar die drive-letter te verwijzen.
Geen idee overigens echter hoe dát met grote bibliotheken gaat qua performance (ik werk met bibliotheken met resp 15K en 35K aan foto's). En ik vermoed dat multi-user gebruik ook niet zal lukken.
De originele bestanden (JPEG e/o RAW bestanden en XMP's) kunnen overigens ook met versie 2 al wel probleemloos op een netwerk staan.
Overigens kun je Lightroom (nog steeds) voor de gek houden met het ouderwetse dos SUBST commando, waarmee je een netwerk-map kunt vervangen door een virtuele Windows-driveletter. En dan kun je je Catalogs dus ook op het netwerk laten door Lightroom naar die drive-letter te verwijzen.
Geen idee overigens echter hoe dát met grote bibliotheken gaat qua performance (ik werk met bibliotheken met resp 15K en 35K aan foto's). En ik vermoed dat multi-user gebruik ook niet zal lukken.
De originele bestanden (JPEG e/o RAW bestanden en XMP's) kunnen overigens ook met versie 2 al wel probleemloos op een netwerk staan.
- SwederD70
- Clublid
- Contacteer:
Geweldige verbetering! LR3
ruisreductie en correctie van lens e.d.
Binnenkort hebben die kip
ruisreductie en correctie van lens e.d.
Binnenkort hebben die kip

- rjmulder
- Forumlid
- Contacteer:
LR2 gebruik ik al een tijd en zit er ook aan te denken om de nieuwe versie aan te schaffen na het proberen natuurlijk maar de reacties zijn eigenlijk alleen maar positief dus ja lang proberen hoeft dan ook niet 
De foto's op een netwerkdrive zetten is geen probleem en een backup van de catalog ook niet dat heb ik ook op dit moment alleen de catalog van LR2 heb ik lokaal staan voor de rest helemaal niets alles staat op de server.
Subst ga ik toch even proberen, had ik nog niet aan gedacht eigenlijk
en dan is het gewoon proberen als je er met meerdere pc's bij kunt, gelijktijdig gebruik maken van de catalog zal wel niet gaan denk ik.
Ja hoe groter de catalog wordt hoe langer het allemaal duurt met inladen maar wordt het te langzaam kun je het natuurlijk altijd opdelen.
LR3 toch maar even downloaden.

De foto's op een netwerkdrive zetten is geen probleem en een backup van de catalog ook niet dat heb ik ook op dit moment alleen de catalog van LR2 heb ik lokaal staan voor de rest helemaal niets alles staat op de server.
Subst ga ik toch even proberen, had ik nog niet aan gedacht eigenlijk

Ja hoe groter de catalog wordt hoe langer het allemaal duurt met inladen maar wordt het te langzaam kun je het natuurlijk altijd opdelen.
LR3 toch maar even downloaden.
Nikon camera's | Glas in kokers | Onweer in doosjes | Beetje Manfrotto spul | Tassen van LowePro
- selcuk
- Clublid
Ik ga het uitproberen,op dit moment is hij het catalogus van de vorige versie aan het kopiëren.
Ik ben zeer benieuwd.
Ik ben zeer benieuwd.
- yo-1
- Clublid
Misschien nog een hint voor diegenen die mobiel willen zijn, dus hun Lightroom-catalogs op meerdere PC's willen kunnen openen, misschien zelfs 'op locatie' zoals ondergetekende:
Windows (XP, Vista, 7 etc.) vanaf de business-versie kent de mogelijkheid voor het werken met 'offline folders', vooral te gebruiken op laptops.
(Windows Home edities kennen deze faciliteit niet, en de MAC-wereld ontbeert deze functie totaal, anders was ik vermoedelijk al lang op MACbook overgestapt).
Daarmee maak ik op mijn laptop een 'offline' kopie van de hele netwerk-folder waarin mijn collectie met 'onderhanden' foto's zit, en de bijbehorende catalog.
Op locatie/buitenshuis heb ik vaak mijn laptop mee. Ik kan ter plekke mijn fotokaartjes overzetten naar de laptop, eventueel bewerken, en desgewenst meteen doormailen naar perscontacten of op website plaatsen.
Thuisgekomen, synchroniseer ik de laptop met het netwerk, en de nieuwe collectie is meteen beschikbaar op de thuis-PC met het grote beeldscherm.
Windows (XP, Vista, 7 etc.) vanaf de business-versie kent de mogelijkheid voor het werken met 'offline folders', vooral te gebruiken op laptops.
(Windows Home edities kennen deze faciliteit niet, en de MAC-wereld ontbeert deze functie totaal, anders was ik vermoedelijk al lang op MACbook overgestapt).
Daarmee maak ik op mijn laptop een 'offline' kopie van de hele netwerk-folder waarin mijn collectie met 'onderhanden' foto's zit, en de bijbehorende catalog.
Op locatie/buitenshuis heb ik vaak mijn laptop mee. Ik kan ter plekke mijn fotokaartjes overzetten naar de laptop, eventueel bewerken, en desgewenst meteen doormailen naar perscontacten of op website plaatsen.
Thuisgekomen, synchroniseer ik de laptop met het netwerk, en de nieuwe collectie is meteen beschikbaar op de thuis-PC met het grote beeldscherm.
- yo-1
- Clublid
Re: Lightroom 3.2 beschikbaar!
Voor de geïnteresseerden: sinds vandaag is Lightroom 3.2 beschikbaar.
ZIe de readme: http://www.adobe.com/special/photoshop/ ... ReadMe.pdf
ZIe de readme: http://www.adobe.com/special/photoshop/ ... ReadMe.pdf
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Lightroom 3 beschikbaar (inmiddels 3.2!)
Dat is al snel zeg. Zoveel bugs gefixed, of nieuwe functies bij gekomen?
Ik gebruik Lightroom zelf al een tijdje niet meer. Hoewel met name de ruisprestaties me interesseren, ben ik nog steeds helemaal verliefd op Capture NX.
Ik gebruik Lightroom zelf al een tijdje niet meer. Hoewel met name de ruisprestaties me interesseren, ben ik nog steeds helemaal verliefd op Capture NX.

- selcuk
- Clublid
Wat een hoop lensprofielen zijn er bijgekomen.
ik heb een 17 -55 en moet wel wennen aan het correctie ervan op 17 mm.
Ook ben ik blijkbaar gewend aan het vignettering op zijn grootste hoek.
(lijkt net of een foto geen natuurlijke lijstje heeft
)
Voor Sigma objectieven stikt nu het van het profielen en ik mis helemaal het merk Tokina?!
ik heb een 17 -55 en moet wel wennen aan het correctie ervan op 17 mm.
Ook ben ik blijkbaar gewend aan het vignettering op zijn grootste hoek.
(lijkt net of een foto geen natuurlijke lijstje heeft

Voor Sigma objectieven stikt nu het van het profielen en ik mis helemaal het merk Tokina?!
Laatst gewijzigd door selcuk op di aug 31 2010 10:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Sorry snap ik niet.Daarmee maak ik op mijn laptop een 'offline' kopie van de hele netwerk-folder waarin mijn collectie met 'onderhanden' foto's zit, en de bijbehorende catalog.
Kun je dan ook je foto's van je netwerk bewerken of zie je dan vraagtekens staan op je voorvertoningen?
Als dat laatste zo is, dan kun je overgaan tot aanschaf van een Macbook

- yo-1
- Clublid
Bij een map die ingesteld is voor off-line synchronisatie, wordt inderdaad een kopie van die map op de laptop bijgehouden. Op locatie, los van het netwerk, kun je er volledig mee werken en ze bewerken (geen vraagtekens dus). Bij thuiskomst één keer op synchroniseren klikken en de gewijzigde bestanden overschrijven die op het netwerk.Olijfje schreef:
Sorry snap ik niet.
Heb al vaak gezocht naar MAC-varianten van deze functionaliteit, maar veel verder dan het via internet synchroniseren (de ene PC plaatst gegevens op een centrale internet-site, de andere kan ze van daaruit weer naar zich toe halen en vv.) komen die oplossingen niet. En dat zijn geen bruikbare mechanismen wanneer je in vele mega-bytes denkt die je snel even mee wilt hebben.
Johan