Olijfje schreef: Als je bestanden onderweg wil bewerken kun je ook je HD toch meenemen? Zo'n 500 gig 2,5 inch?
Ik denk dat je hier de context van de eigenlijke vraag uit het oog verliest.
Het gaat over een netwerkomgeving waar de fotocollectie en de lightroom catalogs zich op een netwerk-server bevinden, zodat je ze (weliswaar afwisselend) vanaf meerdere pc's kunt benaderen zonder met losse schijven te zeulen. In mij geval: ik heb een WIndows server op zolder staan (centrale opslag van archief en onderhanden projecten, automatisch gebackuped, etc.), werk vanaf mijn kantoor/bureau op een werkstation met groot scherm, maar wil af en toe ook graag met de laptop op schoot bij de familie op de bank gaan zitten. Zonder ook maar één schijf- of netwerkstekkertje om te hoeven pluggen........
En, ik wil de collectie 'onderhanden projecten' altijd mobiel bij me hebben op de laptop (zonder ook nogeens met schijven en extra voedingen te moeten zeulen)....
Dat alles kan in een Windows/Lightroom setup dus met boven beschreven oplossingen:
- batch-programmatje met daarin een SUBST-commando om Lightroom te foppen (zodat het denkt dat catalog en foto's op een lokale schijf staan)
- automatische synchronisatie van de betreffende mappen naar de laptop.
Wanneer ik op locatie foto's maak (recent bv. een 3-daags evenement, ca. 4000 clicks gemaakt), dump ik ze vanaf de camera/kaartje in de offline-map op de laptop, kan ter plekke of 's avonds in het hotel in Lightroom beginnen met bewerken, categoriseren en verzenden naar bv. pers-afnemers of actualiteitensites. Bij thuiskomst is het laptop starten, éénmalig op 'synchroniseren' klikken, en alles gaat automatisch naar de server, gaat zonder omkijken in de backup mee, en is vanaf dat moment ook beschikbaar op de vaste werkplek...... Zonder ook maar één mapje te hoeven verslepen .........
Zodra iemand mij kan beschrijven dat dit ook kan in een MAC-setup, wordt de MAC-wereld interessant voor mij.....
Nikon: D4, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 24-120 F4, 70-200 F2.8 VRII, 300 F2.8 VRII, SB-900, SB-700, TC-14 II