Nou, ik heb gelezen, maar het verhaal van Konijnenberg raakt volgens mij kant noch wal. Hoezo is een DX objectie geschikt voor Full Frame camera's? (Dat het op de DX stand met 5 MP wel kán, maakt het nog niet "geschikt voor"). En hoezo krijg je op FX dan een cropfactor van 1,5 x? Die info munt niet echt uit door helderheid en ik begrijp best dat mensen dat niet snappen. In snap het in ieder geval ook niet!Daniël schreef:Lezen is ook een vak apart![]()
Bij de type zonder VR:Dus het is een DX objectief. De FX camera's beschikken over een DX functie.Let op! Dit objectief is wél geschikt voor full-frame camera's maar zal uw crop-factor wijzigen naar 1,5x.
Verwarring lenzen 55-200mm
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Verwarring lenzen 55-200mm
Je kan makkelijk een DX lens op een FX body zetten.
Maar dan krijg je of zwarte randen of je camera schakelt om.
De crop functie geld ook voor DX camera's heb ik begrepen. 55-200 is eigenlijk geen 55-200mm maar 82.5-300mm. Snap je hem nog
De crop functie geld ook voor DX camera's heb ik begrepen. 55-200 is eigenlijk geen 55-200mm maar 82.5-300mm. Snap je hem nog

-
- Forumlid
Oh, dus 55-200 wordt ook (volgens Konijnenberg: juist) op FX 82.5-300? Ik blijf er bij dat de tekst van Konijnenberg nergens op slaat.Daniël schreef:Je kan makkelijk een DX lens op een FX body zetten.
Of deze lens dan ook met een crop factor gaat op een FX weet ik niet.
Maar verder, correct
Maar verder, correct
-
- Forumlid
Ik ben zo eigenwijs om te blijven denken dat DX-lenzen voor DX-camera's zijn bedoeld en dat het dus heel vreemd is als Konijnenberg zo'n objectief verkoopt als "geschikt voor FX". Dat is je reinste misleiding.
Dat je het objectief desnoods wel "kunt" gebruiken in DX-mode doet daar niet aan af, omdat je normaal gesproken voor een FX-camera natuurlijk geen DX-objectief koopt, want je zit dan op 5 MP ipv 12.
In DX-mode gedraagt een FX-camera zich ook als DX, dus je krijgt dan ook een crop-factor. Ik zie het als noodoplossing als je al DX-objectieven hebt.
In FX-mode is een dergelijk objectief uiteraard niet behoorlijk te gebruiken.
Het "advies" van Konijnenberg is dus kul.
Dat je het objectief desnoods wel "kunt" gebruiken in DX-mode doet daar niet aan af, omdat je normaal gesproken voor een FX-camera natuurlijk geen DX-objectief koopt, want je zit dan op 5 MP ipv 12.
In DX-mode gedraagt een FX-camera zich ook als DX, dus je krijgt dan ook een crop-factor. Ik zie het als noodoplossing als je al DX-objectieven hebt.
In FX-mode is een dergelijk objectief uiteraard niet behoorlijk te gebruiken.
Het "advies" van Konijnenberg is dus kul.
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
Helemaal mee eens, het slaat nergens op 
Michael

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
Nou, heb de 55-200mm VR besteld!
Bedankt voor alle hulp!
Kan niet wachten...
Bedankt voor alle hulp!
Kan niet wachten...