Capture NX edit als smart opject in photoshop
Capture NX edit als smart opject in photoshop
Capture NX edit als smart opject in photoshop : is dit ogenlijk en zo nee waarom niet en wie moet ik (bij nikon/adobe) door elkaar schudden (
) om dit voor elkaar te krijgen. Wat mij betreft is capture NX veruit superieur aan adobe raw (zelfs v6) met name qua lenscorrecties (vertekening en abberatie). Ik ben alleen inmiddels zo gewend aan non destructief en gelaagd werken dat het nodige tiff tussenstapje overkomt als oertijd.

Re: Capture NX edit als smart opject in photoshop
Nikon wil de ingewanden van de NEFs niet prijsgeven, wat Adobe heel vervelend vindt want die willen alle RAW bestanden het liefst naar hun DNG(?) formaat converteren. Grote bedrijven onder elkaar
Wat je zou moeten doen is zowel Nikon, Nik en Adobe opkopen, de bedrijfsculturen zien samen te voegen en dan eens een goed gesprek hebben met een paar programmeurs. Eitje :mrgreen:

Oke, een bedrijfs-paranoia-ding dus, dat dacht ik al half 
Als ik mijn ruwe verstand loslaat op het fenomeen smart object zou bijna het hele probleem echter van de kant van nikon kunen worden opgelost. Ik stel me zo voor dat een smart object bestaat uit 2 onderdelen: een brok digitale data (in dit geval het bewerkte nef bestand) en een "front end" zijnde een bitmap waar photoshop iets mee kan. Als je de smart object opent wordt de brok data geopend met capture nx en na afloop wordt de "front end" bitmap door capture nx geupdate aan de hand van je berwerkingen.
Het enige wat nikon moet weten is hoe een smart object precies moet worden samengesteld uit de 2 onderdelen. Aangezien er zat third party tools zijn die dit probleemloos doen (b.v. efex) zou dat toch moeten kunnen.
Dan hoef ik dus alleen maar Nikon over te kopen

Als ik mijn ruwe verstand loslaat op het fenomeen smart object zou bijna het hele probleem echter van de kant van nikon kunen worden opgelost. Ik stel me zo voor dat een smart object bestaat uit 2 onderdelen: een brok digitale data (in dit geval het bewerkte nef bestand) en een "front end" zijnde een bitmap waar photoshop iets mee kan. Als je de smart object opent wordt de brok data geopend met capture nx en na afloop wordt de "front end" bitmap door capture nx geupdate aan de hand van je berwerkingen.
Het enige wat nikon moet weten is hoe een smart object precies moet worden samengesteld uit de 2 onderdelen. Aangezien er zat third party tools zijn die dit probleemloos doen (b.v. efex) zou dat toch moeten kunnen.
Dan hoef ik dus alleen maar Nikon over te kopen

- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
En als Nikon dat gaat doen... dan verkopen ze ineens minder vaak Capture NX of zo? Lijkt me niet slim.
Hoezo minder vaak verkopen? Je heb toch gewoon capture NX nodig met capture NX smart objects te kunnen werken.
Ik denk zelfs dat veruit de meesten die de eindbewerking in photoshop doen nu de raw gewoon door adobe camera raw laten lopen ipv moeilijk doen via een tiff. Bij goede integratie komt capture NX meer in beeld als alternatief voor camera raw. En dus wat mij betreft een veruit superieur alternatief.
Ik denk zelfs dat veruit de meesten die de eindbewerking in photoshop doen nu de raw gewoon door adobe camera raw laten lopen ipv moeilijk doen via een tiff. Bij goede integratie komt capture NX meer in beeld als alternatief voor camera raw. En dus wat mij betreft een veruit superieur alternatief.
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Wellicht was ik wat te snel. Ik dacht jullie erop doelden dat Capture NX als een soort plugin in Photoshop gehangen zou worden, althans, de RAW conversie ervan. Dan zou je niet heel Capture NX meer nodig hebben.
Als heel Capture NX een smart object voor Photoshop zou opleveren, dan hebben jullie natuurlijk gelijk; dan heb je Capture NX nog steeds nodig.
Als heel Capture NX een smart object voor Photoshop zou opleveren, dan hebben jullie natuurlijk gelijk; dan heb je Capture NX nog steeds nodig.
- Léon Obers
- Forumlid
Ik denk dat jij het je te simplistisch voorstelt. NEF-data is een niet "zichtbaar" RAW beeld-bestand wat eerst geconverteerd moet zijn naar een beeldbestand, wil het überhaupt in Photoshop als Smart Object gebruikt kunnen worden.Hans Heintz schreef: Als ik mijn ruwe verstand loslaat op het fenomeen smart object zou bijna het hele probleem echter van de kant van nikon kunen worden opgelost. Ik stel me zo voor dat een smart object bestaat uit 2 onderdelen: een brok digitale data (in dit geval het bewerkte nef bestand) en een "front end" zijnde een bitmap waar photoshop iets mee kan. Als je de smart object opent wordt de brok data geopend met capture nx en na afloop wordt de "front end" bitmap door capture nx geupdate aan de hand van je berwerkingen.
Een "bewerkt" NEF-bestand is niets anders al meestal een origineel Nikon RAW-bestand vanuit een camera (maar hoeft niet eens), met een instructieset eraan gekoppeld om typische gereedshappen aan te sturen van de Nikon Capture software (Nik Software). Photoshop kan helemaal niets met die instructieset. Maakt bovendien gebruik van totaal andere gereedschappen met een andere structuur en opzet.
Vergelijk het alsof er als het ware instructies in een NEF-bestand zitten ingesloten om een CNC freesbank van het merk Nikon aan te sturen, en jij wil met diezelfde instructies daarmee een CNC draaibank van het merk Adobe aansturen. Dat gaat je nooit lukken.
Een volledige bitmap als 2e "front end" laag in een NEF-bestand inbouwen is ook onzinnig, want dan heb je de conversie dus feitelijk al gedaan voordat het in Photoshop komt.
Hetzelfde wat je nu reeds doet om eerst in Capture NX je bestanden aan te passen, te converteren en naar een 16-bits TIF-bestand weg te schrijven, en dat als basis te gebruiken in Photoshop, zonder dat je daar nog een extra NEF-bestand aan dat TIF-bestand zou hebben gekoppeld.
Je haalt het principe van een reeds geconverteerd bitmap beeldbestand en juist de nog niet geconverteerde data van een RAW-bestand volledig door elkaar. Nog afgezien van het enorme nadeel om je NEF-bestanden ineens een tig aantal keren groter in omvang te moeten laten zijn omdat er ineens nog een 16-bit verliesloos bitmap ingesloten moet worden zodat ene Adobe die bestanden makkelijker zou kunnen inzetten.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Léon Obers
- Forumlid
Nikon stelt hun SDK (Software development kit) voor de verwerking van NEF's gratis ter beschikking aan andere softwarebedrijven. Maar die willen nu juist niet de in die SDK vastgelegde conventies en tools gebruiken, maar hun eigen oplossingen.flitslicht schreef:Nikon wil de ingewanden van de NEFs niet prijsgeven, wat Adobe heel vervelend vindt want die willen alle RAW bestanden het liefst naar hun DNG(?) formaat converteren.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ik weet dat nog zo net niet.Léon Obers schreef: Ik denk dat jij het je te simplistisch voorstelt.
Ik heb een bepaalde theorie over hoe smart objects intern werken die mij erg logisch voorkomt. Namelijk dat een smart object altijd bestaat uit 2 delen:
1-een hoeveelheid data waar photoshop verder niets mee doet tenzij je het smart object bewerkt
2-een bitmap die het eindresultaat is van de bewerkte data uit 1
Het is aan de third party tool (in dit geval capture NX) om het smart object te maken, photoshop gaat er mee om als een container met een plaatje aan de voorkant en als je het smart object wil bewerken wordt de container weer teruggegeven aan de third party tool die de data bewerkt en het eindresultaat als niew plaatje op de container plakt. Photoshop heeft alleen dat plaatje (standaard bitmap) nodig namelijk, dat is de laag waarmee je verder gaat. Photoshop hoeft dus helemaal NIETS met de innner workings van het datapakket te doen of begrijpen.
Dus het plaatje wordt niet ingebouwd in het nef bestand, maar *naast* de NEF ingebouw in het smart object, zoals ik in mijn tweede bericht al had gesteld.Een volledige bitmap als 2e "front end" laag in een NEF-bestand inbouwen is ook onzinnig, want dan heb je de conversie dus feitelijk al gedaan voordat het in Photoshop komt.
Als iemand met adobe expertise mij kan corrigeren op hoe smart objects functioneren ben ik natuurlijk wel een gewillig slachtoffer van terechtwijzing ;P