Ik heb al lopen zoeken en lezen in mijn handleiding, maar (en ik zal er wel overheen lezen) ik kan het niet vinden. Sinds ik de SB-900 op mijn D700 zet geeft de flitser altijd de code FP in het display (naast de andere aanduidinge zoals TTL en BL). Zet ik de flitser op mijn D300, dan heb ik deze code niet in het display.
Kan iemand mij vertellen wat dit is, wat ik er mee kan/moet en of dit "normaal" is.
Alvast bedankt voor de antwoorden.
SB900 geeft FP aan in display
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
SB900 geeft FP aan in display
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Re: SB900 geeft FP aan in display
Pag D55 van je SB-900 handleiding:
De volgende functies zijn beschikbaar als de gebruikte camera hierover beschikt. Stel deze functies in op de camera. Ze kunnen niet rechtstreeks worden ingesteld op de SB-900. Voor meer informatie over camerafuncties en -instellingen raadpleegt u de gebruikshandleiding van de camera.
Automatische FP high-speed flitssynchronisatie
High-speed flitssynchronisatie bij de kortste sluitertijd van compatibele camera’s is mogelijk. Automatische FP high-speed flitssynchronisatie wordt automatisch ingesteld als:
ALE
De volgende functies zijn beschikbaar als de gebruikte camera hierover beschikt. Stel deze functies in op de camera. Ze kunnen niet rechtstreeks worden ingesteld op de SB-900. Voor meer informatie over camerafuncties en -instellingen raadpleegt u de gebruikshandleiding van de camera.
Automatische FP high-speed flitssynchronisatie
High-speed flitssynchronisatie bij de kortste sluitertijd van compatibele camera’s is mogelijk. Automatische FP high-speed flitssynchronisatie wordt automatisch ingesteld als:
- de sluitertijd de synchronisatietijd van de camera overschrijdt.
- Dit is handig als u een groter diafragma wilt gebruiken om een kleinere scherptediepte te creëren en zo de achtergrond onscherp vast te leggen zonder
dat u hoeft te letten op de synchronisatietijd. - Automatische FP high-speed synchronisatie kan ook worden gebruikt bij geavanceerde draadloze flitssturing.
- Bij gebruik van één flitser zijn de beschikbare flitsstanden i-DDL, flitsen met automatisch diafragma en monitor-voorflitsen, niet-DDL automatisch flitsen met
monitor-voorflitsen, handmatig flitsen met afstandsprioriteit en handmatig flitsen. - Raadpleeg ‘Specificaties’ voor het flitsbereik in de flitsstand DDL automatisch en de richtgetallen bij automatische FP high-speed flitssynchronisatie.
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
- André
- Forumlid
- Contacteer:
Arthur, het ligt absoluut aan mijn IQ, maar ik snap er geen bal van. Dit had ik wel gelezen, maar snappen doe ik het niet. Kun en wil je het in de door bekende jip en janneke taal eens proberen te verhelderen, en vooral wat ik er in de praktijk mee kan.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Aan jouw IQ mankeert niets Flippie. Of ik het in Jip en Janneke taal kan uitleggen weet ik niet, maar let's give it a try.
"Auto FP" betekent dat de camera bij een sluitertijd sneller dan 1/250 automatisch over gaat op FP oftewel "high speed sync flash". Dit houdt in dat i.c.m. met een compatible flitser er een aantal flits pulsen wordt afgegeven in plaats van één enkele flits. Hierdoor kun je toch met snellere sluitertijden synchroniseren dan je maximale synchronisatie van normaal 1/250. Dit gaat echter ten kosten van het vermogen van de kleine strobe (richtgetal lager).
Ondanks het feit dat de Auto FP high speed synchronisatie optie het flitsbereik van de flitser drastisch beperkt, geeft het je de controle over depth-of-field met de juiste flitser zoals de SB-900, SB-800 en/of SB-600. In het geval dat je een snellere sluitersnelheid kiest dan de maximale flits synchronisatie, gebruik je de speedlight puur als invulflits waarmee het verlies in vermogen te verwaarlozen is.
Een zeer uitgebreid stuk over high speed sync en hoe dit nu precies in z'n werk gaat is beschreven door Neil van Niekerk, klikkerdeklik. Is weliswaar in het Engels maar zeer verhelderend!
Hope this helps,
ALE
"Auto FP" betekent dat de camera bij een sluitertijd sneller dan 1/250 automatisch over gaat op FP oftewel "high speed sync flash". Dit houdt in dat i.c.m. met een compatible flitser er een aantal flits pulsen wordt afgegeven in plaats van één enkele flits. Hierdoor kun je toch met snellere sluitertijden synchroniseren dan je maximale synchronisatie van normaal 1/250. Dit gaat echter ten kosten van het vermogen van de kleine strobe (richtgetal lager).
Ondanks het feit dat de Auto FP high speed synchronisatie optie het flitsbereik van de flitser drastisch beperkt, geeft het je de controle over depth-of-field met de juiste flitser zoals de SB-900, SB-800 en/of SB-600. In het geval dat je een snellere sluitersnelheid kiest dan de maximale flits synchronisatie, gebruik je de speedlight puur als invulflits waarmee het verlies in vermogen te verwaarlozen is.
Een zeer uitgebreid stuk over high speed sync en hoe dit nu precies in z'n werk gaat is beschreven door Neil van Niekerk, klikkerdeklik. Is weliswaar in het Engels maar zeer verhelderend!
Hope this helps,
ALE
Laatst gewijzigd door ALE op zo sep 05 2010 12:30 am, 2 keer totaal gewijzigd.
- André
- Forumlid
- Contacteer:
Dus als ik mijn camera op "M" zet en een sluitertijd van b.v. 1/60 of 1/250 van een seconde zal de flitser zich als een "normale" flitser gedragen, maar zodra ik een snellere tijd kies (sneller dan de maximale sync tijd) b.v. 1/300 dan de flitser automatisch overschakelen naar een High-Speed flitsmode.
Jawel meneer, klopt als een bus. Zie ook nog de aanvulling die ik net heb toegevoegd over Neil van Niekerk. Beter dan hij kan ik het niet uitleggen.
Groet,
ALE
Groet,
ALE