AF-S VR 70-300MM F45-56G IF-ED samen met een teleconverter

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Kroontje

Re: AF-S VR 70-300MM F45-56G IF-ED samen met een teleconvert

Bericht door Kroontje » di aug 31 2010 10:28 pm

Als het goed is staan deze en meer met 70-300mm op de site van LOKA.
Vaak zelf ook bekeken :wink: om te zien hoe of wat.

Kroontje

Kroontje

Bericht door Kroontje » di aug 31 2010 10:30 pm

:oops: Zie geen site bij LOKA meer.

Kroontje

LOKA
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LOKA » di aug 31 2010 11:15 pm

Dank jullie wel voor jullie complimenten, dit doet je altijd wel goed.

Ik mag altijd graag experimenteren en dit was ook op verzoek van iemand van een ander forum.
Dus dan maar op pad gegaan met die combinatie.

Nog even aanvullende informatie, de onbewerkte foto's zijn niet gecropt, alleen omgezet naar JPG dus kaal uit de camera vandaan.
De bewerkte zijn wel iets gecropt, en tevens de belichting iets aangepast.
Verder bestaat onze site nog steeds hoor, beiden staan vermeld onder onze naam, maar hierbij even de link met ook meerdere foto's hiervan met deze combi. http://picasaweb.google.nl/lokafoto" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ook andere objectieven en experimenten.
De meeste mappen op deze site zijn onbewerkte foto's, de bewerkte staan op onze portfoliosite, die ook onder onze naam staat.
Verder zal ik nu meteen dan ook even de exif-data bij de foto's zetten.
Ook zag ik dat er geen foto tussen zit met 300mm, die plaats ik dan nog even hierbij:

Afbeelding
Onbewerkt, alleen omgezet naar JPG.
HIer moet dus nog even de belichting van worden aangepast en verscherpt worden.
Exif-data:
Model: NIKON D90
ISO: 320
Belichting: 1/250 sec.
Diafragma: 10.0
Brandpuntsafstand: 300mm
Wel alles vermenigvuldigen dus met 1,4, want de converter geeft de exif niet goed door aan de camera.

Dan nog als laatste eentje met de interne flitser:
Afbeelding
Onbewerkt, alleen omgezet naar JPG.
HIer moet dus nog even de belichting van worden aangepast en verscherpt worden.
Exif-data:
ISO: 500
Belichting: 1/200 sec.
Diafragma: 6.3
Brandpuntsafstand: 70mm
Wel alles vermenigvuldigen dus met 1,4, want de converter geeft de exif niet goed door aan de camera.

Ook deze beide foto's zonder statief maar wel met VR.

Groetjes Karin

sjakie

Bericht door sjakie » zo sep 05 2010 6:11 pm

Leuk dat dit werkt, wat me wel opvalt is dat er weinig foto's op meer dan 214mm (=300mm met TC) tussen zitten. Zijn die niet scherp genoeg meer of heb je ze gewoon niet gemaakt?

>> De enige geldige reden om een teleconverter te monteren is natuurlijk om op meer dan de anders maximale 300mm te kunnen schieten..

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo sep 05 2010 10:00 pm

sjakie schreef:Leuk dat dit werkt, wat me wel opvalt is dat er weinig foto's op meer dan 214mm (=300mm met TC) tussen zitten. Zijn die niet scherp genoeg meer of heb je ze gewoon niet gemaakt?
>> De enige geldige reden om een teleconverter te monteren is natuurlijk om op meer dan de anders maximale 300mm te kunnen schieten..
Ja, maar 300mm x 1,4 = 420mm, toch? Komt overeen met 630mm FF. Maar 214mm is 300mm gedeeld door 1,4 en dat is m.i. niet aan de orde. :huh:
Bovendien staat er "meer dan" en dan kun je in dit verband alleen maar bedoeld hebben "meer dan 300mm". Je lijkt mij wel! :lol: :lol:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

sjakie

Bericht door sjakie » zo sep 05 2010 10:26 pm

Als ik de makers van de foto's (LOKA?) goed begrepen heb registreert de EXIF 214mm als werkelijke brandpuntsafstand terwijl er met een 1,4x converter in principe op 300mm gefotografeerd wordt.
Ik zou dus graag foto's zien waarbij de EXIF meer dan 214mm weergeeft :)

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo sep 05 2010 10:37 pm

sjakie schreef:Als ik de makers van de foto's (LOKA?) goed begrepen heb registreert de EXIF 214mm als werkelijke brandpuntsafstand terwijl er met een 1,4x converter in principe op 300mm gefotografeerd wordt.
Ik zou dus graag foto's zien waarbij de EXIF meer dan 214mm weergeeft :)
:oops: Ik lijk mij wel! :mryellow:

Maar als je op LoKa's Picasa site kijkt zie je hele rijen foto's op 300mm plus Kenko 1,4 TC! En keurig! Misschien ietsje zacht, maar dat kan best liggen aan het feit dat ik gekeken heb naar de onbewerkte exemplaren http://lh4.ggpht.com/_ri-z8NfzxM8/TC-Eh ... C_0090.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; die (denk ik) ook nog eens een stuk verkleind worden bij Picasa. Plus het is natuurlijk geen 500mm prime!
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

LOKA
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LOKA » zo sep 05 2010 11:22 pm

Hahaha, heerlijke verwarring. Als er bij de foto 300mm staat dan heb ik dus volledig ingezoomd, en wordt het totaal dus 420mm.
De camera krijgt dus niet meer de echte data door.
Dus lees de exif gewoon zoals hij er bij staat, en vermenigvuldig dit dus met 1,4.
Oftewel de ooievaar is op 300mm met converter ertussen, en is dus in werkelijkheid 420mm.

Ik zal nog eens spitten, want ik heb er hier meer van, met 300mm, maar op dit moment heb ik erg weinig tijd, wegens een ziekte geval.
Toch nog eentje even snel gevonden, deze is van vorig jaar en zonder dat de verscherping in de camera omhoog is gezet:
Afbeelding

Tegen de zon in, dus erg lastig.
ISO: 400
Belichting: 1/640 sec.
Diafragma: 5.6
Brandpuntsafstand: 300mm

Het is heel goed mogelijk om ook op 300mm te focussen, echter bedenk dat wat met alleen 300mm te ver was je dit ook gaat gebeuren met 420mm. Zorg er ook voor dat je F-getal niet te laag is, anders verlies je teveel scherpte.
Maar over het algemeen is dit een prima goedkope oplossing als je net iets verder wilt komen.

Groetjes Karin

Jeroen_

Bericht door Jeroen_ » ma sep 06 2010 11:00 am

Leuk zo'n inhoudelijke discussie (en verwarring :P ).

Lijkt mij een heldere (en scherpe) uitkomst dat een converter een prima (en betaalbare) oplossing kan zijn.
Voor mij in iedergeval wel.

Nogmaals iedereen hartelijk bedankt voor zijn of haar bijdrage.

Groet Jeroen

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”