foto test commentaar AUB

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
ceesbeers

foto test commentaar AUB

Bericht door ceesbeers » zo sep 05 2010 9:00 pm

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Graag commentaar liefst ongezouten!!!
Daar ik net begin en het een en ander wil leren , ik klooi maar wat zoals ze zeggen
Gezien de lens en het gefotograafeerde object is het de vraag of ik de juiste keuze maak ,wat beter kan enz.....

Ik vind de scherpte niet goed bijv het scheidend vermogen van de lens lijkt me klein
maar ja of dat de oplossing is weet ik ook niet, heb daar te weinig fotografische kennis vandaar.
Laatst gewijzigd door ceesbeers op zo sep 05 2010 10:48 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

AEL
Forumlid
Forumlid

Re: foto test commentaar AUB

Bericht door AEL » zo sep 05 2010 10:17 pm

Beste Cees,

Indien je expliciet "commentaar" zoekt op je foto's kun je deze beter in "Foto beoordelingen" plaatsen. Daar wordt ook voldaan aan de door jou gewenste bereidingswijze ("ongezouten").

Verder is het misschien een goed idee om je foto's gepaard te laten gaan met enige tekst en uitleg. Bijvoorbeeld waar we naar kijken, wat je wilde bereiken, etc.

Groeten en veel plezier gewenst op dit leuke forum!

Arjan

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo sep 05 2010 11:55 pm

Even verhuisd naar "Foto beoordelingen"...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

ceesbeers

Bericht door ceesbeers » ma sep 06 2010 1:08 am

bedankt patrick!

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma sep 06 2010 11:42 am

Voor een eerste poging is dit nog niet slecht, maar er is duidelijk ruimte voor verbetering. Ankele praktische opmerkingen die je denk ik vooruit kunnen helpen:

Compositie: Je onderwerpen staan in alle gevallen vrij centraal (midden van de foto), wat vaak een minder interessante foto oplevert.
TIP: Zoek op internet naar de compositieregels en pas deze toe (in eerste instantie een voor een). De gulden snede/regel van derden zijn eenvoudig toe te passen.

Techniek algemeen: Je sluitertijden zijn aan de lange kant. Er is een vuistregel voor DX camera's dat je sluitertijd 1,5 keer je brandpuntsafstand moet zijn om scherpe foto's af te leveren. Als je die regel volgt en met een DX camera op 300mm fotografeert moet je minimaal 1/500ste sluitertijd hebben. Veel van je foto's hebben een langere sluitertijd (1/200e, 1/250e). Bij dergelijke sluitertijden is de kans dat je een scherpe foto maakt (zelfs met VR) een stuk kleiner, zelfs met een goede houding en techniek. VR is helaas geen wondermiddel, zeker niet bij bewegende onderwerpen (en die sprinkhaan zat misschien wel stil, maar als het waait en het takje beweegt...). VR helpt wel, maar een voldoende snelle sluitertijd en goede houding blijven noodzakelijk.

TIP: Gooi je iso omhoog. Je fotografeert nu alles op ISO200, je kunt met een D5000 rustig naar ISO400 of zelfs ISO800, dat zal je sluitertijd verdubbelen (bij ISO800 zelfs verviervoudigen) wat een scherpere foto oplevert. En die ISO waarden zullen geen afbreuk doen aan de kwaliteit van je foto's, mits je belichting klopt.

Verder is foto 1 wat aan de donkere kant en vind ik foto 2 weinig aansprekend. De sprinkhaan is wel leuk, maar niet scherp vanwege de eerder genoemde zaken. Er valt nog meer op te merken, maar ga eerst maar eens met het bovenstaande aan de slag. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...

ceesbeers

Bericht door ceesbeers » ma sep 06 2010 12:44 pm

Afbeelding

En deze dan?

en deze
Afbeelding

ReneG schreef: Techniek algemeen: Je sluitertijden zijn aan de lange kant. Er is een vuistregel voor DX camera's dat je sluitertijd 1,5 keer je brandpuntsafstand moet zijn om scherpe foto's af te leveren. Als je die regel volgt en met een DX camera op 300mm fotografeert moet je minimaal 1/500ste sluitertijd hebben. Veel van je foto's hebben een langere sluitertijd (1/200e, 1/250e). Bij dergelijke sluitertijden is de kans dat je een scherpe foto maakt (zelfs met VR) een stuk kleiner, zelfs met een goede houding en techniek. VR is helaas geen wondermiddel, zeker niet bij bewegende onderwerpen (en die sprinkhaan zat misschien wel stil, maar als het waait en het takje beweegt...). VR helpt wel, maar een voldoende snelle sluitertijd en goede houding blijven noodzakelijk.

TIP: Gooi je iso omhoog. Je fotografeert nu alles op ISO200, je kunt met een D5000 rustig naar ISO400 of zelfs ISO800, dat zal je sluitertijd verdubbelen (bij ISO800 zelfs verviervoudigen) wat een scherpere foto oplevert. En die ISO waarden zullen geen afbreuk doen aan de kwaliteit van je foto's, mits je belichting klopt.
Ik heb juist lage iso waaarde gekozen voor de korel grote
Ik heb lage snelheid gekozen om toch nog scherpte diepte over te houden

(dus toch een licht sterkere lens nemen .........of ,zit ik helemaal fout)

En betreft sprinkhaan nou die zaten echt niet stil! en het waaide sterk!
Laatst gewijzigd door ceesbeers op ma sep 06 2010 8:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

gijsmondria
Forumlid
Forumlid

Bericht door gijsmondria » ma sep 06 2010 1:30 pm

Ik heb juist lage iso waaarde gekozen voor de korel grote
Ik heb lage snelheid gekozen om toch nog scherpte diepte over te houden

(dus toch een licht sterkere lens nemen .........of ,zit ik helemaal fout)

En betreft sprinkhaan nou die zaten echt niet stil! en het waaide sterk
Korrelgrote (ruis valt mee hoor, ga maar eens proberen.)

Scherpte diepte krijg je door je diafragma. Niet door sluitertijd.

Een goede tip: Kijk en lees veel op internet of uit een boek, voor de basis technieken.
Nikon D90
Nikon 80-200 f2.8 - Tamron 17-50 2.8 - Kenko pro 2x

ceesbeers

Bericht door ceesbeers » ma sep 06 2010 4:24 pm

gijsmondria schreef:
Korrelgrote (ruis valt mee hoor, ga maar eens proberen.)

Scherpte diepte krijg je door je diafragma. Niet door sluitertijd.

Een goede tip: Kijk en lees veel op internet of uit een boek, voor de basis technieken.
Nou de ruis vind ik dus niet meevallen
en scherpte diepte hangt toch samen met de sluiter tijd , beide zijn toch aan elkaar veroordeeld of niet................
als je aan je max van diafragma zit (eenvoudig omdat de lens niet beter kan) i.vm met de gewenste sluitertijd dan houd het toch op

dan heb je toch een licht gevoeligere lens nodig toch............?

iBub

Bericht door iBub » ma sep 06 2010 4:29 pm

ReneG schreef: Er is een vuistregel voor DX camera's dat je sluitertijd 1,5 keer je brandpuntsafstand moet zijn om scherpe foto's af te leveren. Als je die regel volgt en met een DX camera op 300mm fotografeert moet je minimaal 1/500ste sluitertijd hebben. Veel van je foto's hebben een langere sluitertijd (1/200e, 1/250e).
Ik fotografeer al behoorlijk lang maar deze had ik nog nooit gehoord... Hij is overigens wel heel goed.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma sep 06 2010 5:42 pm

ceesbeers schreef:Nou de ruis vind ik dus niet meevallen
Weet je zeker dat het niet een kwestie van beoordelen is? Die gedachte had ik in het begin ook, maar opmerkingen van Leon Obers hebben me 'het licht' doen zien. Het valt echt wel mee. De scherpte van de foto beoordeel ik altijd op 100%, maar de rest (dus ook ruis) op de foto 'als geheel'. Als je verder dan 100% inzoomt zie je altijd wel iets van ruis, artefacts o.i.d. Dus kijk naar de foto als geheel, maak niet de fout om continue helemaal in te zoomen; Zo bekijk je de foto's toch ook niet in je fotoalbum? (Tenzij je op A3 print of zoiets).

Verder valt ruis veel meer op als je foto's onderbelicht zijn dan wanneer je foto's correct belicht zijn. Dus als ik moet kiezen tussen een voldoende snelle sluitertijd en een goede belichting ten koste van een hogere ISO, dan kies ik altijd voor de hogere ISO (al houdt het wel een keer op, voor mij dus boven ISO1600). Als je belichting maar klopt en de foto scherp is).
ceesbeers schreef:en scherpte diepte hangt toch samen met de sluiter tijd , beide zijn toch aan elkaar veroordeeld of niet................
als je aan je max van diafragma zit (eenvoudig omdat de lens niet beter kan) i.vm met de gewenste sluitertijd dan houd het toch op
De gevoeligheid van je sensor (ISO) is dus de derde factor in dit verhaal, die telt wel degelijk mee.
ceesbeers schreef:dan heb je toch een licht gevoeligere lens nodig toch............?
Natuurlijk kun je 'meer' spelen met (on)scherptediepte met een lichtsterkere lens; Vaak zijn dit de (veel duurdere) lenzen die ook van hogere kwaliteit zijn (dus ook scherper etc.). Maar met een D5000 en een 70-300VR kan het ook echt wel. Als voorbeeld de onderstaande foto (als je deze foto niet in je draadje wilt hebben, laat het weten dan haal ik hem weg). Helaas geen sprinkhaan maar een struisvogelportret:

Afbeelding

Deze foto is gemaakt met een D90 (zelfde sensor als de D5000) en een 70-300VR. Om in dit geval de door mijn gewenste sluitertijd van 1/500e of hoger te halen (want die struisvogel stond niet helemaal stil) en de belichting goed te krijgen moest ik omhoog met naar ISO400. De foto is met uitzondering van een crop niet nabewerkt (dus je kijkt naar een uitsnede van de oorspronkelijke foto). Natuurlijk wel een lichte verscherping i.v.m. het resizen en converteren naar JPG, maar dat is standaard. Scherp genoeg, belichting is goed en ik zie geen ruis... :D

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma sep 06 2010 5:47 pm

iBub schreef:
ReneG schreef: Er is een vuistregel voor DX camera's dat je sluitertijd 1,5 keer je brandpuntsafstand moet zijn om scherpe foto's af te leveren. Als je die regel volgt en met een DX camera op 300mm fotografeert moet je minimaal 1/500ste sluitertijd hebben. Veel van je foto's hebben een langere sluitertijd (1/200e, 1/250e).
Ik fotografeer al behoorlijk lang maar deze had ik nog nooit gehoord... Hij is overigens wel heel goed.
Ik heb hem niet verzonnen, hij komt geloof ik uit een draadje van Hans Braakhuis. Je kunt erover discussieren, maar zelfs met VR houd ik deze regel aan. Bij Full Frame is het 1 op 1 (100 mm -> 1/100 of sneller).

ceesbeers

Bericht door ceesbeers » ma sep 06 2010 6:17 pm

geen struisvogel wel wilde emoe

hoe vind je deze dan? ik vind er nog veel ruis inzitten !
Afbeelding

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma sep 06 2010 6:44 pm

ceesbeers schreef:geen struisvogel wel wilde emoe

hoe vind je deze dan? ik vind er nog veel ruis inzitten !
Afbeelding
Dat is geen ruis, dat is onscherpte. Dit is ruis (zie foto rechtsboven in de link): http://en.wikipedia.org/wiki/Image_noise" onclick="window.open(this.href);return false;

De oorzaak van de onscherpte in je foto is een te lange sluitertijd. Je hebt een foto genomen op 300mm op DX formaat (450mm FX equivalent). Dat betekent dat je een sluitertijd van maximaal 1/ (1,5 * 300) is 1/450 zou moeten hebben als je de formule hierboven volgt. Die is er niet dus dan wordt het 1/500. Misschien lukt het op 1/400 of 1/320e met VR. Maar je hebt nu 1/100, dat is een beetje teveel van het goede. Als je op ISO400 was gaan zitten had je 1/200e gehad. Bij ISO800 1/400e. Goede kans dat je dan een scherpe(re) foto had gemaakt, zoiets als die struisvogel hierboven.

Als je goed kijkt zie je trouwens ook wel een klein beetje van diezelfde onscherpte op mijn foto, nl. bij het gras voor op de snavel van de struisvogel. Ik stond er vrij dicht op en om dat scherp te hebben had ik mijn diafragma nog net iets kleiner mogen maken, dan was dat ook nog scherp. Wel grappig dat we dezelfde soort foto's kunnen gebruiken ter vergelijking. :mryellow:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma sep 06 2010 7:39 pm

ReneG schreef:
iBub schreef:
Ik heb hem niet verzonnen, hij komt geloof ik uit een draadje van Hans Braakhuis. Je kunt erover discussiëren, maar zelfs met VR houd ik deze regel aan.
Het is geen uitvinding van Hans hoor. Ik gok dat je het in een van zijn reacties voor het eerst hebt gelezen, maar je vindt het over het hele internet.

VR helpt wel behoorlijk, mits je onderwerp natuurlijk niet beweegt. VR helpt alleen tegen het bewegen van je camera/objectief, niet tegen het bewegen van je onderwerp.

Het is ook overigens geen garantie. GEMIDDELD genomen is het een goede waarde. Als je een stabiele houding weet aan te nemen, of een steuntje kunt vinden, dan kan het veelal flink langer zijn. Ben je een zenuwpees, dan mag het best wat korter zijn.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Frank Roelofs » ma sep 06 2010 7:45 pm

ReneG schreef:
iBub schreef:
Ik heb hem niet verzonnen, hij komt geloof ik uit een draadje van Hans Braakhuis. Je kunt erover discussieren, maar zelfs met VR houd ik deze regel aan. Bij Full Frame is het 1 op 1 (100 mm -> 1/100 of sneller).
Naar mijn idee klopt deze redenatie niet helemaal. Een 300mm blijft een 300mm of je nu op FX of op DX fotografeert. Je gebruikt alleen een andere uitsnede van de beeldcirkel van het objectief. Kans op bewegings onscherpte is dan ook gelijk. De regel blijft dan ook: bij 300mm 1/300ste (als die in te stellen zou zijn, wordt dan idd 1/500ste) Net zo belangrijk is denk ik ook om een goede houding aan te nemen, camera en lens goed ondersteunen, adem inhouden op moment van afdrukken enz.

Kijk eens op YouTube. Zijn talloze filmpjes over te vinden (How to hold your...)
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”