[D300s] Naamgeving kaarten bij formatteren
[D300s] Naamgeving kaarten bij formatteren
Hallo.
Ik heb op dit moment een D300s met daarin een SD kaart en een CF kaart. Probleem is dat als je de kaart in de camera formatteerd, deze de kaart altijd de naam "Nikon D300S" geeft, terwijl ik liever "D300s SD" en"D300s CF" zou krijgen, omdat ik ze vaak tegelijk in mijn computer gebruik, en dan niet het verschil kan zien...
Als ik de namen op de computer verander gaat dat goed, tot ik de kaart op de camera formatteer. Nu kan ik dat voortaan niet meer doen, maar ik zou het liever toch op de camera kunnen doen... Is daar een instelling voor die ik gewoon over het hoofd heb gezien ?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Ik heb op dit moment een D300s met daarin een SD kaart en een CF kaart. Probleem is dat als je de kaart in de camera formatteerd, deze de kaart altijd de naam "Nikon D300S" geeft, terwijl ik liever "D300s SD" en"D300s CF" zou krijgen, omdat ik ze vaak tegelijk in mijn computer gebruik, en dan niet het verschil kan zien...
Als ik de namen op de computer verander gaat dat goed, tot ik de kaart op de camera formatteer. Nu kan ik dat voortaan niet meer doen, maar ik zou het liever toch op de camera kunnen doen... Is daar een instelling voor die ik gewoon over het hoofd heb gezien ?
Alvast bedankt voor het meedenken.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: [D300s] Naamgeving kaarten bij formatteren
Niets van aantrekken, na het formatteren gewoon je plaatjes schieten.
De naam van je bestanden kun je wijzigen met Transfer en/of ViewNX(2) danwel Capture NX 2, bij het overzetten naar je computer systeem.
Je geeft ze gewoon een andere naam en anders zie je het aan de hand van de extensie
De naam van je bestanden kun je wijzigen met Transfer en/of ViewNX(2) danwel Capture NX 2, bij het overzetten naar je computer systeem.
Je geeft ze gewoon een andere naam en anders zie je het aan de hand van de extensie
- Léon Obers
- Forumlid
In de camera kun je wel standaard de codering van bestandsnamen veranderen, maar ik neem aan dat het dan op beide kaarten gebeurd.unSOUND schreef:Nu kan ik dat voortaan niet meer doen, maar ik zou het liever toch op de camera kunnen doen... Is daar een instelling voor die ik gewoon over het hoofd heb gezien ?
Zie blz. 258 van de handleiding.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik meen dat de TS de naam van het KAARTJE bedoelt, niet de namen van de bestanden.
- Léon Obers
- Forumlid
Klopt, maar dat kun je niet veranderen, daarom geef ik aan wat je dan nog wel kunt veranderen.
Veel heb je er niet aan.
Wat ik me wel kan voorstellen is dat indien je de kaartjes tegelijkertijd in een (multi)cardreader op een PC gebruikt, de stationsletter van het slot van de cardreader altijd hetzelfde is. Een SD en CF slot worden daarin niet door elkaar gehaald, dus aan de hand van de stationsletter weet je altijd wat de SD-kaart is en wat de CF-kaart.
Eventueel hernoem je stationsletters op de PC in "F" voor het CF-slot en "S" voor het SD-slot. Voor zover stationsletters nog vrij zijn. Ze staan dan echter niet meer achter elkaar in een logisch opvolgende lettervolgorde.
De TS kan zijn kaartjes ook gewoon in de PC formatteren (FAT32) en dan niet in de camera, daarbij blijven de kaartnamen wel behouden. In de gebruiksaanwijzing wordt wel aangeraden het kaartje altijd in de camera te fotmatteren, maar ik merk daar geen verschil in. De camera controleert toch altijd of de juiste mappen op een kaartje staan, en maakt dat automatisch aan als ze er niet op staan bij het eerste gebruik erna in de camera (na een verse formattering op de PC).

Veel heb je er niet aan.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat indien je de kaartjes tegelijkertijd in een (multi)cardreader op een PC gebruikt, de stationsletter van het slot van de cardreader altijd hetzelfde is. Een SD en CF slot worden daarin niet door elkaar gehaald, dus aan de hand van de stationsletter weet je altijd wat de SD-kaart is en wat de CF-kaart.
Eventueel hernoem je stationsletters op de PC in "F" voor het CF-slot en "S" voor het SD-slot. Voor zover stationsletters nog vrij zijn. Ze staan dan echter niet meer achter elkaar in een logisch opvolgende lettervolgorde.
De TS kan zijn kaartjes ook gewoon in de PC formatteren (FAT32) en dan niet in de camera, daarbij blijven de kaartnamen wel behouden. In de gebruiksaanwijzing wordt wel aangeraden het kaartje altijd in de camera te fotmatteren, maar ik merk daar geen verschil in. De camera controleert toch altijd of de juiste mappen op een kaartje staan, en maakt dat automatisch aan als ze er niet op staan bij het eerste gebruik erna in de camera (na een verse formattering op de PC).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di sep 07 2010 9:10 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Bestaat er niet de mogelijkheid om in de camera een map-naam in te geven per kaart en daar het onderscheid vast te leggen? Dan zou je er ook uit zijn.
George
George
Inderdaad.Patrick schreef:Ik meen dat de TS de naam van het KAARTJE bedoelt, niet de namen van de bestanden.

Zoals ik in de openingspost al aangaf heb ik de kaarten vaakHenk schreef:Wat is overigens de exacte reden van je vraag?
samen in mijn Cardreader, en dan zie ik dus 2 keer dezelfde naam,
waardoor je de kaarten makkelijk door elkaar haalt.

Het gaat dan ook om een stukje gebruiks-gemak. In de camera kan het in een secondenLéon Obers schreef:De TS kan zijn kaartjes ook gewoon in de PC formatteren (FAT32) en dan niet in de camera, daarbij blijven de kaartnamen wel behouden.
tijd door 2 knoppen bovenop tegelijk in te drukken... Dat gemak wil ik graag behouden.
De enige work-around die ik heb gevonden is om de kaarten niet te formatteren,
maar om vanuit het Weergave-menu te kiezen voor "Wis alle". Helaas
is dat commando niet uit te voeren vanaf de knoppen zelf, in tegenstelling
tot het formatteren.
Bij de D80, en ik zou niet weten waarom bij jou niet, kun je mappen benoemen in de camera en aangeven welke map er gebruikt moet worden. En dan kun je aan je mapnaam zien met welke kaart je bezig bent. En je kunt met de camera formateren.
Voor zover ik het begrepen heb.
George
Voor zover ik het begrepen heb.
George
- Léon Obers
- Forumlid
Maar dan nog houdt hij het bovenstaande plaatje over met zijn 2 dezelfde namen voor de kaarten (op Apple neem ik aan), dus dat schiet niet echt op.
Ik vermoed dat de werkmappen op de twee kaarten ook identiek zijn. Dan weet hij ook na openen van de kaart nog steeds niet met welke kaart hij bezig is.
Door de werkmap een unieke naam te geven weet je dat wel.
Het is meer dan niets.
George
Door de werkmap een unieke naam te geven weet je dat wel.
Het is meer dan niets.
George
- Léon Obers
- Forumlid
Het is altijd een keuze in gebruiksgemak, maar als de TS het al teveel werk vindt om kaarten te formatteren op de computer inplaats van in de camera, of teveel werk de kaart te wissen (in de camera of de computer), in plaats van te formatteren, tja dan is het zijn eigen keuze om aan te blijven modderen.
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Er valt wel wat voor te zeggen om het in je camera te doen. Het wordt volgens mij ook door Nikon aangeraden. Dus vragen of het kan lijkt mij niet vreemd.
Er zijn voor mij meerdere redenen. De eerste is inderdaad dat Nikon zelf het adviseerd om het in de camera te doen, de andere is dat ik ze ook geregeld op de camera doe omdat ik nog altijd mijn computer bij me heb...
- Léon Obers
- Forumlid
Nu gaan de adviezen van cameramerken over het algemeen wel van een erg voorzichtig scenario uit. Men adviseert om op de camera te formatteren omdat je dan geen keus hebt om een verkeerde optie te kiezen, wat bij een computer wel kan, waarbij de kaart bij een verkeerde optie niet juist werkt. Kies je wel de juiste optie op een computer zul je het verschil niet opmerken, omdat alles gewoon functioneert. Als je weet wat je doet, is er dus niks aan de hand.
In het geval dat je toch de verkeerde formatteer-optie op de computer hebt gebruikt, heb je nog steeds de keus om het kaartje in de camera alsnog goed te formatteren.
Je laatste zin begrijp ik niet. Je formatteert op je camera omdat je altijd je computer nog bij je hebt?
Juist reden om het dan op een computer te doen zou ik zeggen.
Maar zelfs als je de computer niet bij je zou hebben is het een simpele verandering van gewoonte om na het overzetten van je foto's van je geheugenkaart op de computer (en na extra back-up), direct erna je kaartje in de computer te formatteren en niet te wachten totdat je eens een keer op pad gaat en het daarna pas te doen op je camera.
In het geval dat je toch de verkeerde formatteer-optie op de computer hebt gebruikt, heb je nog steeds de keus om het kaartje in de camera alsnog goed te formatteren.
Je laatste zin begrijp ik niet. Je formatteert op je camera omdat je altijd je computer nog bij je hebt?
Juist reden om het dan op een computer te doen zou ik zeggen.

Maar zelfs als je de computer niet bij je zou hebben is het een simpele verandering van gewoonte om na het overzetten van je foto's van je geheugenkaart op de computer (en na extra back-up), direct erna je kaartje in de computer te formatteren en niet te wachten totdat je eens een keer op pad gaat en het daarna pas te doen op je camera.
Dat was een foutje van de spellingscontrole van mijn telefoon... Ik bedoelde dat ik mijn computer niet altijd bij me heb. Meestal als ik de pad op ben worden de kaarten geleegd op een image-tank, maar die kan de kaarten niet wissen waardoor ik het geregeld met de camera doe.Léon Obers schreef:Je laatste zin begrijp ik niet. Je formatteert op je camera omdat je altijd je computer nog bij je hebt?