bewegende trein

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
pieter.w

bewegende trein

Bericht door pieter.w » zo mei 20 2007 9:07 pm

na een paar dagen in het bezit van een D80, schoot ik als proefopname bijgaande voorbij rijdende trein (lokaal lijntje leeuwarden - harlingen). een aantal lieden heb ik gevraagd om de rijrichting van de trein te noemen. het antwoord was vaak niet juist... argumenten om de keuze van de rijrichting te onderbouwen, klonken niet ongeloofwaardig.
dus vroeg ik mij af: hoe kan ik aan de hand van bijgaande foto, onomstotelijk de rij-richting van de trein bepalen??
om beinvloeding te vermijden zal ik de rijrichting nu niet noemen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door pieter.w op zo mei 20 2007 9:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Kroko

Re: bewegende trein

Bericht door Kroko » zo mei 20 2007 9:25 pm

pieter.w schreef:na een paar dagen in het bezit van een D80, schoot ik als proefopname bijgaande voorbij rijdende trein (lokaal lijntje leeuwarden - harlingen). een aantal lieden heb ik gevraagd om de rijrichting van de trein te noemen. het antwoord was niet vaak niet juist... argumenten om de keuze van de rijrichting te onderbouwen, klonken niet ongeloofwaardig.
dus vroeg ik mij af: hoe kan ik aan de hand van bijgaande foto, onomstotelijk de rij-richting van de trein bepalen??
om beinvloeding te vermijden zal ik de rijrichting nu niet noemen.

Afbeelding
Ik zou de exif data met het spoorboekje vergelijken daar de gemiddelde vertraging aftrekken en een gok nemen van 50 %.

Ik gok naar rechts.

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » zo mei 20 2007 9:30 pm

Zie jij dan een machinist in de cabine..., Kroko??

<-<-
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo mei 20 2007 9:30 pm

Als je er van uit gaat dat je een verticaal aflopende sluiter hebt, dat wil zeggen dat de sluiterspleet van boven naar beneden beweegt, zou je moeten kunnen zien wat de rijrichting is.
Een verticale lijn op de trein zal dan of van linksboven naar rechtsonder, of van rechtsboven naar linksonder schuin weglopen.
Allemaal afhankelijk van net de juiste sluitertijd en juiste treinsnelheid...

Jacques-Henri Lartigue heeft een heel mooie foto gemaakt van een voorbijrijdende auto, in de jaren twintig of zo, waarbij door de geringe loopsnelheid van zijn grootformaat-sluiter de auto schuin naar de ene kant, en de achtergrond de andere kant op hellen.

Kijk even op deze site:
http://monsieurphoto.free.fr/index.php? ... &ss_menu=1
page 1, tweede rij foto's, eerste foto.

Ik heb al zitten kijken naar je trein, maar ik ken het type niet goed genoeg om te weten of er iets verticaals in beeld is.

Maar misschien is het wel eens uit te proberen!

Succes en groet, E.M. de Klerk

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo mei 20 2007 9:40 pm

Zie jij dan een machinist in de cabine..., Kroko??

Nou, ik zie wel een schim zitten... maar dat kan ook de conducteur zijn, die gaan vaak in het achteruitrijdende bestuurderscompartiment zitten - althans hier in de Randstad... Dus dat zegt ook al niks...

Groet, E.M. de Klerk

MEMENTO

Bericht door MEMENTO » zo mei 20 2007 9:56 pm

Ik denk dat hij naar links rijdt. Zou hij zo raar bewogen zijn aan de voorzijde als hij naar rechts reed, dus vooruit?

ML

Bericht door ML » ma mei 21 2007 5:24 pm

@emdeklerk: houd jij bij je redenatie ook rekening met het feit dat je beeld op de sensor ondersteboven staat?

Volgens mij is het niet vast te stellen, punt.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » ma mei 21 2007 5:34 pm

Ik denk ook dat de trein van rechts naar links rijdt. Had ie naar rechts gereden zou de rand van de voorzijde van de trein scherper moeten zijn, lijkt me.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » ma mei 21 2007 7:02 pm

Rijdt volgens mij ook van rechts naar links (zie reden Remoss) maar ik durf m,n hand er niet voor in het vuur te steken.

Pindar01

Bericht door Pindar01 » ma mei 21 2007 7:10 pm

Ik sluit me bij Remoss en Grojan aan! 8)

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » ma mei 21 2007 7:23 pm

Weet niet precies waarom, maar als ik de foto vergroot, krijg ik het gevoel dat de trein van links naar rechts rijdt.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

JOEB

Poll

Bericht door JOEB » ma mei 21 2007 7:32 pm

Kan de webheerder achteraf nog een poll toevoegen :lol:

Ik ga voor rechts naar links...
Alhoewel we zitten wel op het noordelijk halfrond...het beeld wordt op de kop geprojecteerd... balkende 4 gaat meer naar links... links is voor meer openbaarvervoer. Ik blijf bij van rechts naar links... :?

GdP

Bericht door GdP » ma mei 21 2007 7:47 pm

remoss schreef:Ik denk ook dat de trein van rechts naar links rijdt. Had ie naar rechts gereden zou de rand van de voorzijde van de trein scherper moeten zijn, lijkt me.
Een zelfde effect zie je ook bij de wielen, maar dan aan de andere kant.

renecita

Bericht door renecita » ma mei 21 2007 7:52 pm

Ik begeef me niet op glad ijs...
Ben wel benieuwd wanneer we het verlossende woord horen...

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » ma mei 21 2007 7:57 pm

Kom op, Renecita, Kiezen! :twisted:

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Plaats reactie