Voor wie hem nog niet in zijn tas heeft zitten..

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Voor wie hem nog niet in zijn tas heeft zitten..

Bericht door EelcoD7100 » zo mei 20 2007 4:18 pm

We zijn vanmiddag even een stukkie wezen fietsen, we waren Dronten nog niet uit en daar viel ons oog op een gebouw wat nog maar 2 maanden in gebruik is. Hele strakke vormgeving, en tegen dit gebouw zat een tegelwand gemaakt van natuursteen.
Ben dit gaan vastleggen, en maak vervolgens een (naar mijn idee) perfect voorbeeld waarin de werking van een polarisatiefilter goed wordt weergegeven.

Ik heb dit speciaal even gedaan voor de mensen die nieuw zijn en misschien nog niet alle mogelijkheden hebben bekeken.

De eerste:
Afbeelding

zoals je ziet een behoorlijke schittering op de stenen kleuren zijn erg flets, eigenlijk niet mooi dus.....

De tweede:
Afbeelding

En nadat je je polarisatiefilter even de goede draai hebt gegeven, zie je wat voor verschil het wel niet maakt.

Dus als je vakantiegeld straks binnenkomt, en je hebt hem nog niet in je tas zitten.....
Ik hoop dat ik jullie heb overtuigd.. :D :D :D
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo mei 20 2007 4:42 pm

Goed voorbeeld, meestal wordt een pola alleen voor luchten gebruikt maar er zijn meer toepassingen zoals je hier laat zien.

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door The-Boss » zo mei 20 2007 4:52 pm

Goed voorbeeld zeg, wat een verschil, ik ben overtuigd (nu mijn vrouw nog, 3 verschillende maten!!!!.)

Pierre 8)
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

Robin

Bericht door Robin » zo mei 20 2007 6:12 pm

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op ma dec 07 2009 11:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo mei 20 2007 7:08 pm

Aan een UV filter heb je niet veel om hard licht tegen te gaan. UV filters werden op analoog gebruikt om op hoogte (+1500 meter) om het daar meer aanwezige UV licht te filteren. Op zeeniveau is het resultaat nihil maar biedt het wel een beschermende werking voor de frontlens.

Ik heb meerdere filters van Tiffen en Nikon, UV filters NC filters en polarisatie filters en op allemaal kan ik gewoon de lensdop doen zonder probleem.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

evertfoto

Bericht door evertfoto » zo mei 20 2007 7:51 pm

Ben vanmiddag nog door Dronten gereden. Had ik mooi even dit filter kunnen lenen. :D

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » zo mei 20 2007 8:32 pm

Een goed pola filter kun je voor vele doeleinden inzetten;
Vals spiegellicht verminderen zoals op de voorbeeldfoto van de D-50's
Maar ook sterk reflecterende zaken als auto's motoren etc. winnen aan kleurdiepte. Ook natuuropnamen van bomen, struiken, bladeren, grasvelden etc. worden weer mooi genuanceerd groen i.p.v. uitgebleekte zonlichtspiegeltjes.
Vijverliefhebbers zullen merken dat de vissen onder water zichtbaar worden in plaats van de oppervlaktespiegeling van het water.
Etc. etc. etc.

Hans
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

Matchless

Bericht door Matchless » zo mei 20 2007 8:37 pm

Mooi voorbeeld van het gebruik van dit filter. Ik heb hem ook in mijn tas, en ik ben er erg blij mee. Dus mijn vakantiegeld gaat waarschijnlijk ergens anders naartoe.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo mei 20 2007 9:34 pm

The-Boss schreef:Goed voorbeeld zeg, wat een verschil, ik ben overtuigd (nu mijn vrouw nog, 3 verschillende maten!!!!.)

Pierre 8)
Er zijn zgn. stepup(verloop)ringen leverbaar daarmee kun je van de kleinere maten naar bijv. je 77mm pola. Veel goedkoper en je hoeft maar 1 pola mee te nemen.

Ik kwam er ook pas achter nadat ik zowel een 67 als 77mm pola had gekocht :cry:

Enne Pierre, hoeveel paar schoenen heeft je vrouw? :wink:

Groet

Skippy

Lucas

Bericht door Lucas » zo mei 20 2007 10:01 pm

Toch ziet het er met het pol.filter wel "nep" uit,
of vloek ik nu in de kerk?

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo mei 20 2007 10:11 pm

The Boss (alleen niet als zijn vrouw in de buurt is dus...) schreef:
"Goed voorbeeld zeg, wat een verschil, ik ben overtuigd (nu mijn vrouw nog, 3 verschillende maten!!!!.)"

Er gaat natuurlijk niets boven een origineel Nikon Polafilter, maar je kunt ook gaan voor het P-systeem van Cokin, dan heb je één filterhouder, één polafilter, en je koopt drie adaptorringen voor je drie verschillende filtermaten. Daarnaast kun je dan al naar gelang de brandpuntsafstand zonnekapdelen op "stapelen". Heel efficiënt, en het bestaat al jaaaren.
Ik gebruik het zelf ook voor de objectieven met 62, 67 en 72 mm filtermaat.
Voor de 52 mm objectieven heb ik het Polafilter van Nikon, met die geniale HN-12 filterhouder met zonnekap uit twee delen.

Groeten, ook aan je vouw, E.M. de Klerk

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo mei 20 2007 10:12 pm

Je vrouw dus, sorry. Me erretje bleef zeker hangen...
E.M. de Klerk

GdP

Bericht door GdP » zo mei 20 2007 10:56 pm

Skippy schreef:
The-Boss schreef:Goed voorbeeld zeg, wat een verschil, ik ben overtuigd (nu mijn vrouw nog, 3 verschillende maten!!!!.)

Pierre 8)
Er zijn zgn. stepup(verloop)ringen leverbaar daarmee kun je van de kleinere maten naar bijv. je 77mm pola. Veel goedkoper en je hoeft maar 1 pola mee te nemen.

Ik kwam er ook pas achter nadat ik zowel een 67 als 77mm pola had gekocht :cry:

Enne Pierre, hoeveel paar schoenen heeft je vrouw? :wink:

Groet

Skippy
Maar dan past je zonnekap niet meer!

Gerrit

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid

zo zag het er dus uit..

Bericht door EelcoD7100 » zo mei 20 2007 11:02 pm

@ lucas
Ik weet niet of je wel eens met een pola-filter bezig bent geweest, maar wat ik heb willen laten zien is dat je op een vrij simpele manier de schittering van een oppervlak kunt weghalen.
Als de structuur die je vastlegt bijzonder is kun je die nu alleen maar beter weergeven.
er is eigenlijk niks "nep" aan
http://500px.com/EelcoVandeKamp

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo mei 20 2007 11:06 pm

Voor Gerrit, een high tech oplossing :) gewoon een gat in die zonnekap :shock:

Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”