Eén beeldscherm, één foto, verschillende kleuren

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
Aviaspotters.nl

Eén beeldscherm, één foto, verschillende kleuren

Bericht door Aviaspotters.nl » wo sep 08 2010 10:55 pm

Hi all,

Ik heb sinds kort een nieuwe pc (Windows 7) en een nieuw en gecalibreerd beeldscherm (Samsung SyncMaster EX2220). Uiteraard ook weer Photoshop CS4 geïnstalleerd en aan de gang gegaan met het bewerken van mijn vakantiefoto's. Die heb ik inmiddels af, maar het valt mij op dat de foto's er in verschillende programma's heel anders uitzien. Ik heb het dan over de volgende programma's:
1. Photoshop CS4
2. Standaard Windows Photo Viewer
3. De diavoorstelling van de Windows Photo Viewer
4. Internet Explorer 8
1+2 zien er hetzelfde uit, 3+4 ook, maar 1+4 en alle andere combinaties niet! De kleuren in 3+4 zijn veel feller dan in 1+2.
Op mijn oude beeldscherm + pc (met Windows XP) had ik hier nooit last van, of ik heb het nooit opgemerkt (ik zal van 't weekend daar nog eens kijken).
Ik neem aan dat dit iets met de kleurprofielen heeft te maken, maar ik heb geen idee wat. Zover ik weet sla ik mijn foto's als sRGB op en dat zou toch goed moeten zijn...
Kan iemand mij hier misschien helpen met dit zeer vervelende probleem? Of in elk geval aangevan wat de "juiste" kleuren zijn? Bij voorbaat dank!

Groet,

Joost de Wit

flitslicht

Re: Eén beeldscherm, één foto, verschillende kleuren

Bericht door flitslicht » wo sep 08 2010 11:09 pm

Dat schijnt normaal te zijn voor de goedkopere zgn. wide-gamut monitoren als je die gebruikt met niet-kleurprofiel-ondersteunende software. Je zou kunnen overstappen op Firefox en de juiste addon installeren. Voor bladeren in je foto's misschien ViewNX.

unSOUND

Bericht door unSOUND » do sep 09 2010 1:32 am

Windows en Internet Explorer doen inderdaad niks met kleurprofielen, dus daar zien de foto's er altijd anders uit...

Aviaspotters.nl

Bericht door Aviaspotters.nl » do sep 09 2010 9:55 am

Ik ben er inmiddels achtergekomen dat ik de foto's wel gelijk krijg als ik het profiel omzet in Spyder 3 Express (wat ook mijn calibratieprogramma is).
Hierbij twee foto's, één in het Spyder 3 Express profiel en één in het sRGB profiel. Graag hoor ik van mensen met IE8 en een gecalibreerd scherm welke het beste is. Als het goed is, is degene met Spyder 3 Express profiel veel feller dan degene met het sRGB profiel.

1. profiel Spyder 3 Express
Afbeelding

2. profiel sRGB
Afbeelding

flitslicht

Bericht door flitslicht » do sep 09 2010 10:07 am

In IE8 zien beide foto's er precies hetzelfde uit, wat klopt omdat dat programma het kleurprofiel negeert.

In Firefox is van de spider3 foto het rood iets minder en het groen iets meer verzadigd. Het is zeker niet zo dat de een van de twee 'veel feller' is.

Miss Nikon

Bericht door Miss Nikon » do sep 09 2010 11:17 am

Mijn beelscherm is niet gecalibreerd, ik maak wel gebruik van IE8 en zie een duidelijk verschil tussen foto 1 en foto 2, foto 1 is veel helderder en ik zie meer verzadiging dan in foto 2. Ik hoop dat je wat aan mijn opmerking hebt..

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do sep 09 2010 11:34 am

Er is al veel geschreven over kleurmanagement en de verschillen in kleur voor webbrowsers en programma's.

Zie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 76&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 46&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
en deze: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 78#p293078" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Aviaspotters.nl

Bericht door Aviaspotters.nl » do sep 09 2010 2:51 pm

Ik ben erachter gekomen dat de verschillen worden veroorzaakt door het Spyder3Express ICC-profiel. Zodra ik dit de-activeer zijn de kleuren weer overal gelijk. Wel ben ik nu mijn calibratie kwijt, maar ik kan tenminste weer fatsoenlijk met mijn foto's werken en ze zonder problemen ook in IE bekijken.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do sep 09 2010 2:59 pm

Ik weet niet wat je met je Spyder 3 Express profielen doet, maar een scherm-profiel moet je niet aan een beeldbestand gaan hangen wat je hierboven kennelijk hebt gedaan met die helikopter foto's.
Een kalibratie van je beeldscherm, en het daaruit voortkomende profiel is enkel bedoeld voor je beeldscherm.

Aviaspotters.nl

Bericht door Aviaspotters.nl » do sep 09 2010 4:42 pm

Dat gecalibreerde scherm-profiel werkt dan klaarblijkelijk niet altijd, anders zou ik geen verschil in kleur moeten zien tussen de Windows Photo Viewer en de diavoorstelling of Internet Explorer. Het blijft tenslotte hetzelfde scherm.
Maar goed, ik heb het scherm-profiel inderdaad even aan de foto gehangen, puur om te testen of de kleuren nu wel in alle programma's hetzelfde zouden zijn.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do sep 09 2010 5:20 pm

Aviaspotters.nl schreef:Dat gecalibreerde scherm-profiel werkt dan klaarblijkelijk niet altijd, anders zou ik geen verschil in kleur moeten zien tussen de Windows Photo Viewer en de diavoorstelling of Internet Explorer. Het blijft tenslotte hetzelfde scherm.
Maar niet dezelfde programma's. Ook je software moet om kunnen gaan met kleurprofielen in een bestand opgenomen.
Lees eens wat uitvoeriger de draadjes die achter de links zitten waar ik een paar reacties hierboven naar heb gerefereerd:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 07#p382207" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”