Kinderdijk 2010: Mills in floodlight

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Kinderdijk 2010: Mills in floodlight

Bericht door ALE » za sep 11 2010 1:14 am

Afgelopen week waren de molens in Kinderdijk wederom verlicht. Een jaarlijks terugkerend iets. Nergens in de wereld vind je nog zoveel molens bij elkaar als in Kinderdijk. Zo rond 1740 zijn hier 19 stevige molens gebouwd die tot op heden goed zijn onderhouden en nog in bedrijf zijn. In 1997 werden de molens van Kinderdijk op de wereld erfgoed gezet van Unesco.

Ik ben bij de bewerking van deze drie foto's eens heel bewust buiten de geijkte paden getreden. De molens bij Kinderdijk zijn denk ik de meest gefotografeerde onderwerpen die er in Nederland bestaan Vandaar dat ik tijdens het fotograferen tegen diverse mensen heb gezegd wat ik voor een bewerking ik voor ogen had met deze opnames en ben zeer benieuwd wat jullie reactie zal zijn. Ik moet wel eerlijk bekennen dat dit me enorm tegen viel hoeveel werk hiermee gemoeid is.

1) Afbeelding

2) Afbeelding

3) Afbeelding

Ik kan me levendig voorstellen dat de een het mooi vindt en de ander afschuwelijk. Hoe het ook moge zijn, ik hoor toch graag de op- en of aanmerkingen.
Bij voorbaat dank,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Kinderdijk 2010: Mills in floodlight

Bericht door Gino » za sep 11 2010 7:34 am

Arthur, ik vind ze geslaagd, dat wil zeggen de eerste twee.
De derde kan mij niet zo bekoren alhoewel ik de door jou genomen moeite van het werk wel kan waarderen.
Op de tweede had de lichte plek linksboven ook iets minder nadrukkelijk mogen zijn misschien.
Het lijken wel oude meesters zo.

Groeten, Gino
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

Myriad

Bericht door Myriad » za sep 11 2010 7:38 am

ALE, allereerst waardering voor het feit dat je er iets bijzonders van wilt maken (en daar waarschijnlijk bij de opname al rekening mee houdt?).
Foto 1 en 2 vind ik qua bewerking het meest geslaagd. Bij foto 3 vind ik de craquelé en de lichte voet van de molen teveel afleiden.
Foto 2 vind ik super geslaagd qua beeld, omdat ik de bewerking van het oud maken heel natuurlijk vind passen bij de verlichting van de molen (lijkt wel een kampvuur en de maan)
het is gewoon een schilderij wat je groot aan de muur kunt hangen. Prachtig!
Foto 1 komt me wat dat betreft wat kunstmatig over.

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door André » za sep 11 2010 8:53 am

Arthur,

Je wilt graag een eerlijk antwoord, nou ik ben dus iemand die in de categorie "of je vind het afschuwelijk" valt. Probleem is dat ik ook niet echt kan aangeven waarom. Waarschijnlijk gewoon voorkeur voor een bepaald soort foto's. Ik ben echt meer van het knallende, hoewel natuurlijk niet ieder onderwerp, zeker deze molens niet, hiervoor geschikt is.

Misschien heb ik bij nader inzien toch wel een reden. Als ik een presentatie topic van jouw tegenkom, moet ik altijd direct kijken wat je nu weer voor prachtig flitswerk je heb afgeleverd. Ik open een topic van jouw dus altijd met een bepaalde verwachting, en dan....... zie ik dit.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Frankie
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Frankie » za sep 11 2010 8:59 am

De flitsprofessor als Dutch master ! Ga zo goed als helemaal mee met enkele eerdere reacties. Kleurtoon erg mooi gekozen. In deze reeks de eerste wat te glad. Tweede mooi effect, wat meer balans zoeken in toevoeging textuur t.o.v. beeld inderdaad. Derde heeft zeker potentie. ik zou de textuur kleiner maken en beter verdelen over hele foto. En op de een of andere manier 'onder' het beeld schuiven, minder aanwezig. Nu lijkt het alsof de textuur over de molen / plaatje heen ligt, 'moet' andersom. Gaaf dat je dit doet en respect voor je investering ! Moet je zeker vaker doen, voegt wat toe aan jouw technisch flitsmeesterschap.

Frederix

Bericht door Frederix » za sep 11 2010 9:03 am

Toen ik de eerste foto zag dacht ik, die ALE mag zijn sensor wel eens goed (laten) schoonmaken. Toen ik de rest van de foto's zag kreeg ik door dat het een bewerking was. Op zich een leuk onderwerp, maar de uitvoering kan mij niet bekoren.

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door weimaraner » za sep 11 2010 11:04 am

Je zegt het zelf al; misschien zijn de Kinderdijkse molens wel de meest gefotografeerde onderwerpen in Nederland. Ik woon er aardig in de buurt, kom er af en toe en weet hoe moeilijk het is om iets dat zoveel gefotografeerd is een beetje origineel op de gevoelige plaat vast te leggen. Misschien dat dat ook een beetje de reden van jouw bewerkingen is. Het was wel de reden waarom ik -blijkbaar op dezelfde avond- als een gek rondjes liep te rennen met een flitsende SB900... :mryellow:

Ik vind nummer 2 het meest geslaagd. Inderdaad net een oude meester en iets dat ik nog wel aan de muur zou hangen ook al hebben meer "pure" (lees: minder bewerkte) foto's meestal mijn voorkeur. Op de tweede plaats maar wel op enige afstand nummer 1 maar ik moet toegeven dat mijn laptop in een zonnige woonkamer daar de beoordeling al een stuk moeilijker maakt. :oops: . Nummer drie vind ik echt over de top en vind het craquele (sorry, geen idee hoe ik op deze laptop een streepje op die laatste e krijg) effect veel te grof en dus eerder storend dan iets toevoegend.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za sep 11 2010 12:37 pm

Apart en origineel zijn ze zeker. :mryellow:

Ik behandel ze even een voor een.

Foto 1. Ik neem aan dat je er iets als een wat ouder schilderij van wilde maken. De lucht vind ik prima geslaagd, de molens vind ik dan wat te gedetailleerd en te gladjes. Te digitaal ook. Nog even een potje vuile vernis overheen wat mij betreft.

Foto 2. Ik kan me voorstellen dat zoiets op canvas zou kunnen werken. Ik zou 'm denk ik iets minder oud gemaakt hebben. Met name die "vlek" linksboven. Maar zondermeer de meest geslaagde van het stel wat mij betreft.

Foto 3. Moeilijk geval. Het is op zich een leuk idee, maar de uitvoering klopt denk ik niet. Als het inderdaad gaat om een gebarsten verf idee gaat, waarom zou dat barsten dan alleen/meer om de heldere delen zitten? En ik vind het effect net als de meesten hierboven te sterk. In afgezwakte vorm zou het best wel eens veel beter kunnen werken.

Ik hoop dat je hier iets mee kan.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » za sep 11 2010 12:43 pm

Arthur,

jij stelt eerlijkheid op prijs. Ik vind het niet mooi. Die laatste vind ik zelfs heel lelijk. De 2e foto vind ik nog het beste van de 3.
Ik vind het gewoonweg te gekunsteld, té onecht.

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » za sep 11 2010 1:49 pm

Voor mij foto 2 die kan zo canvas , zou wel de linker lichte vlek wat minder er uit laten komen.

groet ruud

Jomar

Bericht door Jomar » za sep 11 2010 3:39 pm

Jeetje, heel moeilijk om hier wat over te zeggen,
Ik vind het wel erg gaaf dat je voor zo'n bewerking hebt gekozen, vrij gedurfd, maar dat maakt het ook leuk,
Persoonlijk vind ik 2 wel het meest geslaagd , alhoewel het voor mij iets te veel zou zijn,
foto 3 vind ik persoonlijk echt afschuwelijk,
maar foto 1 vind ik ook mooi, maar had van mij net iets meer naar foto 2 mogen neigen,
maar dit is een pure persoonlijke smaak,

Al met al denk ik dat voor het geen wat jij wilt neerzetten met deze reeks je daar zeker goed in geslaagd bent,
en waarbij voor mij foto 3 buiten de boot valt,

wat ik ook goed vind, is dat aangezien je een veel voorkomend onderwerp hebt gefotografeerd , er iets van hebt gemaakt wat je nooit ziet,
en dat willen we vaker zien! :wink:

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » za sep 11 2010 8:33 pm

1 vind ik best mooi, al vallen de schijnwerpers van de molens op (in negatieve zin). Die zijn iets te fel waardoor de molens (in Patricks woorden) 'iets te glad' worden. Voor de rest vind ik het een prachtige foto, het doet me denken aan een oud schilderij dat een schoonmaakbeurt behoeft, maar wat wel belooft dat er iets heel moois onder zit. Zo'n schilderij hadden mijn ouders vroeger.

2 vind ik ook mooi maar de lichte plek linksboven had inderdaad iets minder gemogen. Verder net een oud schilderij, prachtig.

3 vind ik zelf ook niet mooi, de 'barsten' leiden te veel af en zijn te 'geel en fel'. Als ze daarentegen wat donkerder (zwart?) en iets 'dunner' waren krijg je het effect van barsten die je soms in schilderdoeken ziet, en dan denk ik juist dat hij dan weer wel mooi in de serie zou passen.

In het algemeen: Heel apart maar het spreekt me wel aan.
Spul waarmee je foto's maakt...

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » zo sep 12 2010 12:29 pm

Bedankt beste mensen, hier kan ik wel iets mee. We zitten merendeel op dezelfde golflengte. Ga hier verder mee stoeien. Overigens voor de geïnteresseerde, de originele opname staan hier en een vervolg hierop staat hier.
Nogmaals dank,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

reebruine ogen
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door reebruine ogen » zo sep 12 2010 12:44 pm

inderdaad een spannende en leerzame uitdaging ben je aangegaan Arthur. Top! Kunnen we allemaal weer van leren.
Zo blijf ik in ieder geval steeds weer nieuwe mogelijkheden zien, thks.

Wat betreft de foto's: ze geven alledrie een speciaal effect waarbij foto 2 inderdaad net een schilderij van een oude meester kan zijn, de lichte vlek dan even wegpoetsen.
Foto 3 met het craquele, hoe ziet deze eruit als de mazen fijner en lichter zijn? Kan dan best nog wel eens een interessant effect geven!

Groet, Marielle
leer zien wat er wel goed is

en vooral:GENIET
Marielle

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”