Auto-ISO Nikon D3000

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
server666

Auto-ISO Nikon D3000

Bericht door server666 » wo sep 08 2010 6:38 pm

Ik ben een newbie op dslr-gebied en heb een vraag over het gebruik van Auto-ISO: aan of uit. Ik had de vaste iso-waarde van 100 naar 200 veranderd op aanraden van een nikon-kenner. Ik fotografeer steeds meer met de P-stand en krijg mooie foto's en vraag me af als ik de auto-iso keuze beter kan gaan gebruiken, door het op uit te laten en zelf de iso-waarde te bepalen. Wat is raadzaam? Hoe doen jullie dat nou? :oops:

M@rcel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Auto-ISO Nikon D3000

Bericht door M@rcel » wo sep 08 2010 9:42 pm

De D3000 blinkt niet uit in hoge iso waarden (>800), dus zou ik niet al te hoge iso waarden instellen bij auto-iso. Via onderstaande link kun je voorbeeld foto's zien van de D3000 (hoofdstuk Raw Noise) en kun je alle instelbare iso waarden kiezen. Persoonlijk vindt ik iso 800 max voor de D3000, afgaande op de foto's van dpreview.

Maak anders zelf foto's in het schemer met alle iso waarden, beoordeel deze en bewerk de foto's met ruisvermindering en beoordeel dan zelf of je het acceptabel vindt. Een hoge iso waarde geeft naast vermindering in detail ook vermindering van kleur.

http://www.dpreview.com/reviews/nikond3000/page13.asp

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » wo sep 08 2010 10:02 pm

De belichting wordt bepaald door sluitertijd, diafragma en ISO-waarde. Auto-iso is daarbij een instelling om de iso-waarde tussen door jou bepaalde grenzen te laten variëren.
In combinatie met de M-stand wordt auto-iso een aparte variant op automatische belichting zoals A, P en S dat ook zijn.

Ik adviseer je eerst een tijd met handmatige instelling van de ISO-waarde te werken en goed te begrijpen wat er wanneer gebeurt voordat je met Auto-iso aan de gang gaat. Het kan geen kwaad maar als je niet snapt wat er gebeurt, schiet het ook niet op. Concreet: als je in je P-instelling te lage sluitertijd en/of te grote lensopening krijgt, verhoog je je ISO. Dat kun je beter eerst zelf doen dan het apparaat het voor je te laten doen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door André » wo sep 08 2010 10:29 pm

Ik gebruik, zeker als ik gewoon buiten aan reportage fotografie doe (heerlijk op evenementen rondlopen en klikken maar) heel veel de "P" stand in combinatie met auto-iso met een waarde tussen de 200 en de 800 en een minimale sluitertijd van 1/200. Mijn witbalans gaat dan op 5000K en deze combinatie levert mij prachtige platen op. m.a.w. ik ben best een fan geworden van de Auto-Iso stand.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do sep 09 2010 1:57 am

Ik kies altijd zelf mijn ISO waarde. Maar de D300s die ik heb heeft daar ook een apart knopje voor, dus het is heel snel te regelen. Op een D3000 is dat een stuk lastiger meen ik. Dus ik zou auto-ISO daar wel een oplossing zien als het om "snelle fotografie" gaat waarbij regelmatig veranderen van ISO een vereiste is.

Zoals hierboven ook al aangegeven is het wel handig de maximale ISO waarde niet te hoog te kiezen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

server666

Bericht door server666 » vr sep 10 2010 6:42 pm

henkk schreef:De belichting wordt bepaald door sluitertijd, diafragma en ISO-waarde. Auto-iso is daarbij een instelling om de iso-waarde tussen door jou bepaalde grenzen te laten variëren.
In combinatie met de M-stand wordt auto-iso een aparte variant op automatische belichting zoals A, P en S dat ook zijn.

Ik adviseer je eerst een tijd met handmatige instelling van de ISO-waarde te werken en goed te begrijpen wat er wanneer gebeurt voordat je met Auto-iso aan de gang gaat. Het kan geen kwaad maar als je niet snapt wat er gebeurt, schiet het ook niet op. Concreet: als je in je P-instelling te lage sluitertijd en/of te grote lensopening krijgt, verhoog je je ISO. Dat kun je beter eerst zelf doen dan het apparaat het voor je te laten doen.
Ik ga ermee aan de slag, bedankt voor (je) jullie reactie. :wink:

Jomar

Bericht door Jomar » zo sep 12 2010 2:33 pm

Patrick schreef:Ik kies altijd zelf mijn ISO waarde. Maar de D300s die ik heb heeft daar ook een apart knopje voor, dus het is heel snel te regelen. Op een D3000 is dat een stuk lastiger meen ik. Dus ik zou auto-ISO daar wel een oplossing zien als het om "snelle fotografie" gaat waarbij regelmatig veranderen van ISO een vereiste is.

Zoals hierboven ook al aangegeven is het wel handig de maximale ISO waarde niet te hoog te kiezen.
Het is bij de D3000 inderdaad iets lastiger om snel je iso aan te passen snel, echter ben ik er nu wel achter dat je d.m.v knop instellingen de iso ook snel doormiddel van de draaiknop kan regelen, dat werkt best snel gelukkig!,

DSchuitemaker

Bericht door DSchuitemaker » di nov 23 2010 11:54 am

Ik heb een knop toegewezen om de ISO te veranderen. Die naast de flitser om exact te zijn. Die was namelijk eerst voor zelfontspanner. Je kunt deze aanpassen bij de instellingen, onder het menu knoppen. ;-)

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”