Nieuw: Nikon D3100
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Nieuw: Nikon D3100
Beste Nikon liefhebbers,
Het valt me op dat de bezoekers van dit forum niet al kritisch pers berichten en inporteurs informatie voor waar aan nemen.
Ik kom op wat vragen als de 3100 de 3000 opvolgd als instapper, waarom is hij dan 100 euro boven de d5000 geprijst?
terwel de d5000 4 bps haald en de 3100 maar drie.
wat is de ruis bij de genoemde iso waarden van de 3100? b.v ten opzichte van de d5000.
Leverd meer megapixel (14 )betere foto's als de 12 mega pixel van de d5000 of de d90???
kortom wacht eerst eens een echte test af voor er een oordeel over de d3100 gegeven kan worden.
en ga niet blind op inporteurs informatie af!
ik overweeg de d5000 met een 18-105 vr lens te kopen.
sluit de 3100 niet uit, als hij beter zou zijn, maar verwacht dat niet echt.
maar voor wie snele live f en video belangrijk vind kan dat heel anders liggen.
groet Bert Harry
Het valt me op dat de bezoekers van dit forum niet al kritisch pers berichten en inporteurs informatie voor waar aan nemen.
Ik kom op wat vragen als de 3100 de 3000 opvolgd als instapper, waarom is hij dan 100 euro boven de d5000 geprijst?
terwel de d5000 4 bps haald en de 3100 maar drie.
wat is de ruis bij de genoemde iso waarden van de 3100? b.v ten opzichte van de d5000.
Leverd meer megapixel (14 )betere foto's als de 12 mega pixel van de d5000 of de d90???
kortom wacht eerst eens een echte test af voor er een oordeel over de d3100 gegeven kan worden.
en ga niet blind op inporteurs informatie af!
ik overweeg de d5000 met een 18-105 vr lens te kopen.
groet Bert Harry
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
De D3100 heeft een andere sensor, de CMOS, kan daardoor hogere ISO aan, heeft veel betere video, en nog een paar nieuwigheden die de D5000 niet heeft. Daarnaast, een adviesprijs is geen winkelprijs.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Lid NCN
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Tja, lastig kritisch zijn als we 'm nog niet in handen hebben gehad. Maar dat komt snel genoeg, en dan ga ik echt niet de victorie kraaien als daar geen aanleiding toe is.
Maar het ziet er allemaal wel heel goed uit. Ik denk dat het een knaller kan worden als het allemaal klopt.
Maar het ziet er allemaal wel heel goed uit. Ik denk dat het een knaller kan worden als het allemaal klopt.
- Cees
- Forumlid
Heb in Zwolle een presentatie over dit toestel gezien en een pre-productiemodel in handen gehad, ziet er echt goed uit!
Groet, Cees
Lid NCN
Lid NCN
Gelukkig (of helaas) hoef ik mij pas volgend jaar druk te maken over een opvolger van mijn D3000... Maar ben wel benieuwd naar deze D3100, maar ook naar een eventuele opvolger van de D90, of toch een D300 of.... Wat een luxe van keuze hebben wij toch!
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Ach, uiteindelijk val je toch het makkelijkst voor degene waar je toch al verliefd op was. Daar heeft nadenken weinig mee van doen...breimer schreef: ik overweeg de d5000 met een 18-105 vr lens te kopen.
groet Bert Harry

Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
We zijn wat verder en de D3100 ligt al in sommige winkels.
Een eerste uitgebreide test met alle ISO's staat hier:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D3100/D3100A7.HTM" onclick="window.open(this.href);return false;
en mijn eerste indruk, ruis minder dan bij de de D90, klopt ten volle. Destijds had ik de beschikking over een pré-productie exemplaar en je kunt dan niks definitiefs zeggen over de camera, omdat er nog aan de software gesleuteld wordt.
Nu kijk ik voor ruis graag naar opnamen met matig licht: kijk hier eens naar:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D ... 064004.HTM" onclick="window.open(this.href);return false;
1/15 seconde met 6400 ISO, ruis wordt net zichtbaar, en zal bij de meeste opnamen niet echt storen. Bij ISO 3200 ziet je het niet. En dat is toch aanzienlijk beter dan bij een D90. Nikon heeft nog één camera met een betere ruisonderdrukking: de D3S.
De prijs in de winkel is nu veelal nog net iets hoger dan de D5000 die soms nog in de schappen ligt. Daarmee hoopt men van de D5000 voorraad af te komen.
En de aanschafprijs is nu ook nog 180 euro meer dan het bedrag waarvoor de laatste D3000 camera weg gingen. Dat lijkt veel, maar bedenk dat de D3000 op het moment van uitkomen nog de al achterhaalde CCD sensor had, in plaats van de al gebruikelijke en aanzienlijk betere CMOS.
Een D3100 is niet goedkoop te noemen. Je bent (afhankelijk van de winkel goedkoper uit met een
Olympus E-450, Canon EOS 1000D, Panasonic Lumix DMC-L10, Sony Alpha A290, al of niet met kit-zoom-objectief.
Olympus E-520, Sony Alpha A390, Nikon D5000, Canon EOS 500D en de Pentax K-x.
Er was een tijd dat Nikon het goedkoopste jongetje van de klas was, schijnt voorbij te zijn. Maar Nikon heeft met de D3100 wel de beste instap camera. Gelukkig, als oudere ken ik nog de tijd dat Nikon voor kwaliteit ging, en dat herken ik weer in de D3100.
Een eerste uitgebreide test met alle ISO's staat hier:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D3100/D3100A7.HTM" onclick="window.open(this.href);return false;
en mijn eerste indruk, ruis minder dan bij de de D90, klopt ten volle. Destijds had ik de beschikking over een pré-productie exemplaar en je kunt dan niks definitiefs zeggen over de camera, omdat er nog aan de software gesleuteld wordt.
Nu kijk ik voor ruis graag naar opnamen met matig licht: kijk hier eens naar:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D ... 064004.HTM" onclick="window.open(this.href);return false;
1/15 seconde met 6400 ISO, ruis wordt net zichtbaar, en zal bij de meeste opnamen niet echt storen. Bij ISO 3200 ziet je het niet. En dat is toch aanzienlijk beter dan bij een D90. Nikon heeft nog één camera met een betere ruisonderdrukking: de D3S.
De prijs in de winkel is nu veelal nog net iets hoger dan de D5000 die soms nog in de schappen ligt. Daarmee hoopt men van de D5000 voorraad af te komen.
En de aanschafprijs is nu ook nog 180 euro meer dan het bedrag waarvoor de laatste D3000 camera weg gingen. Dat lijkt veel, maar bedenk dat de D3000 op het moment van uitkomen nog de al achterhaalde CCD sensor had, in plaats van de al gebruikelijke en aanzienlijk betere CMOS.
Een D3100 is niet goedkoop te noemen. Je bent (afhankelijk van de winkel goedkoper uit met een
Olympus E-450, Canon EOS 1000D, Panasonic Lumix DMC-L10, Sony Alpha A290, al of niet met kit-zoom-objectief.
Olympus E-520, Sony Alpha A390, Nikon D5000, Canon EOS 500D en de Pentax K-x.
Er was een tijd dat Nikon het goedkoopste jongetje van de klas was, schijnt voorbij te zijn. Maar Nikon heeft met de D3100 wel de beste instap camera. Gelukkig, als oudere ken ik nog de tijd dat Nikon voor kwaliteit ging, en dat herken ik weer in de D3100.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op wo okt 13 2010 7:09 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Het is nog net bij te houden:
nog een test:
http://www.photoreview.com.au/Nikon/rev ... d3100.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
nog een test:
http://www.photoreview.com.au/Nikon/rev ... d3100.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Hallo Cees,Cees Laarman schreef:De D3100 heeft een andere sensor, de CMOS, kan daardoor hogere ISO aan, heeft veel betere video, en nog een paar nieuwigheden die de D5000 niet heeft. Daarnaast, een adviesprijs is geen winkelprijs.
In de handleiding van mijn D5000 staat bij de specificaties toch echt dat er een CMOS sensor in zit.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
-
- Forumlid
Volgens mij heeft de D5000 dezelfde sensor als de D300S en de D90. Dat is nog zo slecht niet.
Dan heb je mijn reactie op de aankondiging zeker nog niet gelezen ....breimer schreef:Beste Nikon liefhebbers,

D40 met 18-55 kitlens, D80, 55-200 VR, Metz 48 AF-1, Manfrotto 479-4b monopod en een Nikon fototas.
- Ronald-D
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
Dus wat ruisprestaties betreft overtreft de D3100 ook de D700??Hans Braakhuis schreef:....Nu kijk ik voor ruis graag naar opnamen met matig licht: kijk hier eens naar:
1/15 seconde met 6400 ISO, ruis wordt net zichtbaar, en zal bij de meeste opnamen niet echt storen. Bij ISO 3200 ziet je het niet. En dat is toch aanzienlijk beter dan bij een D90. Nikon heeft nog één camera met een betere ruisonderdrukking: de D3S.....
Met vriendelijke groet, Ronald
Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON
Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON
-
- Forumlid
ruis in iso waarden, en waneer is iets storend??
een gerenomeerd foto blad schreef dat voor de d5000 de sony a550 en de canon 550d de ruis bij iso 1600 beperkt is en dit goed te gebruiken, 3200 nog net.
daarboven hebben de iso waarden alleen nog een marketing waarde, en zijn niet echt bruikbaar.
mijn egen foto blad geeft voor de d5000 iets betere waarden dan de canon.
kortom als je test treden er verschilen op, laat staan wat iemand persoonlijk wel en niet storend vindt.
ik weet zeker dat ook voor de d3100 geld dat niet alle iso waarden in de praktijk goed bruikbaar zijn.
wil eerst we eens gemeten waarden zien, voor ik konklusie trek.
de omstandigheden zijn bij test dan ook gelijk, een wilekeurige foto bewijst alleen dat onder die omstandigheden met die lens dat resultaat haalbaar is.
vind bij konijnenberg geen test.
de laaste link van hans geeft cijfers voor de d3100, goede cijfers overigens geen gemeten waardes.
we zouden de cijfers van b.v. de d5000 van hetzelde blad er naast moeten zien , om een harde konklusie te kunnen trekken, maar die kon ik niet vinden.
als ik hans goed begrijp verdwijnt ook de d5000, en vervangt de d3100 zowel de d3000 als de d5000 we zullen zien.
vr gr
Bert Harry
een gerenomeerd foto blad schreef dat voor de d5000 de sony a550 en de canon 550d de ruis bij iso 1600 beperkt is en dit goed te gebruiken, 3200 nog net.
daarboven hebben de iso waarden alleen nog een marketing waarde, en zijn niet echt bruikbaar.
mijn egen foto blad geeft voor de d5000 iets betere waarden dan de canon.
kortom als je test treden er verschilen op, laat staan wat iemand persoonlijk wel en niet storend vindt.
ik weet zeker dat ook voor de d3100 geld dat niet alle iso waarden in de praktijk goed bruikbaar zijn.
wil eerst we eens gemeten waarden zien, voor ik konklusie trek.
de omstandigheden zijn bij test dan ook gelijk, een wilekeurige foto bewijst alleen dat onder die omstandigheden met die lens dat resultaat haalbaar is.
vind bij konijnenberg geen test.
de laaste link van hans geeft cijfers voor de d3100, goede cijfers overigens geen gemeten waardes.
we zouden de cijfers van b.v. de d5000 van hetzelde blad er naast moeten zien , om een harde konklusie te kunnen trekken, maar die kon ik niet vinden.
als ik hans goed begrijp verdwijnt ook de d5000, en vervangt de d3100 zowel de d3000 als de d5000 we zullen zien.
vr gr
Bert Harry
-
- Forumlid
Vandaag heb ik een D3100 gekocht als 2e (reis)body.
Even een paar proefopnamen met 1600 ISO gemaakt in mijn vrij donkere woonruimte en het resultaat vind ik op het eerste gezicht heel erg goed. Geen ruis te zien en het lijkt wat beter dan mijn D300S.
Even een paar proefopnamen met 1600 ISO gemaakt in mijn vrij donkere woonruimte en het resultaat vind ik op het eerste gezicht heel erg goed. Geen ruis te zien en het lijkt wat beter dan mijn D300S.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Er stond een verkeerde link en die heb ik in het bericht aangepast.breimer schreef:vind bij konijnenberg geen test.
de laaste link van hans geeft cijfers voor de d3100, goede cijfers overigens geen gemeten waardes. Bert Harry
Hier nog een keer: http://www.imaging-resource.com/PRODS/D3100/D3100A7.HTM" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn veel mensen die wat over ruis schrijven. En neem ze allemaal, ook mijn berichten, met een korreltje zout.
Met alle camera's die ik in handen krijg, doe ik dezelfde ruis test, om tot een uitspraak te komen. En mijn test is heel beperkt.
Ruis is ook niet iets dat je alleen kunt bekijken. Het hangt samen met andere factoren.
Zelf kijk ik graag naar de tests bij DxO: zoals: http://www.dxomark.com/index.php/en/Cam ... ed-sensors" onclick="window.open(this.href);return false;
En je zult zien dat bij meerdere testers er verschillende uitslagen zijn.
Zelf heb ik de camera begin augustus in handen gehad en mocht de 3100 niet mee nemen naar huis voor een test. De deadline voor het NCN Magazine was toen al verstreken, dus daar heeft het artikel niet ingestaan.
http://www.camera2go.nl/digitale-camera ... eview.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik verwacht dat de D3100 de 3000 en de 5000 vervangt.
Ik verwacht dat de D7000 de D90 en de D300S vervangt.