Een raar flits mirakel (Arthur let op !!!)

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Een raar flits mirakel (Arthur let op !!!)

Bericht door André » zo sep 12 2010 6:22 pm

Ik ben de afgelopen week redelijk veel met de buitenflits tips van Arthur bezig geweest naar aanleiding van (voor mijn gevoel) best wel goede behaalde resultaten in Arnhem tijdens de world living statues. Helaas kreeg ik de afgelopen weken geen resultaten die ook maar enigszins in de buurt kwamen.

Dus ik denk, laat ik dan nog eens goed naar de exif info kijken bij mijn foto's uit arnhem. Voorbeeld :

Afbeelding

En wat zie ik hier, (of althans zo lees ik het) ik heb in Arnhem niet de flitser op een waarde van -1,3 of -1,7 gezet maar de gewone lichtcompensatie. Ik heb me blijkbaar gewoon vergist in het knopje. Heel stom, maar vreemd genoeg wel met goede resultaten.

Kan iemand mij aangeven n.a.v. de exif info of ik inderdaad de gewone lichtcompensatie op -1,3 / -1,7 heb gezet of lees ik het verkeerd. En als ik het verkeerd heb gedaan, hoe kan het dan dat ik wel goede resultaten heb. (De foto is nauwelijks nabewerkt, alleen de levels wat aangepast en de helderheid).

Maar als ik wel goed heb gedaan (en de exif info dus gewoon verkeerd interpreteer) hoe kan het dan dat ik die resultaten nu niet meer bereik.

Wie geeft mij wat zekerheid.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Een raar flits mirakel (Arthur let op !!!)

Bericht door André » ma sep 13 2010 9:07 pm

Hmm, best wel jammer hoor, dat er niemand een antwoord op mijn vraag heeft.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » ma sep 13 2010 9:41 pm

Uhhh, Marc ????? Ik heet Flip hoor, (hoewel ik ben geboren als Andre, maar 70% van mijn familie en vrienden is mij Flip gaan noemen).

Ik snap het wel, De naam Marc staat in de Exif-Info. Dat was de eerste eigenaar van mijn D700, en dat had ik dus nog niet aangepast, nu inmiddels wel hoor.

Ik snap je uitleg overigens niet. Als ik dus de camera in de "M" stand zet met de genoemde waarde's dan trekt de camera zich verder niets aan van een correctie (in mijn geval dus -1 1/3) in de belichtingscopensatie ???? m.a.w. als ik deze waarde ook gewoon op "0" had laten staan, dan zou ik exact dezelfde foto krijgen ???

Dat lijkt me toch wel vreemd, of heb ik gewoon mijn dag niet en moet ik het morgen nog eens goed nalezen.
Laatst gewijzigd door André op ma sep 13 2010 9:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

george013

Bericht door george013 » ma sep 13 2010 9:45 pm

Heb jeje zelf al eens verdiept in de wisselwerking flitser-camera? Als je dat doet kom je er ook achter dat verschillende correcies afhankelijk zijn van andere camera-instellingen en de omstandigheden. Je kunt op verschillende manieren goede of dezelfde resultaten bereiken. Het is nooit een kwsetie van "zo instellen", hooguit een richtlijn in een bepaalde situatie.
George

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » ma sep 13 2010 9:53 pm

George,

Ik probeer me er natuurlijk zoveel mogelijk in te verdiepen, en zeker met dit "verschijnsel" probeer ik de logica te ontdekken. Maar eenvoudig is het niet. Mijn eerste conclusie was dan ook, omdat ik de "gewone" belichtingscompensatie naar beneden heb gezet en de flitser niet gecompenseerd heb, levert dit (in dit geval althans) hetzelfde resultaat op als dat ik het andersom had ingesteld. (Flitscompensatie op -1 1/3 en gewone comensatie op "0".

Ook begrijp ik best wel dat de tips van Arthur richtlijnen zijn, een handvat of handreiking en dat niet per definitie zijn advies instellingen garant staan voor de perfect ingeflitste plaat.

george013

Bericht door george013 » ma sep 13 2010 10:16 pm

Er zijn meerder instellingen die van belang zijn. M of geen M, flitser M TTL of TTL-BL. Bij jou staat deze op TTL-BL. Dit betekent dat het flitsvermogen ook bepaald wordt door de afstand tot het onderwerp.
George

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » ma sep 13 2010 10:50 pm

Hoi Flip,

Het klopt inderdaad dat een belichtingscompensatie geen zin heeft als je in M fotografeert tenzij je auto iso gebruikt dan wordt de iso aangepast.
Je flitser werkt wel in een automaat stand dus wat dat betreft is het geen mirakel dat de foto goed belicht is.

Groeten Jan

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di sep 14 2010 1:19 am

flippie17 schreef:Ik snap het wel, De naam Marc staat in de Exif-Info. Dat was de eerste eigenaar van mijn D700, en dat had ik dus nog niet aangepast, nu inmiddels wel hoor.
Je kan met EXIFtool de betreffende tags in de EXIF simpel aanpassen...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

george013

Bericht door george013 » di sep 14 2010 8:36 am

In de automatische belichtingsstand probeert de lichtmeter de camera in te stellen op een "goede" belichting. Te zien aan de belichtingsbalk in de zoeker. Ga je de belichtingscompensatie plussen of minnen, dan wordt dat duidelijk in de streepjes links of rechts vanaf het 0-punt van de balk.
In de M-stand heeft de balk een ander 0-punt. Het 0-punt zelf verschuift. Bijv. als je de EV op -1 zet en je stelt in op het balkje zodanig dat de grafiek in het midden zit, dan heb je een instelling van -1. In dit geval heb je wel gecompenseerd. Maar ga je daarna aan de EV-knop zitten, veranderd alleen het grafiekje, niet de instellingen want die heb je op M staan. Auto-isso daarbuiten gelaten.

Daarnaast staat je flitser op TTL-BL. In de BL-stand wordt de afstandsinformatie van de lens ook gebruikt om het flitsvermogen aan te passen. Bij vooruitstaande flitskop.
George

NB.
Terugkomend op een andere discussie, de lens moet over deze informatie beschikken.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di sep 14 2010 10:03 am

flippie17 schreef: En wat zie ik hier, (of althans zo lees ik het) ik heb in Arnhem niet de flitser op een waarde van -1,3 of -1,7 gezet maar de gewone belichtingscompensatie. Ik heb me blijkbaar gewoon vergist in het knopje. Heel stom, maar vreemd genoeg wel met goede resultaten.
Manuele sluitertijd en diafragma doet niks met instellingen mbt lichtcompensatie.
Een flitser echter wel. Het vermogen wordt aangepast aan de heersende licht-omstandigheden en is afhankelijk van een aantal instellingen.
Staat in dit geval de algemene lichtcompensatie op een min-correctie, zal het aandeel flitslicht daarop worden aangepast. Zeker als de normale sluitertijd en diafragma door de manuele instellingen feitelijk niet worden aangepast. Het effect is in dit geval praktisch gezien hetzelfde als dat je de flitser een min-correctie zou hebben gegeven inplaats van de algemene lichtcompensatie.
Vriendelijke groet, Léon Obers

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » di sep 14 2010 3:13 pm

En dus Leon, is het uiteindelijke resultaat (nagenoeg) gelijk aan de instellingen (dus op de flitser) die ik had moeten maken. Een duidelijk antwoord, maar ik werd op het verkeerde been gezet omdat ik er van uit ging dat de "M" stand wel iets doet met de lichtcompensatie.

Robin
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Robin » di sep 14 2010 4:31 pm

Hoi Flip,

Misschien kan je hier ook wat mee ter informatie,

http://nikonclspracticalguide.blogspot. ... -when.html
rechts op de site staan verschillende hoofdstukken (erg informatief)
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » vr sep 17 2010 11:37 pm

Wow, een weekje weg. Kom je op het forum, 21 pagina's staan er te wachten... Nieuwe camera, flitser en objectieven gelanceerd en een schitterende foto van Flip staat hier te pronken.

George en Léon hebben in feite de antwoorden gegeven die gegeven kunnen worden. De belichtingscorrectie (EV) en flitscorrectie (FEC) zijn, tot op zekere hoogte, cumulatief. Voorbeeld: je bevindt je in een donkere ruimte en je flitser is het hoofdlicht. Je stelt bijv de EV in op + 1 en de FEC op -1. Hierdoor wordt de belichtingscompensatie opgeheven. Nu draaien we het om. Je bent buiten, het omgevingslicht is daar je hoofdlicht en je gebruikt je flitser als invulflits (TTL BL). Allerlei berekeningen vinden er in de camera plaats, factoren als max sync speed, het gekozen diafragma hebben allemaal invloed op het resultaat. De EV en FEC kunnen de totale belichting dan op soms voor mij onverklaarbare wijze veranderen.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”