Eerste dierenportretten met mijn nieuwe camera

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
LHS_80

Eerste dierenportretten met mijn nieuwe camera

Bericht door LHS_80 » wo sep 15 2010 5:17 pm

Hoi allemaal,

ik heb een paar foto's van katten gemaakt dit weekend die ik met jullie wil delen. Het zijn mijn eerste dierenfoto's met mijn nieuwe NikonD90. Heb de 50mm f/1.8 lens gebruikt. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.. :D

Foto 1
Afbeelding

Foto 2
Afbeelding

Foto 3
Afbeelding

Foto 4
Afbeelding

Foto 5
Afbeelding

Foto 6
Afbeelding

Foto 7
Afbeelding

Foto 8
Afbeelding
Laatst gewijzigd door LHS_80 op do sep 16 2010 10:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

edwin73

Re: Eerste dierenportretten met mijn nieuwe camera

Bericht door edwin73 » wo sep 15 2010 9:50 pm

hoi,

ik vind foto 1, 2 en 4 wel wat hebben, zoals hij/zij voor zich uit lijkt te staren, vooral met de weerspiegeling in het raam.
qua scherptediepte nummer 5.
ze zijn alleen niet allemaal zo scherp, maar ja als je alles super scherp zou willen hebben, dan moet je diafragma al gauw naar f5.6 of f8,
nadeel daarvan is dat dan weer je achtergrond rommeliger wordt.

sommige delen lijken overbelicht, alhoewel als het in het echt wit is,
dan hoef je ook weer niet alles zo donker te compenseren dat je alle knipperende 'hoge lichten' weg probeert te krijgen.

't valt sowieso niet mee, alleen al om bij ze (lang genoeg) de aandacht te trekken, heb zelf siamezen,
en die werken vaak niet erg mee vandaar... :)

groeten; edwin.

LHS_80

Bericht door LHS_80 » do sep 16 2010 10:23 pm

Bedankt voor je feedback Edwin.. zal eens verder gaan avonturen met alle mogelijke instellingen.. :)

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JacTrum » do sep 16 2010 11:25 pm

Je hebt het jezelf niet makkelijk gemaakt met je onderwerp en omgeving. De meeste foto's hebben tegenlicht en zitten wat rommelig in elkaar. Bij foto 1 ligt de scherpte niet helemaal waar hij moet liggen, de ogen en neus. Bij foto 2 is de houding van de poes wel leuk, actief, maar was de foto wellicht beter geworden wanneer de hele rug van poeslief er op had gestaan. 3 is weinig op aan te merken. Bij 4 ging het je om de weerspiegeling van poes in het venster, maar dat komt er niet helemaal uit omdat de poes wat te licht is. Bij de rest van de foto's vind ik vooral dat de compositie beter kan. Die is nu wat willekeurig en wat rommelig. Probeer details die de foto niet versterken (een lampekap) buiten beeld te houden.
Heb je al een nabewerkingsprogramma, of oriënteer je je daar al op? Dat wordt de volgende stap in de wondere wereld van de digitale fotografie :-)
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Shiftmeister

Bericht door Shiftmeister » vr sep 17 2010 9:22 am

Als kattenliefhebber zou ik graag weten wat voor ras je daar hebt, leuke beesten.
Maar wel even de oogjes schoonmaken voordat ze op de foto komen hoor. ;)

Foto's zijn idd niet allemaal even scherp.

LHS_80

Bericht door LHS_80 » zo sep 19 2010 11:27 am

JacTrum schreef:Je hebt het jezelf niet makkelijk gemaakt met je onderwerp en omgeving. De meeste foto's hebben tegenlicht en zitten wat rommelig in elkaar. Bij foto 1 ligt de scherpte niet helemaal waar hij moet liggen, de ogen en neus. Bij foto 2 is de houding van de poes wel leuk, actief, maar was de foto wellicht beter geworden wanneer de hele rug van poeslief er op had gestaan. 3 is weinig op aan te merken. Bij 4 ging het je om de weerspiegeling van poes in het venster, maar dat komt er niet helemaal uit omdat de poes wat te licht is. Bij de rest van de foto's vind ik vooral dat de compositie beter kan. Die is nu wat willekeurig en wat rommelig. Probeer details die de foto niet versterken (een lampekap) buiten beeld te houden.
Heb je al een nabewerkingsprogramma, of oriënteer je je daar al op? Dat wordt de volgende stap in de wondere wereld van de digitale fotografie :-)
Zo! Ben inmiddels gaan rondvragen aan mensen die het beter weten dan ik (niet moeilijk aangezien ik een echte beginner ben :wink2: ), de handleiding goed doornemen en gaan experimenteren met de A en S stand op mijn camera. Ik begrijp nu hoe het zit en werkt en waarom die foto's niet goed scherp waren (althans, de scherpte niet goed lag). Al doende leert men! Ik word steeds enthousiaster van mijn camera in elk geval :D

W.b. de bewerkingsprogramma's.. wat raden jullie aan? Capture NX2? Photoshop? In andere topics wordt van alles genoemd zag ik al en meningen verschillen nogal (logisch) maar toch?

LHS_80

Bericht door LHS_80 » zo sep 19 2010 11:30 am

Shiftmeister schreef:Als kattenliefhebber zou ik graag weten wat voor ras je daar hebt, leuke beesten.
Maar wel even de oogjes schoonmaken voordat ze op de foto komen hoor. ;)

Foto's zijn idd niet allemaal even scherp.
Ze zijn niet van mij dus weet het niet zeker (en ook geen verstand van), maar als ik het goed onthouden heb zijn het main coons! Het waren nogal prijzige katjes volgens mij... dus als dat ras duur is zijn het idd main coons :D

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JacTrum » zo sep 19 2010 11:51 am

Over fotobewerkingprogramma's: Je hebt daarin grofweg twee soorten: programma's waarmee je de 'workflow' van je gefotografeer regelt en eenvoudige correcties kunt toepassen, zoals lichter, donkerder, uitvergroten en kleurcorrigeren. Capture NX2 is hier het meest gebruikte programma, omdat dat van Nikon komt. Een zelfde soort programma is Lightroom van Adobe. Daarnaast is er Photoshop. Dat is voor de zeer geavanceerde gebruiker. Voor de meeste 'normale mensen' zijn de twee eerste programma's meer dan genoeg.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”