Tegenlicht op het strand
Re: Tegenlicht op het strand
ik vind de tweede met de zeiltjes mooier wat het licht betreft. verder is daar de paal makkelijk weg te halen. ik zou eerder iets met de luchten doen. er is zeker nog meer uit te halen maar het zijn leuke foto's
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Nee, dat is inderdaad vaak het irritantste: zolang je iets uit de "vrije ruimte" weghaalt lukt het best, maar als het in de buurt zit van een ander "donker object" dan krijg je daar vaak "echo's" van mee. Het werkt meestal het beste (maar helaas inderdaad - totaal onvoorspelbaar - soms helemaal niet!) om bij dat moeilijke deel te beginnen en, als dat gelukt is, daar dan niet verder te gaan maar er vanaf de gemakkelijke kant weer naar toe te werken.gewoon peter schreef:...Het lukte tot een fractie bij de persoon die de paal "draagt". Daar wordt het moeilijk. maar vreemd genoeg toen die paal weg was zat daar wel een heel groot gat. Vond dat ook weer niet mooi. Probeer ze, groet, peter
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
- Mieke53
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Patrick, mooie foto´s, eens met Léon over die mooie kleurtjes van de zeilen. Maakt de foto.
Wolken zou ik meer uit halen door aan de schuifjes te trekken. Kan ie best hebben.

Patrick2 by noortje53, on Flickr
Groet,
Mieke
N.B. Met toestemming van Patrick de wolken wat aangezet. Wel in jpg gedaan dus niet helemaal optimaal om te doen.
Wolken zou ik meer uit halen door aan de schuifjes te trekken. Kan ie best hebben.

Patrick2 by noortje53, on Flickr
Groet,
Mieke
N.B. Met toestemming van Patrick de wolken wat aangezet. Wel in jpg gedaan dus niet helemaal optimaal om te doen.
Laatst gewijzigd door Mieke53 op vr sep 17 2010 5:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
1 en 2 zijn zeker leuke foto's. Maar de eerste zeiltjesfoto vind ik mooi omdat er spanning in zit. Het is een duidelijk begrensde, homogene groep (ik kreeg flarden van de beroemde Iwo Jima plaat voor mijn virtuele netvlies), terwijl de andere verspreide individuen weergeeft: boring.x-posure schreef:ik vind de tweede met de zeiltjes mooier wat het licht betreft. verder is daar de paal makkelijk weg te halen. ik zou eerder iets met de luchten doen. er is zeker nog meer uit te halen maar het zijn leuke foto's
En ik ben NIET gaan klooien met het onbegonnen werk aan de hinderpaal, want ik ken mezelf: dan ben ik er morgenochtend nog steeds mee bezig...

Groet, Jaap
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Meer contrast erin brengen is op zich zo gedaan. Maar ik vond het niet mooier worden. Onnatuurlijk ook. Wellicht juist vanwege het tegenlicht. Het ziet er onnatuurlijk uit als er meer contrast in zit...noortje53 schreef:Wolken zou ik meer uit halen door aan de schuifjes te trekken. Kan ie best hebben.
Of bedoel je wat anders?
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Precies wat ik bedoelde. Daarom had ik die ook niet uitgekozen.JaapV schreef:1 en 2 zijn zeker leuke foto's. Maar de eerste zeiltjesfoto vind ik mooi omdat er spanning in zit. Het is een duidelijk begrensde, homogene groep (ik kreeg flarden van de beroemde Iwo Jima plaat voor mijn virtuele netvlies), terwijl de andere verspreide individuen weergeeft: boring.
Voor degenen die foto 3 mooier vinden wat betreft licht. Wat zou er veranderd moeten worden aan foto 1?
Groep en zeilen iets lichter.
Lucht donkerder.
En paal weg.
Maar dat had ik geloof ik al gezegd
Lucht donkerder.
En paal weg.
Maar dat had ik geloof ik al gezegd

- Mieke53
- Forumlid
Met heel veel dank aan Patrick dat ik, eindelijk, zijn foto kan plaatsen.
Hier dus de foto met meer aangezette wolken. Is wel in jpg gedaan dus kunnen wat storende bewerkingsfoutjes geven.
Groet,
Miek
Origineel:

Mijn versie:

Hier dus de foto met meer aangezette wolken. Is wel in jpg gedaan dus kunnen wat storende bewerkingsfoutjes geven.
Groet,
Miek
Origineel:

Mijn versie:

De eerste Patrick vind ik ook de mooiste qua compo en de kleuren die mooi afsteken. Die paal is makkelijk weg te halen. Hieronder misschien een idee hoe het er dan uitziet. Heb tevens het contrast aangepast om een iets wat meer pit in de foto te krijgen. Moet die weg, niet aarzelen en deleten.
Origineel:

Bewerkt:

Groet,
ALE
Origineel:

Bewerkt:

Groet,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Ale fantastisch gedaan, tot in detail de paal verwijderd. Maar ik persoonlijk vind de versie van Mieke net wat dramatischer en meer bij het weer en de compositie van de foto passen. Ook al is die met paal. Groet en fijn weekend, peter
- Mieke53
- Forumlid
Knap werk Ale, dat paaltje ben ik niet aan begonnen, dat heb ik echt nog niet in de vingers
Gr.
Mieke

Gr.
Mieke
Ja knap werk ALE vooral het stukje het zeil over de paal projecteert hoe heb je dat gedaan ?
zo is hij echt TOP.
zo is hij echt TOP.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Zelden een foto geplaatst die zoveel stof tot discussie is geweest.
Ik heb zelf ook maar even de foto als TIFF uit Capture NX 2 naar Photoshop gehaald. De paal weghalen is eigenlijk kinderlijk eenvoudig. Als je het perfect wilt doen, dan zou je eigenlijk nog wat moeten doen aan de donkere vlek die de "beer" achterlaat op het zeil. Dat is echter nauwelijks te zien, zeker niet als je niet weet dat er wat aan de hand is. Dus dat sla ik met een gerust hart over.
Ik heb ook de wolkenlucht wat meer aangezet. Dit komt niet echt overeen met de waarheid, maar als het werkt, dan werkt het, toch?
Mijn "definitieve" versie...

Eerste versie, ter vergelijking. Zie ook dat ik de groene fles rechts in de achtergrond verwijderd heb. Had ik de eerste keer niet gezien, en stoort alleen maar.

Nou, zeg het maar.

Ik heb zelf ook maar even de foto als TIFF uit Capture NX 2 naar Photoshop gehaald. De paal weghalen is eigenlijk kinderlijk eenvoudig. Als je het perfect wilt doen, dan zou je eigenlijk nog wat moeten doen aan de donkere vlek die de "beer" achterlaat op het zeil. Dat is echter nauwelijks te zien, zeker niet als je niet weet dat er wat aan de hand is. Dus dat sla ik met een gerust hart over.
Ik heb ook de wolkenlucht wat meer aangezet. Dit komt niet echt overeen met de waarheid, maar als het werkt, dan werkt het, toch?
Mijn "definitieve" versie...

Eerste versie, ter vergelijking. Zie ook dat ik de groene fles rechts in de achtergrond verwijderd heb. Had ik de eerste keer niet gezien, en stoort alleen maar.

Nou, zeg het maar.

- Tony D
- Moderator
Ik vind jou definiteve versie (net als die van ALE) helemaal top!
Tony D
Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Z 180-600/5.6-6.3 VR, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Nee, leuk he?Patrick schreef:Zelden een foto geplaatst die zoveel stof tot discussie is geweest.![]()

Absoluut!Ik heb zelf ook maar even de foto als TIFF uit Capture NX 2 naar Photoshop gehaald. De paal weghalen is eigenlijk kinderlijk eenvoudig. Als je het perfect wilt doen, dan zou je eigenlijk nog wat moeten doen aan de donkere vlek die de "beer" achterlaat op het zeil. Dat is echter nauwelijks te zien, zeker niet als je niet weet dat er wat aan de hand is. Dus dat sla ik met een gerust hart over.

Nu je het zegt! Maar ik had nooit een groene fles gezien!Mijn "definitieve" versie...

Kleine bijdrage aan deze "gezamenlijke inspanning": een 16 x 9 crop, onder het motto "fotograferen is de kunst van het weglaten".Nou, zeg het maar.

En ik ga morgen tóch nog proberen met CNX2 die paal te verwijderen!

Groet, Jaap