Viewnx2 en dxo bug?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Gesloten
Adriaan
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Viewnx2 en dxo bug?

Bericht door Adriaan » vr sep 17 2010 3:11 pm

Ik ontdekte vandaag iets vreemds. Als ik mijn foto's via het nieuwe transfer2 programma overspeel naar mijn computer en ze daarna wil bewerken met DXO (6.2) worden de modulegegevens niet meer herkend. Blijkbaar verandert Transfer2 die, want als ik dezelfde foto's via de verkenner overspeel worden de gegevens wel herkend. Ik heb DXO-labs hulp gevraagd en op google gezocht.
Iemand hier ook al tegenaangelopen?

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Viewnx2 en dxo bug?

Bericht door Patrick » vr sep 17 2010 3:36 pm

Wat zijn "modulegegevens"? :huh:

Als ik het trouwens goed begrijp, is het een Transfer probleem, en heeft het niets met View NX te maken. Wellicht een goed idee om de titel van dit draadje even aan te passen? Dat kan je zelf door het eerste bericht aan te passen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr sep 17 2010 3:57 pm

Patrick schreef:Wat zijn "modulegegevens"? :huh:

Als ik het trouwens goed begrijp, is het een Transfer probleem, en heeft het niets met View NX te maken. Wellicht een goed idee om de titel van dit draadje even aan te passen? Dat kan je zelf door het eerste bericht aan te passen.
Nou, Patrick, Nikon ziet Transfer tegenwoordig als onderdeel van VNX2, dus in dat licht gezien klopt de titel wel. Maar ik ben ook benieuwd wat "modulegegevens" zijn...
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Adriaan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Adriaan » vr sep 17 2010 4:06 pm

DXO gebruikt modules om karakteristieken van camera/objectief-combinaties te definiëren.
Na nog wat zoeken blijkt het probleem inderdaad bij Nikon Transfer 2.0 te liggen (zoals terecht opgemerkt maakt dat deel uit van ViewNX2).
Blijkbaar versleutelt Nikon een deel van de gegevens zodat andere programma's niet meer kunnen lezen welke camera-lens-combinatie is gebruikt, zodat bijvoorbeeld bekende lensvervormingen niet worden gecorrigeerd. Blijf benieuwd of iemand er al een oplossing voor gevonden heeft!
Groeten,
Aad

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » vr sep 17 2010 4:27 pm

Hallo,

Mi geen goede zaak!
Nikon heeft evenals de meeste camera fabrikanten zijn details over de RAW files voor zichzelf gehouden (Vlgs mij ondersteunt alleen Leica DNG).
Nu, nadat Adobe de succesvolle DNG-profiler heeft uitgebracht (waarmee je zelf je raw-convertor kunt "tunen") gaat Nikon de benodigde gegevens daarvoor verbergen.
Voor mij dus nooit Transfer.
Willem.

Adriaan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Adriaan » vr sep 17 2010 4:53 pm

Mee eens! Heel vervelend dat Nikon dit soort praktijken (ook) uitvoert...Het lijkt er inderdaad op dat transfer2 de data wijzigt.
Heb daarom maar weer transfer1 geïnstalleerd. Het probleem is dan opgelost.
Eigenlijk is het nu vreemd dat ik twee keer een nikon-transferprogramma op mijn computer heb.
Het drukt je wel met de neus op de feiten: er moet geld verdiend worden!
Ik verwacht Capture NX3 op niet al te lange termijn :D
Groeten,
Aad

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr sep 17 2010 5:06 pm

Beetje kort door de bocht heren. Waarom nemen jullie aan dat Nikon BEWUST de boel verandert om andere aanbieders van software in de weg te zitten? Daar geloof ik persoonlijk helemaal niets van. Dat DxO een probleempje heeft met de EXIF die Nikon Transfer om een of andere manier veranderd heeft, lijkt mij een gevalletje "onvoorzien". Wat heeft Nikon hier te winnen? Meer pakketjes Capture NX verkopen? Dat geloof je toch zelf niet? Capture NX zal best een beetje winst opleveren (??), maar daar draait Nikon echt niet op!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Adriaan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Adriaan » vr sep 17 2010 6:55 pm

Patrick schreef:Beetje kort door de bocht heren. Waarom nemen jullie aan dat Nikon BEWUST de boel verandert om andere aanbieders van software in de weg te zitten? Daar geloof ik persoonlijk helemaal niets van. Dat DxO een probleempje heeft met de EXIF die Nikon Transfer om een of andere manier veranderd heeft, lijkt mij een gevalletje "onvoorzien". Wat heeft Nikon hier te winnen? Meer pakketjes Capture NX verkopen? Dat geloof je toch zelf niet? Capture NX zal best een beetje winst opleveren (??), maar daar draait Nikon echt niet op!
honi soit qui mal y pense :D
Aad

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr sep 17 2010 9:14 pm

Adriaan schreef:honi soit qui mal y pense :D
Wee hij, die er slecht over denkt?

Kijk, zo leer je nog eens iets. Ik kende dit niet. Gelukkig kent Google dit wel...

Adriaan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Adriaan » vr sep 17 2010 10:39 pm

Patrick schreef:
Adriaan schreef:honi soit qui mal y pense :D
Wee hij, die er slecht over denkt?

Kijk, zo leer je nog eens iets. Ik kende dit niet. Gelukkig kent Google dit wel...
Ben al jaren lid van de orde van de Kousenband. :D :D
Sluit het topic maar. We zijn er wel uit denk ik. Dank voor het meedenken!
Aad.

Gesloten

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”