Lenzen vraagje

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
basm

Lenzen vraagje

Bericht door basm » vr sep 17 2010 11:25 pm

Hallo allemaal,

Ik ben in bezit van een Nikon D60 met een 18-105 lens en de 85mm macro, beide van Nikon.
De D60 zal ooit vervangen worden door waarschijnlijk een D300s.
Maar het leek me verstandiger eerst te investeren in beter glaswerk :)

Nu mijn vraag,
De 18-105 behouden en daarnaast een 50mm kopen?
Of de 16-85 aanschaffen?
Of hebben jullie misschien betere opties?

Ik hou me het meest bezig met macro fotografie.
Daarnaast ga ik graag Amsterdam in om van alles te fotograferen, mensen, gebouwen....en binnenkort de trouwerij van mn zwager.
Ook komt er de 70-300mm van Nikon en een flitser bij.

Alvast bedankt,
Bas

Remco Jan

Re: Lenzen vraagje

Bericht door Remco Jan » vr sep 17 2010 11:39 pm

Ik zou eerst de 50mm/1.8 kopen. De verschillen tussen de 18-105 en 16-85 zijn niet zo heel groot, zeker als je het vergelijkt met wat die 50mm presteert.

GdP

Bericht door GdP » vr sep 17 2010 11:57 pm

Welkom op het forum Bas.

Dit soort vragen komen op mij altijd over als overbodig. Je weet toch als je aan het fotograferen bent zelf waar je op een gegeven moment tegen beperkingen aanloopt! Eventuele behoefte aan uitbreiding van je objectieven bestand ervaar je toch zelf?

M.a.w. alleen jij kan bepalen waar je op een gegeven moment behoefte aan hebt, als anderen jouw dat moeten aanpraten, dan heb je dat gewoon niet nodig.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za sep 18 2010 12:57 am

Ik zou in plaats van de 50mm f1.8D eerder de AF-S 35mm f1.8 adviseren. Veel handiger op een DX camera.

Goede objectieven zijn belangrijker dan de camera. Waarom wil je trouwens gelijk doorschieten naar een D300s? Een D90 (D7000?) lijkt mij een logischer stap. Daarmee houd je ook budget over voor betere objectieven, terwijl het verschil op de foto niet snel zichtbaar zal zijn.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

basm

Bericht door basm » za sep 18 2010 11:53 am

Bedankt voor alle reacties!

En GdP je hebt helemaal gelijk. als ik het terug lees komt de vraag ook verkeerd over.
Het is nu net of ik vraag of jullie willen bepalen wat voor objectief ik moet kopen....
Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Wat ik weten wou is wat de betere investering zou zijn.
De 50mm naast een 18-105 of in plaats van die 2 een 16-85mm
Persoonlijk denk ik ook de 50mm. Als ik het zo lees moet die een stuk scherper zijn.
En natuurlijk lichtsterker wat ook erg fijn is.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » za sep 18 2010 12:15 pm

Hallo Bas,

Ik ga met Patrick mee in deze, om mee te beginnen kan je beter de 35mm 1.8 kopen deze is veel breder inzetbaar op een dx camera, vergelijk de brandpunten eens met behulp van je zoomlens voor je gaat kopen. Dit brandpunt is vergelijkbaar met 50mm op fx. En dit brandpunt is niet voor niks decennia lang gebruikt op kleinbeeldcamera's in het predigitale tijdperk.

Groeten Jan

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za sep 18 2010 12:15 pm

basm schreef: Persoonlijk denk ik ook de 50mm. Als ik het zo lees moet die een stuk scherper zijn.
En natuurlijk lichtsterker wat ook erg fijn is.
Of de 35mm/1.8 zoals Patrick voorstelt.
Als je vlug bent kun je nog net voor een heel mooi prijsje een 2e hands exemplaar kopen van Robin die hem net heeft aangeboden:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =5&t=27969" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”