Toxotes, schutter geschoten

Een aparte sectie waarin alle verzameldraadjes dienen te staan waarin foto's gepresenteerd worden.
a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Toxotes, schutter geschoten

Bericht door a90 » vr sep 17 2010 10:51 pm

Beter dat ik de schutter schiet dan andersom :grijns:

Onderstaande impressie heb ik gemaakt afgelopen weekend. Schietsport vereniging Toxotes te Wassenaar bestaat 25 jaar en er was een open dag georganiseerd. Voor het nodige vertier was een demonstratie van heuse vuurwapens in het dagprogramma opgenomen, terwijl de vereniging eigenlijk vrijwel louter uit schutters bestaat die met luchtdruk of perslucht wapens schieten.

De foto's zijn wat anoniem er zijn geen direct herkenbare personen in beeld, het is dan ook een subselectie waarbij de personen wat minder zichtbaar in beeld worden gebracht. Dit omdat ik daar niet hun toestemming voor heb gevraagd. De complete reportage die aan de vereniging wordt aangeboden is vanzelfsprekend minder eenzijdig.

De omstandigheden waren bar. Flitsen was niet te doen maar het licht wat er was was raar groenachtig en gedimd. Aan de andere kant was de schietbaan zelf die enorm was verlicht met veel TL. De onnatuurlijke kleuren is zoals het er daadwerkelijk was en is geen gevolg van een afwijkende witbalans oid. Bovendien was er weinig beweegruimte om echt leuke actiefoto's te maken omdat er vanuit hokjes wordt geschoten. Beveiliging was serieus, beschermende bril, oorproppen en een oorklep waren voorschrift en vooral goed luisteren naar de instructies. Het is daar menes als het om vuurwapens gaat (en terecht)

Desalniettemin zijn er nog wat aardige actieplaatjes over gebleven.

1. Een overzicht van de baan. Het is 50 meter (ja de foto is scheef en uit het midden gemaakt, ik weet het maar plaats hem toch om een indruk te geven)

Afbeelding

2. Weinig licht en een groot diafragma is leuk spelen met scherpte
Afbeelding

3. Vizieren in alle soorten en maten
Afbeelding

4. Dit is een wat zwaarder luchtgeweer, gaf beste klappen nog voor lucht
Afbeelding

5. Verschillende diopters (het lijken wel matglazen :-))
Afbeelding

6. Staand schieten is toch wel het moeilijkste, in en uitademen en dan op het rustpunt schieten.
Afbeelding

7. Ook pistoolschieten kent een vaste schare liefhebbers
Afbeelding

8. Het wat lompere werk met zwartkruit, vuur en rook
Afbeelding

9. Best lasig dit (niet uit een filmopname geknipt overigens)
Afbeelding

10. Burstmode is handig soms. al waren de opnamen die achter elkaar kwamen soms nog niet snel genoeg
Afbeelding

11. De felicitaties van het Korps Mariniers
Afbeelding

Het was een leuke dag en goed om te zien hoe andere hobby's worden bedreven met net zoveel toewijding en liefde als de foto hobby zoals wij die kennen.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

GdP

Re: Toxotes, schutter geschoten

Bericht door GdP » vr sep 17 2010 11:15 pm

Niet echt een onderwerp wat mij kan boeien, maar ik zie wel een aantal foto’s die de kunde van de fotograaf verraden. Wat zeker met foto 5 tot uitdrukking komt.

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door weimaraner » vr sep 17 2010 11:17 pm

Vind het een leuke impressie en mooi gespeeld met de scherptediepte alhoewel in nummer 2 van mij wel iets meer scherptediepte had gemogen. Ook de zwartkruit vlammen zijn goed gelukt en ik weet uit ervaring dat dit heel moeilijk is (heb het zelf ook wel eens bij nitro-kruit geprobeerd maar dat ging mij echt te snel). Witbalans problemen zijn niet storend en zoals je zelf al aangeeft is het licht uit zoveel verschillende kunstlichtbronnen vrijwel niet neutraal te krijgen.

Daarbij heb je een ondergewaardeerde en regelmatig onbegrepen sport objectief en creatief in beeld gebracht - misschien dat ik dat nog wel het mooiste vind. :D

gijsmondria
Forumlid
Forumlid

Bericht door gijsmondria » vr sep 17 2010 11:56 pm

Kan deze serie wel waarderen, een tak van sport die je niet vaak ziet.

Wel valt mij de kwaliteit van de foto's tegen, en dan bedoel ik absoluut niet de kwaliteit van de fotograaf.
Maar grove foto's. Sluitertijd is helaas niet uit jouw exif te halen. ISO wel. Waren er hele snelle sluitertijden nodig met de daarbijbehorende hoge iso's?

Groetjes Gijs
Nikon D90
Nikon 80-200 f2.8 - Tamron 17-50 2.8 - Kenko pro 2x

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » za sep 18 2010 2:39 am

Inderdaad een flinke uitdaging om in zo'n lelijke ruimte met dat licht goeie foto's te maken, kon je je flitser niet via de muur of het plafond laten bouncen.

Maar op zich geen slechte serie en ik denk dat de mensen van de schietvereniging tevreden zullen zijn, die zijn gewend aan dit licht.

Die nummer 3 doet een beetje denken aan de Dirty Harry films uit de seventies.

Groeten Jan

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » za sep 18 2010 7:55 am

Ik vind het een mooie en afwisselende serie.
Knap, nrs 8 en 9!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » za sep 18 2010 7:55 am

Hoi,

2, 3, 5, 7 & 9 gaan er lekker in hier.
Met name de mooie zacht weglopende scherptediepte vind ik fraai.
Dat zijn geen makkelijke lichtomstandigheden maar jij hebt daar toch het beste uit kunnen halen, hulde.

De schietsport is inderdaad en erg serieuze aangelegenheid.
Ben ook wel eens naar een schietclub geweest en je kan daar niet zomaar wat rond lopen, zijn oevral regeltjes voor.
Moet ook wel natuurlijk want kan mensenlevens kosten.

Groeten, Gino
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » za sep 18 2010 8:47 am

Je post niet met regelmaat jouw foto's maar als ze dan verschijnen is het ook meteen een feestje. Je haalt die 200mm er ook zo uit he, wat levert dat monster toch een bokeh op. Met plezier naar gekeken, struin nog even je website af.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za sep 18 2010 9:53 am

Allen bedankt voor de reacties tot dusver.

Nog een korte toelichting, de lichtomstandigheden waren zoals gezegd beroerd wat inderdaad soms grovere foto's oplevert. Foto nummer 3 is daar een voorbeeld van maar die is dan ook genomen met de instellingen 1/160e bij F4.5 en ISO 12.800 en foto 6 is een opname met de instellingen 1/200e bij F4.5 en ISO 6400 Zo donker was het er dus.

Met een andere camera was dit niet eenvoudig geweest en had ik moeten flitsen, of nog serieus naar beneden met de sluitertijden maar dat levert ook niet altijd scherpe foto's op uit de hand met een kleine tele.

De weglopende scherpte is inderdaad heel fraai bij de 85 1.4 en met name de 200 2.0. Foto's 2, 3, en 7 zijn gemaakt met de 200. U weet wel, die stokoude VR-1 die Nikon van de week gelukkig snel heeft vervangen omdat die het niet goed meer deed :wink:

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Kroontje

Bericht door Kroontje » za sep 18 2010 10:16 am

Hallo

Interessante serie :wink:
Leuk gespeeld met f getallen :wink:
Ga binnen kort een serie doen met alleen zwart kruit :wink:
Dus val ik een beetje op deze tekst:

Zo lomp is het niet..doe niks liever dan met zwartkruit schieten ( wedstrijden ) 8)

Groet Kroontje

Barry

Bericht door Barry » za sep 18 2010 12:10 pm

Mooie serie waar je nooit iets van ziet :D Nr 2,3,5 en 10 vind ik de beste.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za sep 18 2010 2:02 pm

Kroontje schreef:Dus val ik een beetje op deze tekst:

Zo lomp is het niet..doe niks liever dan met zwartkruit schieten ( wedstrijden ) 8)

Groet Kroontje
Ik begrijp het, het was ook niet mijn bedoeling om het zwart kruit schieten in zijn algemeen als lomp te betitelen, alleen het schieten met een schrootbuks geladen met hagelpatronen bestaande uit loodschroot kan ik toch ook weer niet de kwalificatie 'verfijnd' of 'subtiel' meegeven :lol:

Met name het onderdeel boomstam schieten (wie schiet als beste een paar gestapelde boomstammen omver) was hilarisch en in tegenstelling tot de 4.5mm luchtgeweren nogal minder precies. :mryellow:

Het was dan ook echt een demonstratie, de geweren waren tussen de 75 en 200 jaar oud, de patronen handgemaakt en richten ging als ouderwets wijzen. Zeker geen wedstrijd of sportwerk

Jasiu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jasiu » za sep 18 2010 2:22 pm

Wat iedereen ervan vind mbt de schietsport ...is eigen mening :wink:

Ikzelf heb 13 jaar als SCHIET-INSTRUCTEUR/BAANCOMMANDANT gewerkt (vrijwilliger) op een schietbaan in Valkenswaard,
commersiele baan wel te verstaan ..

Ik kom nu nog af en toe op een baan in Amsterdam, waar ik workshops geef in Handling van vuurwapens !!

Hier waren verschillende schiet verenigingen onder gebracht ..o.a vuurwapens en lucht ..
en ik heb daar een ontzettende fijne tijd doorgebracht ...

er moest wat meer aandacht gegeven worden aan deze sport !!!
want het is een ontzettende ge diciplineerde sport :wink:

De hier geplaatste serie kan ik zeer warderen , en het zijn geweldige foto's geworden ... :wink:

gr. J@siu !!
>>> Mijn "KRITIEK" is altijd mijn eerlijke "MENING" en nooit mijn "COMMENTAAR" <<<

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za sep 18 2010 2:49 pm

Leuke reactie Jasiu,

Het was wel grappig, aan het einde van de dag kreeg een heuse doctor professor in de psychologie het eindwoord.

De insteek was dat hij onderzoek had verricht onder leden van schietvereniging en mensen met een schiet vergunning. Het wordt immers vaak geschetst of verwacht dat beoefenaars van deze sport waarschijnlijk een bovengemiddelde score zouden hebben op verminderde zelfbeheersing etc.

Echter gedurende zijn betoog werden de uitkomsten van zijn onderzoek als snel duidelijk. Onder beoefenaars van schietsporten heerst een grotere zelfbeheersing, een verhoogd vermogen tot conflictbeheersing en in zijn algemeenheid een hoger iq dan de doorsnee Nederlander.

Kortom, vrienden worden met schutters dus :)

Jasiu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jasiu » za sep 18 2010 3:05 pm

Haha ... mee ens !!! :mrgreen:
>>> Mijn "KRITIEK" is altijd mijn eerlijke "MENING" en nooit mijn "COMMENTAAR" <<<

Plaats reactie

Terug naar “Verzameldraadjes fotopresentaties”