groothoeklens voor D70
groothoeklens voor D70
Ik ben in het bezit van een D70 en heb twee lenzen een Nikon 8-70 en een Nikon 70-300
Mijn vraag is wat is een goede groothoeklens om erbij te nemen
Mijn vraag is wat is een goede groothoeklens om erbij te nemen
- olle_griese
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
@hjanssen: erg leuke foto's, je ziet de lijnen buigen maar dat stoort totaal niet, juist door deze op te nemen in de compositie voegt het zelfs vaak iets toe, erg leuk.
@foeke024:
je zult je moeten afvragen of je met de afwijkingen van een Sigma 10-20mm, of Nikon 12-24mm, kunt leven. Ga er maar van uit dat beneden de 18mm een groothoek steeds meer vervorming zal geven, tenzij je een lens hebt als een 14mm/f2.8 AFD ED of een 15mm/f3.5 Ai(s).
Er zijn genoeg lenzen die kunnen voldoen aanjouw vraag naar een 'grotere' groothoek, zo is er ook een redelijk betaalbare 8mm van Sigma (kan ook Tokina zijn...) die een grotere beeldhoek heeft dan jouw 18-70mm maar omdat het feitelijk een fisheye lens zeer veel vertekening zal geven.
@foeke024:
je zult je moeten afvragen of je met de afwijkingen van een Sigma 10-20mm, of Nikon 12-24mm, kunt leven. Ga er maar van uit dat beneden de 18mm een groothoek steeds meer vervorming zal geven, tenzij je een lens hebt als een 14mm/f2.8 AFD ED of een 15mm/f3.5 Ai(s).
Er zijn genoeg lenzen die kunnen voldoen aanjouw vraag naar een 'grotere' groothoek, zo is er ook een redelijk betaalbare 8mm van Sigma (kan ook Tokina zijn...) die een grotere beeldhoek heeft dan jouw 18-70mm maar omdat het feitelijk een fisheye lens zeer veel vertekening zal geven.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik fotografeer voornamelijk architectuur en pas dus geregeld perspectiefcorrectie toe. Hoe staat het dan met de vertekening. Bij een gecorrigeerde foto zijn die bollingen juist heel stiorend, omdat alle andere lijnen recht staan. Is die Tamron echt goed. Ik zoek nog een prime in groothoek
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl