Sunpak auto 301 gecombineerd met Nikon SB 900

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
ben aarts

Sunpak auto 301 gecombineerd met Nikon SB 900

Bericht door ben aarts » za sep 18 2010 9:32 am

In het gelukkige bezit van een Nikon SB900. Nu vond ik ook nog een Sunpak auto 301.
Wie kan mij vertellen of ik deze twee flitsers in combinatie kan gebruiken en dan natuurlijk hoe?
vr.gr. Ben

Grojan
Forumlid
Forumlid

Re: Sunpak auto 301 gecombineerd met Nikon SB 900

Bericht door Grojan » za sep 18 2010 11:33 am

Je kan hem misschien als slave mee laten flitsen of met een trigger aan sturen, maar er is niks aan in te stellen vandaar ook de naam auto, dat plus waarschijnlijk een vrij laag richtgetal maakt het niet echt de moeite waard om hier mee aan de slag te gaan.

Groeten Jan

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za sep 18 2010 12:09 pm

Ik weet niet of die Sunpak auto 301 een ingebouwde slave functie heeft.
Zo niet moet je daar een slave celletje tussenplaatsen, of met een radiografische zender/ontvanger combi.
Andere mogelijkheid is de Sunpak auto 301 op de camera gebruiken en de SB-900 los van je camera. De SB-900 heeft namelijk wel een slave ingebouwd. Dan laat je de SB-900 meeflitsen op de flits van de Sunpak auto 301 op de camera.

Instelling Sunpak auto 301 zal wellicht met voorkeuze diafragma zijn, anders manueel in stapjes van het vermogen.
Gebruik de SB-900 ook als zodanig in de A-stand (dus niet TTL), of manueel in stapjes van het vermogen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » za sep 18 2010 12:21 pm

Dit is de flitser http://cgi.ebay.com/Sunpak-Auto-301-Ele ... 0524678014" onclick="window.open(this.href);return false; aangezien Ben een D700 heeft kan hij dan toch beter de popup flitser gebruiken om z'n SB900 aan te sturen lijkt mij.

Groeten Jan

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za sep 18 2010 12:50 pm

Ik kan aan zijn vraag of sig. onderaan het bericht niet opmaken dat de TS een D700 heeft. Maar als hij desondanks de Sunpak wil aansturen heeft hij in ieder geval een slave functie nodig als de flitser los van de camera wordt gebruikt. De link die je geeft op E-bay naar een Sunpak flitser geeft mij niet de indruk dat er een slave-functie opzit, maar nu ik zie hoe oud het ding is had ik mijn twijfels of de spanning op de contacten misschien niet te hoog zou kunnen zijn als je het ding op de camera zet.

Ik heb gekeken in de database van flitserspanningen of dit model erbij staat.
http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Staat er niet bij, maar gezien de typenummers er omheen soms wel problemen geven, zou ik het risico niet nemen.
Of advies voor de TS; meet het anders op met een voltmeter om meer zekerheid te krijgen. Zie: http://www.botzilla.com/photo/g1strobe.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"How to Check the Trigger Voltage"

Maar met een D700 en dan die Sunpak op een camera is inderdaad totaal overbodig gedoe als je veel betere functies en mogelijkheden kunt gebruiken van de ingebouwde flitser van de D700 en dan de SB-900 aansturen.

ben aarts

Bericht door ben aarts » zo sep 19 2010 7:36 am

Bedankt voor de reacties, De Sunpak auto301 is niet gelijk aan de flitser die in de link te zien is.
Mijn flitser heeft een kantelbare rechthoekige kop en ziet er een stuk volwassener uit. Heeft aan de zijkant wel een aansluiting voor......?
Ook het richtgetal zal nog wel meevallen denk ik.
Ik zal nog wel proberen een site te vinden waar hij op te vinden is. Omdat het een flitser uit het analoge tijdperk is zal dit wrsch. niet meevalle.
Be

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo sep 19 2010 12:01 pm

Ondanks heel veel plaatjes wat het beslist niet is, zit er hier misschien iets bij wat er nog het dichtste bij in de buurt komt:
1. http://www.google.nl/images?hl=nl&newwi ... =&gs_rfai=" onclick="window.open(this.href);return false;

2. http://www.google.nl/images?q=sunpak+au ... 24&bih=613" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”