Hot pixel op mijn D90???

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Pixelke

Hot pixel op mijn D90???

Bericht door Pixelke » ma sep 13 2010 8:48 pm

Heb vandaag een foto van mijn dochter genomen in ISO H1.0.
Dit is de hoogste ISO stand op mijn D90. Dit in een goed verduisterde plaats, omdat ik een korrelige foto wou. (probeerseltje).
Toen ik de foto uitvergrote op het scherm van de camera ontdekte ik een groen puntje dat veel helderder oplichte dan de rest.
Bij maximale vergroting bleek het een kruisje te zijn. Na wat zoekwerk op het internet ontdekte ik dat dit een Hot pixel is.
Nu bij gewoon fotograferen op ISO's tot 1250 is er niets van te zien, zelfs niet bij uitvergroting.
Mijn camera is nog in garantie, zou ik daarvoor bij mijn fotozaak binnengaan?
Of maak ik me daar belachelijk?
Die hele hoge ISO stand zal ik waarschijnlijk nooit gebruiken (omdat de foto's wel heel erg veel korrel hebben).
Kan een HOT pixel de pixels rondom hem ook vernielen waardoor na een tijd toch een punt te zien is op normaal genomen foto's, of moet ik me daar geen zorgen over maken?

Is er trouwens iets aan te doen?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Hot pixel op mijn D90???

Bericht door Patrick » ma sep 13 2010 9:14 pm

Het is heel normaal dat je bij hoge ISO waarden dit soort verschijnselen krijgt. Ik denk niet dat er reden tot ongerustheid is.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

certifiable

Bericht door certifiable » zo sep 19 2010 4:39 pm

Ik heb er 1 die al vanaf 400 ofzo te zien is onder bepaalde omstandigheden.

Nee ze kunnen niet de pixel om hun heen beschadigen, ja er is wat aan te doen, maar alleen door Nikon zelf.
Ze moeten dan de pixel re-mappen, de pixel zelf wordt er niet heel van, maar je ziet hem niet meer.
Je kan er altijd mee binnenstappen denk ik, maar ik betwijfel of dit echt onder garantie valt en in de allerhoogste ISO stand, sja hoe vaak ga je dat nou echt gebruiken?

Je kan het altijd gewoon oplossen via software, even snel een retouch er overheen en je merkt er niets van(geloof dat je in photoshop zelf je slechte pixels kon mappen, dan doet ie het standaard al voor je).

kortom: zou me er niet druk om maken!

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » zo sep 19 2010 5:00 pm

Ik heb een hot pixel op mijn D90 (net rechts van het midden). Die verschijnt als een rood stipje, maar is alleen zichtbaar boven ISO800 mits dat gedeelte van het beeld zeer donker tot zwart is... Die enkele keer dat het optreedt werk ik het weg door te retoucheren, pas als er meer verschijnen (hopelijk niet) zal ik de moeite nemen om het te eruit te laten 'mappen'. Op zich dus niets om je zorgen over te maken.

Bij mijn D300s heb ik er nog geen gevonden, maar goede kans dat er daar ook al eentje op zit. Die van mijn D90 constateerde ik pas na een jaar, en toen ik terug ging zoeken kwam ik eens in de paar duizend foto's of zo een dergelijk voorbeeld tegen, bleek er al vanaf het begin te zitten... Maar ik fotografeer niet zo vaak boven ISO800.
Spul waarmee je foto's maakt...

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » zo sep 19 2010 5:37 pm

Ik had in mijn D300 een hot pixel en was nog binnen de garantie (14 mnd). Kamera Express vertelde mij dat het zo'n week of 2 kon duren voor de body terug zou zijn. En toen ik zei dat ik de aankoopbon niet meer had werd verteld dat het dan een weekje langer kan duren. Op zaterdag had ik de body ingeleverd bij KE en de donderdag daarna (!!! ja echt) volgde de mededeling dat de body op weg was naar ons huisadres. Dus binnen een week gerepareerd, natuurlijk via pixel mapping.

Ik was er blij mee.

groeten,

Gert van den Berg
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”