Amersfoort (NL), Monumentendag 2010

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Frederix

Amersfoort (NL), Monumentendag 2010

Bericht door Frederix » ma sep 20 2010 3:14 am

Afgelopen weekend was het landelijke Monumentendag. Ik heb in Amersfoort een aantal monumenten bezocht. Het was ontzettend druk, het fotograferen bij die monumenten was haast onmogelijk zonder horden mensen in beeld te krijgen.

Heel verrassend vond ik de herbestemming van de oude zeepfabriek van Rohm en Haas aan de Eem. Deze oude fabriek is ternauwernood door toedoen van SIESTA gered van de slopershamer. Nu huisvest het complex een architectenbureau (ZEEP), een aantal ateliers en andere bedrijfsruimten.

Verder heb ik een aantal foto's kunnen maken in het Burgerweeshuis, Mariënhof en de Drieringensynagoge. Hieronder mijn serie, geschoten met mijn Nikon F100 met daarop mijn Voigtländer Color Skopar 20 mm. De gebruikte film is Fuji Superia 200, de negatieven zijn gescand met mijn Nikon Coolscan IV ED.

Foto 7 is een al wat oudere foto die met mijn onvolprezen Rolleicord is gemaakt, het is de gemetselde schoorsteen die ook te zien is op foto's 3 en 5.

Afbeelding
Foto 1
Rohm en Haas

Afbeelding
Foto 2
Rohm en Haas

Afbeelding
Foto 3
Rohm en Haas (architectenbureau ZEEP

Afbeelding
Foto 4

Afbeelding
Foto 5

Afbeelding
Foto 6

Afbeelding
Foto 7

Afbeelding
Foto 8
Mariënhof

Afbeelding
Foto 9
Burgerweeshuis

Afbeelding
Foto 10
Drieringensynagoge

Daniël

Re: Amersfoort (NL), Monumentendag 2010

Bericht door Daniël » ma sep 20 2010 8:07 am

Ik heb met plezier naar je serie gekeken Fred. Erg leuk.
Maar de laatste staat me toch niet helemaal aan. Denk vanwege de mensen links. Maar de kerk dingen (sorry weet niet hoe het allemaal heet) is wel mooi

Frederix

Bericht door Frederix » ma sep 20 2010 9:36 am

Daniël schreef:Ik heb met plezier naar je serie gekeken Fred. Erg leuk.
Maar de laatste staat me toch niet helemaal aan. Denk vanwege de mensen links. Maar de kerk dingen (sorry weet niet hoe het allemaal heet) is wel mooi
Daniël, bedankt voor jouw reactie.

De laatste foto is gemaakt in de synagoge aan de Drieringensteeg in Amersfoort. Ik vind de mensen links in beeld juist erg goed passen in het beeld. Het licht valt erg mooi op de man op de voorgrond, de kleur van zijn kleding past mooi bij de kleuren van het interieur (donker hout en wit). De foto is overigens niet tijdens een dienst gemaakt, dan kom je er als niet-Jood nauwelijks in, maar tijdens de rondleiding in de synagoge (waar overigens ontzettend veel belangstelling voor was).

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » ma sep 20 2010 10:00 am

Weer een fantastische serie van je Fred zowel kleuren als composities. Kreeg soms het idee dat jij voor de opening alle kleuren even hebt aanpast. V.w.b. die laatste foto is de 1e man links een jood want het lijkt op een keppeltje. groet, peter

Frederix

Bericht door Frederix » ma sep 20 2010 10:08 am

gewoon peter schreef:Weer een fantastische serie van je Fred zowel kleuren als composities. Kreeg soms het idee dat jij voor de opening alle kleuren even hebt aanpast. V.w.b. die laatste foto is de 1e man links een jood want het lijkt op een keppeltje. groet, peter
Bedankt gewoon peter,

Die man naast mij was net zo min Jood als ikzelf (denk ik). Alle mannen zonder hoofddeksel moesten een keppeltje opdoen, ikzelf ook.
Laatst gewijzigd door Frederix op ma sep 20 2010 11:21 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Daniël

Bericht door Daniël » ma sep 20 2010 10:13 am

Frederix schreef:De laatste foto is gemaakt in de synagoge aan de Drieringensteeg in Amersfoort. Ik vind de mensen links in beeld juist erg goed passen in het beeld. Het licht valt erg mooi op de man op de voorgrond, de kleur van zijn kleding past mooi bij de kleuren van het interieur (donker hout en wit). De foto is overigens niet tijdens een dienst gemaakt, dan kom je er als niet-Jood nauwelijks in, maar tijdens de rondleiding in de synagoge (waar overigens ontzettend veel belangstelling voor was).
Zo heeft ieder zijn eigen smaak. Met de uitleg van jou begrijp ik je punt. Het is net hoe je er tegenaan kijkt

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » ma sep 20 2010 12:20 pm

Erg mooie serie, het is gelukkig niet te zien dat het heel erg druk was, en de mensen die wel te zien zijn in je beelden zijn van toegevoegde waarde om het een beetje levendig te maken, het 2:3 formaat ligt je ook erg goed.

Groeten Jan

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » ma sep 20 2010 2:22 pm

Frederix schreef:
gewoon peter schreef:Weer een fantastische serie van je Fred zowel kleuren als composities. Kreeg soms het idee dat jij voor de opening alle kleuren even hebt aanpast. V.w.b. die laatste foto is de 1e man links een jood want het lijkt op een keppeltje. groet, peter
Bedankt gewoon peter,

Die man naast mij was net zo min Jood als ikzelf (denk ik). Alle mannen zonder hoofddeksel moesten een keppeltje opdoen, ikzelf ook.
Sorry, wist niet dat het zo werkte. Ben vaak in kerken en synagoges geweest, maar dat was me nooit duidelijk gemaakt. groet, peter

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”