Welk objectief neem jij vaak mee maar gebruik je zelden?
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Welk objectief neem jij vaak mee maar gebruik je zelden?
Lang geleden wel eens zoiets gevraagd, maar mijn eigen situatie is inmiddels flink veranderd. En ik neem aan die van jullie ook.
Ik heb onderhand een aardig setje objectieven verzameld. Zo ruim, dat ik eigenlijk niet meer alles mee kan slepen, tenzij ik mijn mega-grote Tamrac Expedition 8x meezeul, hoewel het ook dan nog enigszins proppen is. Te veel en te zwaar dus. Dus ik maak een keuze als ik ga fotograferen. Ik kies een tas en een aantal objectieven. Daar komt mijn vraag ook een beetje uit voort:
Welk objectief neem jij vaak mee, maar gebruik je in de praktijk maar zelden?
Bij mij is het vaak de Nikon 50mm f1.8D. In principe een geweldig objectief, maar als ik de Nikon AF-S 17-55 f2.8 DX mee heb, dan neem ik zelden de moeite om te wisselen. Dat hij toch vaak mee mag komt natuurlijk omdat hij zo heerlijk klein en licht is. Iets soortgelijkt heb ik met de Nikon 85mm f1.8D. Maar die neem ik niet vaak mee, dus komt niet in aanmerking.
Een goede tweede is mijn Nikon AF-S 80-200 f2.8. Dat ligt niet aan zijn kwaliteiten, het misschien wel mijn beste objectief, maar het ligt puur aan het feit dat ik in de praktijk dat bereik niet vaak gebruik. Zo zeul ik dat ding, ruim anderhalve kilo (!!), altijd mee tijdens NCN stadswandelingen, maar veelal komt hij niet uit de tas.
Hoe zit het bij jullie?
Ik heb onderhand een aardig setje objectieven verzameld. Zo ruim, dat ik eigenlijk niet meer alles mee kan slepen, tenzij ik mijn mega-grote Tamrac Expedition 8x meezeul, hoewel het ook dan nog enigszins proppen is. Te veel en te zwaar dus. Dus ik maak een keuze als ik ga fotograferen. Ik kies een tas en een aantal objectieven. Daar komt mijn vraag ook een beetje uit voort:
Welk objectief neem jij vaak mee, maar gebruik je in de praktijk maar zelden?
Bij mij is het vaak de Nikon 50mm f1.8D. In principe een geweldig objectief, maar als ik de Nikon AF-S 17-55 f2.8 DX mee heb, dan neem ik zelden de moeite om te wisselen. Dat hij toch vaak mee mag komt natuurlijk omdat hij zo heerlijk klein en licht is. Iets soortgelijkt heb ik met de Nikon 85mm f1.8D. Maar die neem ik niet vaak mee, dus komt niet in aanmerking.
Een goede tweede is mijn Nikon AF-S 80-200 f2.8. Dat ligt niet aan zijn kwaliteiten, het misschien wel mijn beste objectief, maar het ligt puur aan het feit dat ik in de praktijk dat bereik niet vaak gebruik. Zo zeul ik dat ding, ruim anderhalve kilo (!!), altijd mee tijdens NCN stadswandelingen, maar veelal komt hij niet uit de tas.
Hoe zit het bij jullie?
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Welk objectief neem jij vaak mee maar gebruik je zelden?
Ik heb een hele verzameling glas, maar neem zelden of nooit meer dan 2 objectieven tegelijk mee. Meestal de 105 als ik op de Macro-toer ga, een lange telelens voor de vogels, een 12-24 en 17-50 voor in de stad etc. Om een paar voorbeelden te noemen. Als ik al eens een 50 mm meeneem, wordt die inderdaad ook bij mij eigenlijk nooit uit te tas gehaald. Dat wordt wellicht anders als ik ooit een over ga op FX.
- Warner
- Forumlid
Ik heb ook altijd mijn asf 50mm 1.4 in mijn tas zitten, maar gebruik hem eigenlijk nooit.
Ook de afs 105mm micro komt er maar zelden uit.
Deze 2 objectieven gebruik ik altijd doelbewust en dan blijft de fototas meestal thuis.
Ook de afs 105mm micro komt er maar zelden uit.
Deze 2 objectieven gebruik ik altijd doelbewust en dan blijft de fototas meestal thuis.
Groet, W@rner
NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.
NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.
Ik heb meestal al mijn fotospullen (zie onderschrift) bij me. Alleen laat ik de Manfrotto (past niet in de tas
) wel eens thuis.
Twee weken geleden op het Concours d'Élégance op Het Loo had ik alleen de 55-200 meegenomen op de D80, maar dat was wel eens lastig. Het was er zo druk, dat ik vaak lang moest wachten om een goede foto (zonder al te veel mensen in beeld) te maken.

Twee weken geleden op het Concours d'Élégance op Het Loo had ik alleen de 55-200 meegenomen op de D80, maar dat was wel eens lastig. Het was er zo druk, dat ik vaak lang moest wachten om een goede foto (zonder al te veel mensen in beeld) te maken.
D40 met 18-55 kitlens, D80, 55-200 VR, Metz 48 AF-1, Manfrotto 479-4b monopod en een Nikon fototas.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Bij mij is het ook de 50mm f/1.8. Ik gebruik de 35mm f/1.8 wel regelmatig, dus als ik ooit naar FX overstap wordt de 50mm waarschijnlijk wel vaker gebruikt. Daarom (en vanwege de belachelijk lage prijs) doe ik het objectief ook niet weg. Alle andere objectieven die ik heb worden wel met regelmaat gebruikt.
Spul waarmee je foto's maakt...
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Ik heb bijna altijd de 10.5, de sigma 4.5 en de sigma 10-20 bij me, maar de omstandigheden moeten zich er wel voor lenen, dus ze blijven alledrie vaak ongebruikt. Natuurlijk gebruik ik ze nog e zo vaak dat ik ze mee blijf nemen. Maar ik weet nog niet of ze alledrie wel met me meeneem op mijn eerstvolgende vakantie, waarschijnlijk aleen de zoom.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Wat ik vaak meeneem, afhankelijk van wat ik moet doen, zijn een D300 met de 24-70, een D300 met de 35-70 en een losse 18-35. Die laatste twee gebruik ik eigenlijk nooit en dienen vooral als backup.
- The-Boss
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Als ik naar mijn verzameling foto's kijk is denk 60% gemaakt met de nikkor 18-70mm, daarna de sigma 150mm Macro. Dan de nikkor 50mm en als laatste de nikkor 80-200mm.
Wat ik wel vaak doe is een lens meenemen, je loopt dan wel het risico dat je een bepaalt shot niet kan maken. Je leert dan wel lekker werken met dat objectief.
Ook word je heel creatief in het bedenken van oplossingen om het schot toch te maken. Uit eindelijk was ik toch wel tevreden.
Wat ik wel vaak doe is een lens meenemen, je loopt dan wel het risico dat je een bepaalt shot niet kan maken. Je leert dan wel lekker werken met dat objectief.
Ook word je heel creatief in het bedenken van oplossingen om het schot toch te maken. Uit eindelijk was ik toch wel tevreden.
Pierre 8-)
Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M
http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl
Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M
http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Ik heb de 85mm F1.8 nog bijna nooit gebruikt
Ik grijp sneller naar de 105mm VR als ik iets in dit bereik denk nodig te hebben, die is toch breder inzetbaar.

Ik grijp sneller naar de 105mm VR als ik iets in dit bereik denk nodig te hebben, die is toch breder inzetbaar.
Hangt helemaal af van in welke "periode" ik zit. De laatste tijd ben ik helemaal groothoek gericht en neem ik mijn 70-200 AF-s voor niets mee. Maar er zijn ook periodes waarin ik alleen maar met de tele werk. Lekker close-ups schieten....
De 50mm zit altijd in de tas alsook de 20mm 2.8 maar die gebruik ik zelden...
De 50mm zit altijd in de tas alsook de 20mm 2.8 maar die gebruik ik zelden...
600mm f4 ik kom er niet mee weg op de markt.
Arend
Arend
Neem altijd mee: tas gevuld met 105 micro, 14-24 en 24-70 met in het bovenvak de 50 1.4. Bij specifieke dingen de 70-200 los in tas. Hangt af van doel, veel sjouwen of met de auto. gr. en fijne dag, peter
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
Om maar even in termen van Frederix te spreken
de onvolprezen Tamron 17-50mm f2.8 is mijn standaardobjectief daarna staan op gelijk niveau wat gebruiken betreft de Tokina 12-24mm f4 en de Nikkor 70-200mm f2.8 VRI en een hele enkele keer gebruik in de Nikkor 50mm f1.4 wel eens.
Verder heb ik nog een Nikkor 28-85mm maar die gebruik ik echt nooit dus die gaat in de verkoop.
Groetjes George

Verder heb ik nog een Nikkor 28-85mm maar die gebruik ik echt nooit dus die gaat in de verkoop.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Idem hier. Maar de 85mm f1.8D gaat niet vaak mee, dus past strikt genomen niet in dit rijtje.Melliw schreef:Ik heb de 85mm F1.8 nog bijna nooit gebruikt![]()
Nu ben ik bezig met wat portretjes die ik vorig jaar geschoten heb (beetje laat), en het is toch wel een erg fraai stukje glas! Wellicht toch wat vaker meenemen. Hij is tenslotte heerlijk licht en compact.
- Léon Obers
- Forumlid
Ik heb een hele waslijst aan allerlei objectieven AF, manueel, zoom, prime. Neem die exemplaren mee waarvan ik denk dat ik die voor een bepaalde sessie nodig heb. Toch zijn er objectieven die ik relatief erg weinig gebruik. Het maakt overigens verschil of ik op DX werk of op FX. Maar is ook niet verwonderlijk gezien de "verschoven" brandpuntbereiken.
Neem soms bewust brandpunten mee (en gebruik ze dan expliciet) die ik in de meeste gevallen juist weinig gebruik. Dus dwing me bepaalde weinig gebruikte brandpunten dan juist wel te gaan gebruiken. Dat zit hem dan vooral in het net iets meer tele-bereik boven 105mm, wat ik doorgaans nauwelijks gebruik.
Met de D700 op pad kom ik doorgaans qua gebruik toch zo'n beetje aan dezelfde brandpunt-keuzes als 30 jaar terug.
Wat ik vroeger vooral wel gebruikte was 24mm - 35mm - 85mm - 105mm.
Zoals je ziet ontbreekt een 50mm. Nu heden ten dage heb ik meestal wel een 58mm/1.4 bij, maar gebruik die relatief nog steeds erg weinig (een Nikkor 50mm/1.8 komt al helemaal zelden uit de kast). Dus daar zit eigenlijk niet zoveel verschil met vroeger in. Gebruik echter relatief wel vaker een 40mm/2.0. Verder ook nog iets sterker groothoek erbij (vanaf 18mm of 10-20mm op DX formaat).
Neem soms bewust brandpunten mee (en gebruik ze dan expliciet) die ik in de meeste gevallen juist weinig gebruik. Dus dwing me bepaalde weinig gebruikte brandpunten dan juist wel te gaan gebruiken. Dat zit hem dan vooral in het net iets meer tele-bereik boven 105mm, wat ik doorgaans nauwelijks gebruik.
Met de D700 op pad kom ik doorgaans qua gebruik toch zo'n beetje aan dezelfde brandpunt-keuzes als 30 jaar terug.
Wat ik vroeger vooral wel gebruikte was 24mm - 35mm - 85mm - 105mm.
Zoals je ziet ontbreekt een 50mm. Nu heden ten dage heb ik meestal wel een 58mm/1.4 bij, maar gebruik die relatief nog steeds erg weinig (een Nikkor 50mm/1.8 komt al helemaal zelden uit de kast). Dus daar zit eigenlijk niet zoveel verschil met vroeger in. Gebruik echter relatief wel vaker een 40mm/2.0. Verder ook nog iets sterker groothoek erbij (vanaf 18mm of 10-20mm op DX formaat).
Vriendelijke groet, Léon Obers