Gaat dit werken ????

Discussies over flitsers
Plaats reactie
André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Gaat dit werken ????

Bericht door André » wo sep 22 2010 7:56 pm

Ik ben al een tijdje lekker bezig met de flitstips van Arthur en dat gaat best wel aardig. Maar nu toch een vraag.

Een van de tips is voor het flitsen binnen. Flitskop naar achteren en op 115 graden zetten zodat de muur/plafond achter je dus als reflexi/bounch gebruikt wordt.
Klinkt allemaal mooi, maar wat als je geen witte achtergrond of plafond heb, of de afstand is veel te groot. (Even vooruit kijkend naar de komende maskerade)

Ik heb de volgende oplossing bedacht, maar weet niet of dit gaat werken. Ik heb een tijdje geleden, net als een aantal andere leden zo'n grappig klein fun parapluutje gekocht voor op de flitser. Als ik die nu op de flitser monteer, en de kop in door Arthur aanbevolen stand zet, heb ik dan een vergelijkbaar effect, of klets ik nu onzin.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Gaat ditv werken ????

Bericht door Cees » wo sep 22 2010 8:12 pm

Ik heb dat kleine plu'tje gebruikt bij het maken van portretten.
Daar had ik ook kunnen proberen te bouncen, ware het niet dat daar de raampartij zat.
De portretten zijn prima geslaagd.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo sep 22 2010 8:14 pm

Parapluutjes, stukken omgevouwen foam of papier. Je kunt het allemaal gebruiken.
Doe hier wat inspiratie op:
http://www.youtube.com/watch?v=w8wNyYTP ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=VQlqzQkM ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.abetterbouncecard.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door weimaraner » wo sep 22 2010 8:58 pm

Denk dat je parapluutje meer licht doorlaat dan reflecteert (daar is ie immers ook voor bedoeld). Ben dus bang dat je een groot gedeelte van je licht door je plu naar achteren flitst - en als het daar niet kan weerkaatsen heb je er dus niet veel aan.

Maar zou het gewoon een keer proberen - misschien dat ie toch net genoeg reflecteert.

Cees
Forumlid
Forumlid

Re: Gaat dit werken ????

Bericht door Cees » wo sep 22 2010 9:25 pm

Ik had plu'tje gewoon naar voren geplaatst.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Gaat dit werken ????

Bericht door ALE » wo sep 22 2010 11:02 pm

Ook al zijn de muren / plafon gekleurd (behalve de kleur zwart en liefst niet rood), het zij zo en maakt niet zoveel uit. Als je maar in RAW fotografeert! Die kleurzweem is makkelijk op te lossen. Vergeet niet dat een ruit ook te gebruiken valt. En is de afstand te groot, laat je flitser dan harder werken door hem op bijvoorbeeld +3 te zetten. Blijft het geheel dan nog onderbelicht, dan moet je creatief worden. Denk dan aan het kleine bounce kaartje in de flitser, de bouncecards waar Léon hierboven naar verwees (prima dingen trouwens), mensen met witten overhemden of T-shirts (!) of kijk of je de personen kunt verplaatsen waar bouncen wel mogelijk is. Nee heb je, ja kun je krijgen. Blijf om je heen kijken, 9 van de 10 keer is er wel iets om tegen te bouncen.

Persoonlijk geloof ik niet zo in de kleine paraplu-tjes omdat ze te klein zijn. Hoe groter het oppervlak waar je tegenaan flitst, hoe zachter het licht. Dit geldt ook voor softboxen, hoe groter, hoe beter. En daar komt nog bij dat hoe dichter je ze op je onderwerp kan zetten, hoe zachter het licht wordt. Anderzijds, wat let je om je bedachte methode niet uit te proberen?
Hope this helps,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”