Bericht
door Léon Obers » ma sep 20 2010 5:52 pm
Qua high key zit je wel in de goede richting, alleen de foto op zichzelf, het gedraaide hoofd als compositie, de houding van het hoofd ben ik helemaal niet zo van gecharmeerd. Ze kijkt ook wat gespannen, niet relaxed.
Ik weet niet hoe de dame het hoofd werkelijk heeft gedraaid, maar er zit nogal wat nadruk op een "onderkin" die in de keel/neklijn doorloopt.
Nu snap ik best dat de dame geen Benelux Top Model is, en dat mensen niet perfect in elkaar zitten. De dame zal ook zeker niet verwachten die uitstraling te hebben. Toch hebben mensen een zekere ijdelheid en willen op een foto, als het even kan, er op hun voordeligst uitkomen. Als fotograaf kun je daar toch een handje in helpen door een dame een iets andere houding te laten aannemen zodat er minder nadruk komt te liggen op de minder fraaie vormen in een gezicht. Hier is de houding zodanig verkeerd dat er juist extra nadruk komt te liggen op die minder fraaie vormen.
Als iemand het hoofd naar beneden buigt, krijg je een versterking van de onderkin.
Laat iemand beter recht voor zich uitkijken, bestudeer of met een ietsje opgeheven hoofd er op een onderkin nog minder accent komt te liggen.
Het is best moeilijk, want je gaat op die wijze weer tegen de onderkant van een kin aankijken, en de neiging bestaat dat de kin en keellijn juist nog strakker als één geheel in elkaar overlopen. Je kunt zelf daarbij ook een hoger standpunt kiezen om minder van de onderkant van de kin te zien. Of de dame als geheel met de complete romp iets voorover laten buigen. Bij deze houding is het hoofd niet richting borst gericht en is het standpunt van de fotograaf toch bijna als vanzelf iets vanuit "een hoger standpunt" ten opzichte van het gezicht en de romp.
Vanuit die basis kun je verder werken.
Dan kijk je wat je met licht en schaduw kunt doen door licht zodanig te plaatsen dat de "onderkin" (voor zover nog een accent erin) minder licht vangt, en op die manier de vorm wat minder sterk naar voren komt. Ook al gaat het om een zachte high key verlichting.
Het is vooral een kwestie van goed kijken, en de vormen in je laten doorwerken. Ik zou zeggen, allereerst doe je er beter aan de basis van een portret wat beter onder de knie te krijgen, alvorens verder te experimenteren met licht voor high key (of low key).
Succes.
Vriendelijke groet, Léon Obers