grijswaarden

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: grijswaarden

Bericht door Léon Obers » di sep 21 2010 1:41 pm

antoniusjohger schreef:Ik kan het boek echter sterk aanbevelen voor hen die een eerste duik in het diepe overwegen.
Nou ja, als dat soort blunders erin staan, heb ik weinig vertrouwen in zo'n boek. Hoe weet je als "leek" die zo'n boek aanschaft wanneer iets wel of niet juist wordt beschreven?
Vriendelijke groet, Léon Obers

antoniusjohger

Bericht door antoniusjohger » wo sep 22 2010 5:52 pm

Beste Leon,

Ik heb je advies opgevolgd en de waarden gemeten voor wit,18%grijs en zwart. Ik denk dat ik er nu achter ben hoe e.e.a werkt.Dank voor je geduld om het mij uit te leggen. Toch nog een vraag: Als we het hebben over de grijswaarde van een kleur bijv. rood, mogen we die dan uitdrukken in een waarde tussen 01.00.00 en 256.00.00?

Met vriendelijke groet

Ton

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo sep 22 2010 8:29 pm

Je hebt rood en rood en nog eens rood. Vuil rood, fel rood, vuurrood, schaamrood, rood met een vleugje violet, rood wat toch iets meer oranje of geel is. Zou wel heel strak en saai zijn als de kleuren die je fotografeert slechts waarden zouden zijn verdeeld over één kanaal. Ik zou zeggen, fotografeer wat rode onderwerpen en meet met het pipetje de RGB/waarden op.

En ik weet niet wat je bedoeld met "grijswaarde" voor rood. Grijs is grijs.

Grijs is bijv. 10, 10, 10 --- 64, 64, 64 --- 140, 140, 140
Donkerrood omgezet naar grijs kan zijn 64, 64, 64
Lichter rood omgezet naar grijs kan zijn 128, 128, 128
Maar ook:
Donkerblauw omgezet naar grijs kan zijn 64, 64, 64
Iets lichter blauw omgezet naar grijs kan zijn 128, 128, 128

Dus kleuren omgezet naar een grijswaarde hoeft er geen verschil te zijn in de grijswaarden van die twee kleuren.
Nu zal geel nooit een erg lage grijswaarde hebben, en marineblauw nooit een echt heldere grijswaarde, maar zonder de kleuren te kennen, kun je niet uit grijswaarden opmaken voor welke kleuren dat ze staan.

antoniusjohger

Bericht door antoniusjohger » do sep 23 2010 6:48 pm

Leon,

Je reactie begrijp ik niet helemaal. een grijswaarde voor (een bepaalde gradatie) rood is zoals ik lees hetzelfde als jou opmerking dat"....donkerrood omgezet naar grijs 64,64,64 kan zijn. Deze RGB-combinatie is toch per definitie grijs. Hoe kan dit dan OOK verwijzen naar donkerrood en hoe kan deze unieke RGB-waarde dan ook nog een andere kleur vertegenwoordigen. Bestaat er een gedegen stuk literatuur waar ik eens in kan duiken?

vr. gr. Ton

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do sep 23 2010 7:57 pm

Zoals ik zelf al schreef begrijp ik jouw eigen vraag niet helemaal. Komt er wellicht ook een antwoord uit dat jij niet kunt plaatsen :shock:
Jij spreekt over "grijswaarden" voor een kleur: "Als we het hebben over de grijswaarde van een kleur".
De (RGB) waarden die jij eerder noemt als tussen 01.00.00 en 256.00.00 zijn helemaal geen grijswaarden, maar enkel helderheden voor rood.

Kleuren omgezet naar grijswaarden vertegenwoordigen helemaal geen kleur meer.
Je weet uit grijswaarden nooit meer welke kleur het origineel is geweest, want dat kan van alles zijn.
Dat kan vanuit grijs ook nooit meer terug gezet worden naar kleur.

Als voorbeeld:

Afbeelding

Nu ja, goed. Je kunt je enigszins een voorstelling maken dat het gezicht wel een huidskleur zal hebben.
Maar is dat zomers bruin, winters bleek? - Het kan binnen een bepaalde marge van alles zijn.
De shawl, die donkere blokjes, zou dat donker rood kunnen zijn, donker blauw? - Het kan binnen een bepaalde marge van alles zijn.
De haren, zou dat henna rood kunnen zijn, kastanjebruin? - Het kan binnen een bepaalde marge van alles zijn.

Jij mag het zeggen.

(Bij dit meisje zijn de haren zelfs knal paars).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr sep 24 2010 10:52 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Bredero

Bericht door Bredero » do sep 23 2010 8:53 pm

Ton,

Het is geen gedegen literatuur, maar wel een vereenvoudiging hiervan. Uiteraard met bronverwijzing (naar gedegen literatuur) aan het eind voor diegene die helemaal los willen:

http://www.graphics-abc.com/kleurperceptie.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet,

Gerrit

Bredero

Bericht door Bredero » do sep 23 2010 9:02 pm

Ton,

Ik heb nog een hele boeiende site gevonden waar je een beter inzicht krijgt in de kleurenleer:

http://www.graficum.nl/graficum3k.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet,

Gerrit

george013

Bericht door george013 » do sep 23 2010 9:24 pm

Ton,
De waarden R,G en B zijn alleen voor de kleurweergave van belang. In de digitale fotografie vertegenwoordigen deze een verhouding van de kleuren rood, groen en blauw. Weergegegeven op scherm of printer geven die een mengkleur.
Grijs is geen kleur. In dit verband is grijs een weergave waar de waarden van rood, groen en blauw gelijk zijn. Kan puur wit of puur zwart zijn, of iets er tussen in. Maar nooit rood, groen of blauw.
De lichtmeter, de lichtopname zit aan de andere kant van het proces. Deze twee moet je niet verwarren.
Heb zelf ook nog moeite wat de lichtmeter precies doet, je bent niet de enige.
George

antoniusjohger

Bericht door antoniusjohger » vr sep 24 2010 2:13 pm

Wel, wel heren forumleden. Hoop dat jullie mijn dorst naar kennis nog even kunnen verdragen. Om deze laatste reacties te verteren kan ik (gelukkig) weer heel wat vrije tijd besteden aan de bestudering van dit ongelofelijke boeiende onderwerp. Ik kan mijn geluk niet op ,Nogmaals bedankt.

Toch weer een vraag aan Leon.
Hoe zet je een kleur om in grijswaarden en met welk doel?

Alvast een goed week-end

Ton

george013

Bericht door george013 » vr sep 24 2010 2:29 pm

Hoe zet je een kleur om in grijswaarden en met welk doel?
Doel:om een zwart-wit foto te verkrijgen.

George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr sep 24 2010 5:49 pm

antoniusjohger schreef: Hoe zet je een kleur om in grijswaarden en met welk doel?
Het doel: Lijkt me simpel, als je hierboven een voorbeeld van dat portret in "grijswaarden" ("zwart-wit") gepresenteerd krijgt.
Nu ja, het zijn geen spatzuiver neutrale grijswaarden. Er zit met opzet een beetje een warme ondertoon in die grijswaarden ("zwart-wit") afbeelding.
(Download de afbeelding maar eens, laadt de afbeelding in bijv. Photoshop en meet de RGB-waarden met een pipetje).

De meest simpele omzetting in Photoshop (Engels) naar grijswaarden ("zwart-wit"): Bovenaan in het menu ----> Image ----> Mode ----> Grayscale

Echt een fraaie zwart-wit omzetting is het dan meestal niet. Dikwijls wat futloos en met weinig contrast.
De betere omzettingen; lees de volgende reacties en volg de links naar zeer uitgebreide informatie en bekijk de achterliggende demo-filmpjes.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 33#p254733" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 916#p44916" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 91#p204791" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”