Ondanks alle leverproblemen van de D90 door de verwachtte vervanging ervan, wist Steenweg Electronics toch een paar exemplaren in het magazijn te krijgen. Ik dacht altijd dat het een irritante winkel was die te agressief te duur flat-screen televisies aan zaterdagmiddag-shoppers probeerde te verkopen, maar sinds ze verhuisd zijn van de Steenweg naar de Kroonstraat (een naamswijziging bleef achterwege

Dus gisteravond gelijk spelen met de camera. Geen noemenswaardige fotos gemaakt, gewoon wat test-shotjes van het koffiekopje dat op tafel stond en het toetsenbord enzo, je kent het wel. Na lang spelen en kijken en *ooh* en *aah* zag ik ineens iets minder fraais: twee minuscule witte puntjes op het LCD scherm!. Twee van de 920.000 pixels blijven heel lichtjes op wit staan. Ik kwam hierachter toen ik een foto van de maan maakte en dacht dat de D90 zo scherp was er 2 sterren bij op wist te zetten, maar helaas.
Daar schrok ik wel van, maar had ook wel gelijk door dat het aan de LCD lag en niet aan de sensor: de puntjes blijven staan op dezelfde plek als je inzoomt en scrollt in een foto. *phew*. Zoeken op Google levert eigenlijk alleen maar resultaten van D90's die dode/dead/stuck/hot pixels hebben, getest met een foto met de lensdop erop. Nou, ook gelijk maar even doen dacht ik, als daar ook wat fouts inzit gaat-ie terug. Maar volgens mij is die nou juist weer aardig goed.
Om dat te testen heb ik het volgende gedaan: De 70-300mm Sigma die er nog opzat (foto van de maan) erop gelaten en de lensdop erop gedaan, en schieten maar op verschillende ISO standen en verschillende sluitertijden. Dan krijg ik de volgende resultaten:
ISO 200, 1s, JPG (127 KB), NEF (8,1MB)
ISO 200, 10s, JPG (127 KB), NEF (8,1 MB)
ISO 3200, 10s, JPG (176 KB), NEF (8,9 MB)
ISO 3200, 10s, JPG (193 KB), NEF (9,1 MB)
ISO 3200, 1s, JPG (172 KB), NEF (8,9 MB)
ISO 3200, 1s, JPG (172 KB), NEF (8,9 MB)
ISO 1600, 1s, JPG (143 KB), NEF (8,6 MB)
ISO 400, 1s, JPG (127 KB), NEF (8,1 MB)
Wat vinden jullie hiervan? Doe ik de test goed, zou ik het nog met een andere lens moeten proberen, andere ISO-waarden of sluitertijden, andere beeldinstellingen (JPG klein/groot versus NEF), etc? En hoe vinden jullie de huidige resultaten?
Als ik zelf in Photoshop een NEF open, en met de Magic Wand tool met tolerantie 0 een stuk zwart selecteer, zie ik bij lage ISO nagenoeg geen selecties (misschien een paar pixels) van pixels die net niet helemaal 0,0,0 zijn. Bij wat hogere ISOs wordt het al snel een hele berg, maar da's dan meestal een pixel 0,0,2 oid, en is volgens mij acceptabel. Ik zie niet echt ergens een rode of witte uitspringen, en dat is toch waar je naar kijkt?

Volgens mij heb ik geen reden tot klagen en is en blijft het een top-toestel in het algemeen, en valt mijn specifieke exemplaar ook best binnen de acceptabele grenzen. Maar graag hoor ik jullie mening hierover, de twee dode pixels in het LCD, en mogelijk de sensor-afwijkingen.. Hoe test je je specifieke exemplaar voordat je tevreden bent, in hoeverre doe je de Quality Control van Nikon zelf nog dunnetjes over? Dank voor de input!