@em de klerk
In eerste instantie gaf ik je gelijk (ook mijn simpele trein als een blokje zou voor of achteroverhellen en uit die volgorde kun je de richting afleiden) en tóch voelde dat als oplossing niet goed...
Ik weet nu waarom ik dat gevoel had/heb: als je mijn zwarte blokjes met 100 meter per seconde door het landschap laat suizen (= 360 km/h) en mijn spleet-sluiter bedien ik met een sluitertijd van 1/100 seconde dan is de bovenkant 1 meter naar links/rechts verschoven tov. de onderkant. En dat zie je, makkelijk.
Maar volgens mij gaat de spleet-sluiter in een moderne camera in een flits open, blijft dan 1/100 open staan en gaat dan in een flits dicht. En de lengte van "flits" wordt bepaalt door de korste sluitertijd van de camera. Dus bij de 1/4000 van onze Nikons zijn we aan het zoeken naar een verschuiving van 100/4000 = 2,5 cm.
Ik moet dus een trein dusdanig fotograferen dat ik 2,5 cm verschuiving kan zien. Op de voorbeeldfoto kun je denk ik lastig details van 2,5 cm grootte zien, los van dat Friese TGV's toekomstmuziek zijn en dus zoeken we naar ongeveer 8mm als detailgrootte. Bij maximale resolutie ongeveer 4 pixels...
Mijn beeld is dan ook de sluiter-spleet-methode alleen een theoretische mogelijkheid biedt. Alleen bij ofwel tragere camera's dan de onze (Canon?

) ofwel zeer snelle treinen zou Ãk dat durven...
Of, natuurlijk, ik heb niet t juiste beeld van t binnenste van mijn camera... In dat geval:
Arno