Printer: Canon IP 4700 vs Epson Stylus Photo R800

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
Tony D
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Printer: Canon IP 4700 vs Epson Stylus Photo R800

Bericht door Tony D » za sep 25 2010 6:04 pm

Ben al een tijdje op zoek naar een goede A4-fotoprinter. Ik ben nu tot twee modellen gekomen:
Canon IP 4700, 78 euro bij Kamera Express
Epson R800, 288 euro. Deze wordt, ook hier op het forum, veel geroemd, maar is dus een stuk duurder. Is hij dat waard?
Heeft iemand ervaring met deze printers, liefst allebei natuurlijk.
Hoe zien de prints eruit ?
Hoe veel is het verbruik, ik lees ergens dat de Canon-printers bij grijstinten afdrukken ook kleur-inkt gebruiken.
Drogen de koppen snel uit?
Is dat Glossy patroon bij de Epson echt een zinnige toevoeging?
Kun je printprofielen (gratis) downloaden?

Kortom: nog veel vragen! Heeft iemand antwoorden?

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

Robboxxx
Forumlid
Forumlid

Re: Printer: Canon IP 4700 vs Epson Stylus Photo R800

Bericht door Robboxxx » ma okt 04 2010 6:33 pm

Ik heb de ip4700 en ben er dik tevreden over. Let er wel op dat je de originele cartridges gebruikt. ik heb me laten verleiden om merkloze (123inkt) cartridges te gebruiken. Er is wel degelijk een verschil, geloof me.

Ik gebruik niet eens de hoogste kwaliteit want ik zie het verschil niet met de op een na hoogste stand.

Ik werk als grafisch vormgever/dtp-er en eind verantwoordelijke voor het beeldmateriaal bij een drukkerij, ik denk dus dat ik enige ervaring op dit vlak heb.

Met groet,
Rob
Eenvoudige genoegens zijn de laatste hartstocht van ingewikkelde naturen. Oscar Wilde.

Tony D
Moderator
Moderator

Bericht door Tony D » di okt 05 2010 10:31 pm

Bedankt voor je respons Rob, ik heb inmiddels de Epson aangeschaft op aanraden van twee verschillende winkels.
Het instellen van de juiste papierprofielen is nog wel een heel werk, maar wat ik tot nu toe eruit krijg is wel mooi en het kan nog beter!

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » wo okt 06 2010 2:26 am

Tony D schreef:Het instellen van de juiste papierprofielen is nog wel een heel werk, maar wat ik tot nu toe eruit krijg is wel mooi en het kan nog beter! Tony D
Ik heb de R1900 en daar gaat het invoeren van papierprofielen vrij makkelijk, misschien dat het bij de R800 niet veel anders zijn. Deze kan je keurig netjes kiezen in het tabblad geavanceerd in het instellingen menu. Bij kleurenbeheer het vinkje bij ICM aanzetten, vinkje uit bij geen kleuraanpassing, helemaal beneden "alle profielen weergeven" aanvinken en alle kleurprofielen zouden zichtbaar moeten zijn. Daar staan in ieder geval de epson papierprofielen en elk kleurprofiel dat je toevoegd is daar zichtbaar onder printerprofielen. Weet alleen niet waar bij jou de papierprofielen op de pc staan. Hoop dat het bij jou ook zo werkt.
Nikon Z Z & de maskers

Tony D
Moderator
Moderator

Bericht door Tony D » ma okt 11 2010 7:28 pm

Ha Ed,

Ik kan niet volgen welke instellingen jij bedoeld.
Als ik Eigenschappen van de printer aanklik kan ik het tabblad Kleurbeheer openen en daar profielen kwijt.
Hoe ik vervolgens die profielen aanroep weet ik nog niet, dat moet denk ik vanuit bijvoorbeeld Photoshop gebeuren. Ik heb echter nog geen tijd om het uit te proberen.
Volgende week herfstvakantie en dan maar eens tijd maken.

Tony D

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » ma okt 11 2010 10:44 pm

Weet dus niet of jou instelscherm hetzelfde is als het mijne maar dat gaat bij mij zo:

Afbeelding

Bij geavanceerd ICM aanklikken i.p.v. kleurencontrole en onderaan alle profielen aanklikken

Afbeelding

In het vak printerprofiel waar bij mij EPSON standaard staat kan ik nu uit een hele rits kleurprofielen kiezen er staan bij mij alle standaard profielen van de diverse Epson papiersoorten.

Maar zoals gezegd ik weet niet of jou instellingen scherm hetzelfde is als bij mijn R1900
Nikon Z Z & de maskers

Tony D
Moderator
Moderator

Bericht door Tony D » di okt 12 2010 8:19 pm

HA Ed,

Dank voor je hulp. Ik heb inderdaad net zo'n soort scherm. Ik heb er een geprobeerd en dat lukte wel. Ik vind alleen de kleuren op het scherm, gecallibreerd met Spider 3 nog niet goed overeenkomen met mijn printerkleuren. Als ik het kleurbeheer door bijvoorbeeld Photoshop laat doen is het veel beter.

Tony D

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » di okt 12 2010 11:36 pm

Mooi dat het werkt, afhankelijk van de situatie laat ik meestal de kleuren door photoshop regelen. Hier (nog) geen gecalibreerd scherm ben nog niet helemaal overtuigd dat het zoveel beter gaat werken en een printer calibreren gaat nogal in de €€ lopen.
Nikon Z Z & de maskers

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”