Nikon LS-2000

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Nikon LS-2000

Bericht door Jos » vr sep 24 2010 10:22 pm

Ik heb een Nikon LS-2000 die ik gebruik in combinatie met Vuescan (vrijwel de laatste versie). Ik ben helemaal niet tevreden over de kwaliteit van de beelden. Ze zijn dikwijls veel te licht (uitgebleekt) en niet scherp. Zijn er hier op hetforum meer mensen die met de LS-2000 werken in combinatie met Vuescan? Moet ik instellingen veranderen, profielen toepassen of iets dergelijks? Of mankeert er wellicht iets aan mijn scanner? In dat laatste geval: is dit ding nog op te knappen door Nikon in Beverwijk. Ik heb ze het al eens gevraagd, maar kreeg geen duidelijk antwoord. Oh ja: de SCSI kaart is een Adaptec AHA-2940 UW.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Nikon LS-2000

Bericht door strangeartefact » vr sep 24 2010 11:30 pm

Google is op cleaning ls-2000 ga je hits vinden met voorbeelden erbij.
Ik vernam laatst dat schoonmaken van de spiegel wonderen doet van iemand op een ander forum.

Succces.

p.s. ik heb voor mijn coolscan iv prijsopgaaf gekregen van Beverwijk voor schoonmaken, 185 euro ex btw. Dan weet je dat vast.
Bijna leeg hier....

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » za sep 25 2010 7:14 am

Dank, ik ga kijken.

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » za sep 25 2010 3:45 pm

Jos.

Ik heb vanmiddag met mijn 2 linkerhanden de sprong gewaagt en mijn LS-40 geopend en schoongemaakt.
Gelukkig heeft alles het overleeft en is de kwaliteit mijn scans duidelijk verbetert. Veel(heel) scherper, geen halo effecten, beter kleuren en ik zie wat ik kwa beeld herken van de objectieven als ik ze op digitaal gebruik. Sterker nog, ik pas niks meer aan in scan programma en doe post processing enkel in PS5. Werd erg vrolijk ervan.
Kortom, als je je kan vinden in de beschrijvingen online van dingen die duiden op een vuile/stoffige scanner is het de moeite waard van het proberen zelf te doen. Maar be very carefull.

Via de link in mijn onderschrift kan je mijn flickr vinden voor wat resultaten.

Grts en Succes, Peter.
Bijna leeg hier....

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » zo sep 26 2010 8:49 am

Hoi Peter,

Ik heb ook de stoute schoenen aangetrokken en de zaak gedemonteerd. De spiegel zat vol 'gruis', echt enorm smerig. De lezen en de CCD waren gelukkig schoon, zodat ik daar niet aan hoefde te zitten. Ik heb mijn sensorbrush gebruikt om de spiegel te reinigen. Uiteindelijk was ie weer helder. Maak nu mijn eerste scan. Ah.... hij is klaar. Ziet er veel beter uit, hoor. Hoe bewerk jij je scans? In Capture NX of Photoshop? Hoeveel verscherp jij nog? In Capture was 35% verscherpen goed voor een optimaal beeld.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”