voorgeprogrammeerde standen witbalans D90

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
miriam

voorgeprogrammeerde standen witbalans D90

Bericht door miriam » vr sep 24 2010 12:07 am

Hallo,

Ik heb mijn camerainstellingen gereset maar nu zie ik ook dat de voorgeprogrameerde standen voor de witbalans (schaduw, tl-licht, gloeilamp etc). Ze staan nu allemaal precies in het midden. Maar nu kan ik nergens vinden hoe ze ooit hebben gestaan. Is hier misschien iemand dat ze mij kan vertellen?

Groeten,
Miriam

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: voorgeprogrammeerde standen witbalans D90

Bericht door Patrick » vr sep 24 2010 12:10 am

Tja, resetten is resetten. Ze staan nu weer op de fabrieksinstellingen.

Wellicht zit er iets in je EXIF data van je foto's wat je kan gebruiken om je oude instellingen te achterhalen...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

miriam

Bericht door miriam » vr sep 24 2010 11:13 pm

Ja maar omdat de standen er al instonden toen ik hem kocht dacht ik juist dat dat fabrieksinstellingen waren :oops: . Het zijn geen dingen die ik zelf had ingesteld, daarom vind ik het juist zo raar. Het zijn 12 voorgeprogrammeerde witbalans opties..... Kan ze ook nergens op internet terugvinden.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr sep 24 2010 11:25 pm

miriam schreef:Het zijn 12 voorgeprogrammeerde witbalans opties..... Kan ze ook nergens op internet terugvinden.
Lijkt me ook het meest voor de hand liggend dat je ze niet op internet kunt terugvinden. Het zijn persoonlijke keuzes van de vorige gebruiker voor zijn eigen gebruik, van wat hij handig vond in de keus van onderwerpen in zijn manier van werken.
Waarom zou hij dat op internet gaan zetten?
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr sep 24 2010 11:26 pm

Ik denk dat je zelf ook wel begrijpt dat niemand deze vraag voor je kan beantwoorden. Alleen degene van wie je 'm gekocht hebt zou wellicht wat voor je kunnen betekenen. Er is simpelweg geen niet-paranormale manier om te weten wat jij in je camera had staan. Behalve wellicht in de EXIF van je foto's zoals ik al vermeldde.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr sep 24 2010 11:48 pm

Je vertelt ons niet veel, Miriam. Uit de rubriek waarin je schrijft maak ik op dat je met een D70, een D80 of een D90 fotografeert.

Ik gok op een D90. Klopt dat? Daarin staan trouwens nog flink wat meer standen: onder het kopje "TL-licht" staan er wéér 7 en onder "kies kleurtemperatuur" nóg eens 10!)
Klopt het ook dat je deze camera gebruikt hebt overgenomen?

Als dat allemaal zo is, dan zou het wel eens gekomen kunnen zijn doordat de vorige eigenaar zelf enkele z.g. "handmatige presets" heeft opgeslagen in de camera. Zie hiervoor pagina 97 en 100 van de handleiding. Deze maximaal 5 handmatige presets, met titels "d-0" t/m "d-4", kun je (zover ik weet!) niet wissen, maar in elk geval wel wijzigen naar je eigen smaak.

Je belangrijkste vraag betreft de fabrieksinstellingen van elk van de "standen". Ik kan je geruststellen: die staan allemaal in het midden.

Heb je de handleiding?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za sep 25 2010 2:32 am

JaapV schreef:Je vertelt ons niet veel, Miriam. Uit de rubriek waarin je schrijft maak ik op dat je met een D70, een D80 of een D90 fotografeert.

Ik gok op een D90. Klopt dat?
Niet zo slim zijn heer Bommel. Het staat in het onderwerp dat ze met de D90 fotografeert.
Onderwerp: "voorgeprogrammeerde standen witbalans D90"
:lol: :wink:

miriam

Bericht door miriam » za sep 25 2010 11:15 am

Sorry dat ik niet helemaal duidelijk ben. Tis de eerste keer hier op het forum. Maar ik zal het opnieuw proberen.

Het is een Nikon D90, ik heb hem 3 maanden geleden NIEUW gekocht en heb dus ook de handleiding. Tijdens mijn vakantie ben ik gaan experimenteren met de witbalans standen die voorgeprogrammeerd zijn bijv schaduw, tl-licht, gloeilamp etc. Soms ben ik ze handmatig gaan bijstellen. Omdat het mijn eerste spiegelreflexcamera is zou ik afgelopen woensdag naar cursus gaan. Daarom wilde ik alle standen weer zoals ze horen te staan, zodat ik goed kon beginnen. Mijn gedachte was 'ze stonden erin bij de aankoop (nieuwe camera) dus dat valt onder fabrieksinstellingen en als ik het dan reset komt het weer hetzelfde te staan'.

Maar zoals Jaap zegt, ze staan nu allemaal in het midden.... Het gekke is dat de 'subs' onder TL-licht er nog wel in staan, kleurtemperatuur zijn er ook uit. Nu weet ik dat tl-licht een blauwe gloed kan geven en dat je dat kan compenseren met rood maar voor de andere heb ik geen idee. In de handleiding kan ik alleen maar vinden dat ze er zijn en hoe ik zelf nieuwe kan opnemen, op de site van Nikon kan ik ze ook niet terugvinden. En toen dacht ik, misschien is hier iemand die ze er nog wel in heeft staan en de A-B en G-M 'coordinaten kan doorgeven. (Het gaat dus om gloeilicht, direct zonlicht, flitslicht, bewolkt en schaduw).

Ik heb al gekeken in de Exit-data maar daar in staat alleen witbalans 'handmatig'.

(en ik had het anders op de cursus willen vragen maar die werd afgebeld/ een week verschoven toen ik onderweg was)

george013

Bericht door george013 » za sep 25 2010 12:13 pm

Weet niet precies wat je bedoelt. Maar op blz.95 staan de kleurtemperaturen.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za sep 25 2010 2:02 pm

miriam schreef: (en ik had het anders op de cursus willen vragen maar die werd afgebeld/ een week verschoven toen ik onderweg was)
Het lijkt me handiger dat allemaal te laten behandelen als de cursus weer begint a.s. woensdag neem ik aan als de cursus een week verschoven is.
Verder vraag ik me af wat je in hemelsnaam hebt aan eventueel aangepaste A-B en G-M 'coordinaten van de situatie van Pietje of Jantje ten opzichte van de lichtsituaties die jij in je onderwerpen tegenkomt?

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » za sep 25 2010 2:30 pm

Léon Obers schreef:
JaapV schreef:Je vertelt ons niet veel, Miriam. Uit de rubriek waarin je schrijft maak ik op dat je met een D70, een D80 of een D90 fotografeert.

Ik gok op een D90. Klopt dat?
Niet zo slim zijn heer Bommel. Het staat in het onderwerp dat ze met de D90 fotografeert.
Onderwerp: "voorgeprogrammeerde standen witbalans D90"
:lol: :wink:
Dankjewel Tom Poes. "Ik had het zelf kunnen verzinnen!" :lol:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » za sep 25 2010 2:45 pm

Dan probeer ik deze keer eens niet mijn "voet in mijn mond" te doen, om maar weer eens een goede Engelse uitdrukking te hanteren. :wink2:

Ik vermoed dat het misverstand hierin zit dat je denkt dat je elk van de witbalans standen zou kunnen aflezen uit de grafiekjes, zelfs zonder te weten naar welke stand je zit te kijken. Dat is niet het geval. Met zo'n grafiekje kun je tijdelijk (tot de volgende reset) de kleureigenschappen van een specifieke witbalans-"stand" beïnvloeden. Dus als de punt in het grafiekje van "schaduw" in het midden staat, dan krijg je voor stand "schaduw" de fabrieksinstelling van "schaduw" in je opname. Dat bedoelde ik met geruststellen.

En excuses voor mijn "oogafwijking" naar de tekst in plaats van de titel :wink: :mryellow:
Groet, Jaap

miriam

Bericht door miriam » zo sep 26 2010 12:29 pm

Dank je wel Jaap, dat wist ik niet!

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”