Dank voor alle reacties!
@Patrick: Ik ga eens wat proberen. Welke bedoelde je precies met nabewerken? Onderstaande #3 of juist ook andere?
#3: geschoten met een Nikon 50mm f/1.8, 1/80 sec op f/6.3 op ISO 200. Hij is zonder al te veel bewerken het net op gegaan, slechts op de 'auto-tone' knop gedrukt. Nu in Lightroom het contrast flink omhoog gegooid (van +25 naar +66), de zwarten omhoog (5 -> 28) en nog wat andere dingetjes (recovery, sharpness..). Maar zoals je zei met name wat Vignetting toegevoegd. Heel veel meer zit er qua Lightroom niet echt in (dit is al een handmatige aanpassing i.p.v. de autmatische lenscorrectie), anders zou ik hem in Photoshop moeten openen en dat is misschien ook wel wat overdreven
#6 nog wat bijbewerkt
Hoeveel je nabewerkt is natuurlijk ook smaakafhankelijk. Ik ben het met je eens dat de #3 er behoorlijk van opknapt. Maar zoals mijn geliefde parner-in-crime van deze serie ook terecht zegt is dat als je het teveel bewerkt het te overdreven wordt; zo mooi was het in het echt niet. Ik hou zelf wel van wat mooiere kleuren voor mijn doel van mooie bureaubladachtergronden op de computer. Dank voor de tip!
PS: hier is behoorlijk wat mis gegaan met bewerken; ik moest reageren in plaats van bewerken