Goed statief +- 150 euro

Discussies over statieven
Plaats reactie
Ramon1990
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Goed statief +- 150 euro

Bericht door Ramon1990 » ma sep 27 2010 3:14 pm

Heren,

Ik wil graag een goed statief. Nou zie ik er heel wat en wordt ermee overspoelt. Iniedergeval ik had een mooie vanguard gezien bij de kamera-express. En er moet een sigma 150-500mm opkunnen inclusief body + grip.
Nou had ik er een gevonden voor 89.99 van vanguard die max 3kg aankan. Nou wil ik minimaal een statief die 5 kg aankan. Met draaikop. Aangezien die vrouw van de K-E zei; ik zou een goed stevig statief kopen. Aangezien haar statief met camera een keer is omgevallen. En dat is het laatste dat ik hoop te gebeuren. Dus weet iemand een goed statief van +- 150 euro. Die minimaal 5kg aan kan en stevig staat?

Groet,
Ramon

Germay
Forumlid
Forumlid

Re: Goed statief +- 150 euro

Bericht door Germay » ma sep 27 2010 4:17 pm

Volgens mij ben je meer dan 150 Euro kwijt voor een statief die 5 KG minimaal aankan,reken maar rond 250 á 300 Euro.Succ6 met je aankoop.
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

Focus2
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Focus2 » ma sep 27 2010 4:24 pm

voor een alum.statief van goede kwaliteit zou ik even kijken op Marktplaats en/of Fotoapparatuur.
inklusief een voldoende draagkrachtige kop moet dat zeker binnen je budget gaan lukken.
manfrotto heeft degelijke statieven in het programma en die kun je vaak gebruikt (wel nog in perfecte staat) over nemen van
mensen die overgaan op carbon of andersoortig materiaal.
Ik fotografeer met een D90 body met Nikon-MB80 grip, kleine zoom (18-70mm), een kleine tele (55-200mm) en een 85mm micro van Nikkor-glas plus een statief (Manfrotto) en een (Lowe)tas -Adobe PS Elements
http://www.flickr.com/photos/focus234" onclick="window.open(this.href);return false;

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma sep 27 2010 4:28 pm

Een losse statief voor rond de 150 euro die 5 tot 8 kg. aankan (aluminium) is wel te vinden. Dan heb je echter nog geen kop die dat aankan, en dan kom je dus rond de 250-300 euro uit die Germay noemt.
Spul waarmee je foto's maakt...

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » ma sep 27 2010 4:30 pm

Je kunt ook even afwachten en naar Zoom Experience gaan. Op deze beurs vind je in ieder geval de grotere foto winkels met mooie aanbiedingen, waaronder mogelijk ook statieven. Vorig jaar kocht ik er mijn Manfrotto 055XPROB met de 804RC2 kop voor 169 euro. Prima statief en geen problemen met mijn D300+MB-D10 en 70-200 VR I.
Maar via Marktplaats kun je ook regelmatig een goed statief vinden tegen een gereduceerde prijs. En aan statieven kan niet echt veel kapot zonder dat dit opvalt.

groeten en succes,

Gert van den Berg
Laatst gewijzigd door gvdnberg op di sep 28 2010 9:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » ma sep 27 2010 4:36 pm

Ramonisgek123 schreef: Dus weet iemand een goed statief van +- 150 euro. Die minimaal 5kg aan kan en stevig staat?
Volgens mij bestaan die niet , wil je wel een goeie voor een betaalbare prijs kan je deze nemen.
http://www.cameratools.nl/FEISCT3371-ar ... cties.html" onclick="window.open(this.href);return false;

gebruik deze i.c.m. mijn 500mm en staat als een huis.

groet ruud

Ramon1990
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ramon1990 » ma sep 27 2010 4:36 pm

Bedankt voor de antwoorden.
Zelf had ik deze gevonden:
http://www.kamera-express.nl/ProductDet ... 2741&pc=84" onclick="window.open(this.href);return false;

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » ma sep 27 2010 4:52 pm

Daar zou ik mijn zware lens zeker niet op zetten ramon , zonde van je centen.

Focus2
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Focus2 » ma sep 27 2010 5:00 pm

dat denk ik eigenlijk ook.
Ik fotografeer met een D90 body met Nikon-MB80 grip, kleine zoom (18-70mm), een kleine tele (55-200mm) en een 85mm micro van Nikkor-glas plus een statief (Manfrotto) en een (Lowe)tas -Adobe PS Elements
http://www.flickr.com/photos/focus234" onclick="window.open(this.href);return false;

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma sep 27 2010 5:34 pm

gvdnberg schreef:Prima statief en geen problemen met mijn D300+MB-D10 en 28-70 VR I.
28-70 VR 1? :huh: :huh: :huh:

5 kilo draagvermogen is trouwens veel te weinig voor een 500mm objectief. Zoek even op de naam Hans Braakhuis. Op z'n site staat een rekensommetje. Dat is wellicht niet helemaal waar, maar wel veel beter dan simpelweg het gewicht van je camera plus objectief plus kop (!!) op te tellen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

dick
Forumlid
Forumlid

Bericht door dick » ma sep 27 2010 6:02 pm

Hallo Remon.

PM naar jou verstuurd.
Groet,
Dick
Een nikon dslr met twee lenzen,

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » di sep 28 2010 9:26 pm

@Patrick:
Foutje bedankt...

Ik heb mijn posting gecorrigeerd, het moest natuurlijk de 70-200 zijn.

groeten,

Gert van den Berg
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo sep 29 2010 6:14 am

Ramonisgek123 schreef:Zelf had ik deze gevonden: http://www.kamera-express.nl/ProductDet ... 2741&pc=84" onclick="window.open(this.href);return false;
Pas op met klemmetjes op de poten, handig in gebruik, maar veelal doet het afbreuk aan draagkracht en stabiliteit.

hoe kies je een goed statief?

Als je een goed statief koopt, doe je er de rest van je leven mee.

Kies een statief met je eigen lengte. Let erop dat de benen van het echte statief lang genoeg zijn om ten minste op ooghoogte te kunnen werken. Anders moet je steeds bukken. Alle statieven hebben een onstabiele middenzuil, zodra je die middenzuil uitschuift verdwijnt het voordeel van een statief. Zo min mogelijk de middenzuil dus gebruiken. De betere statieven hebben in het geheel geen middenzuil. Bij de opgave van de fabrikant voor wat betreft de lengte, wordt de middenzuil bijna altijd meegeteld. Rekening mee houden dus. Wat het statief betreft: neem een goed merk en geef gerust wat geld uit. Duurder is bij statieven meestal ook duurzamer.

Kies je statief naar gewicht, en wel het gewicht van de camera en objectieven die je er op wilt plaatsen. De meeste fabrikanten geven aan welke maximale belasting een statief nog naar behoren kan dragen. Gebruik die gegevens bij je keuze. Koop gerust ook een iets zwaarder statief dan dat je voor je camera nodig hebt. Meestal geldt hoe zwaarder hoe stabieler, vooral bij een beetje wind.

Er is de laatste tijd veel aandacht voor lichtgewicht statieven. "lichtgewicht" en "statief" zijn in mijn beleving twee zaken die elkaar waarschijnlijk niet geheel uitsluiten, maar wel op gespannen voet staan met elkaar. Of om het nou eens anders te zeggen: zwaar is eigenlijk wel lekker. Niet om ermee te sjouwen natuurlijk, maar wel om neer te zetten. En dat laatste is natuurlijk de functie van zo'n apparaat.

1. vuistregel 1 gewicht

Een goed statief heeft massa en is zwaar. Denk eens aan een start gewicht van 3 kilo en daarna nog 1 kilo per 100 millimeter. Werk je dus met een 300 mm op een DX reflex, dan wordt dat dus door de crop factor een 450 millimeter en dan kom je op een gewicht uit van ongeveer 7,5 kilo.
Bij basalt en carbon statieven kan het start gewicht 1 kilo lager zijn.

Nu is deze vuistregel heel strikt te nemen als je echt met een 300 millimeter aan de gang wilt met een sluitertijd van zeg 0,5 seconde. Elke trillingsonscherpte wordt genadeloos afgestraft door een niet stabiel statief. Als je een statief niet gebruikt met langere objectieven, maar met name om tot een betere compositie te komen, dan heb je geen 6 of 7 kilo nodig.

2. vuistregel 2 draagvermogen

De meeste fabrikanten geven een draagvermogen op voor een statief. Dat is dan ook het draagvermogen en niet meer dan dat. Als er een draagvermogen van 5 kilo wordt opgegeven, dan zal dat statief het begeven als er een camera + objectief + statiefkop van 6 kilo wordt opgezet. Voor stabiliteit hoort het draagvermogen van het statief 3 keer meer zijn dan het gewicht van je camera, objectief en statiefkop.

3. vuistregel 3 klem of ring

Eigenlijk is iedereen het er over eens. De vergrendeling van de statiefpoten middels een klem is goedkoper en eenvoudiger te produceren. Maar zelfs een Manfrotto met klem, werkt niet echt. Het draaggewicht zal een statief met een klem constructie best halen, maar om stabiel te staan is er meer nodig dan het draagvermogen. Een klem werkt veelal maar op één van de 4 zijden, in plaats van op alle vier de kanten. Bij een ring constructie worden het geheel rond vastgezet. Van statief met klem wordt gedacht dat het ook eenvoudiger te bedienen is. Maar je kunt ook je vingers oid. er tussen krijgen.
Een ring constructie is voor het verlengen of verkorten van de statiefpoten even iets meer werk, maar het geheel staat er veel steviger op.
Als je een dagje op het wad hebt staan werken en je wilt na afloop al het zand verwijderen: bij de meeste ringen kun je alles uit elkaar draaien en schoonmaken. Bij een klem kun je soms de veertjes niet meer op zijn plaats krijgen, zitten de kunststof vul plaatjes op een andere plek en dan werkt het niet meer. Je zult in een winkel dat bij een klem constructie nooit mogen proberen. Bij een ring constructie mag het veelal wel, maar wel eerst vragen.

4. vuistregel 4, waarvoor ga je het statief gebruiken?

Zelf gebruik ik mijn statief om een betere compositie te maken. Om me te kunnen concentreren op het onderwerp. Om ook aandacht te geven aan elementen in voor of achtergrond die een beeld kunnen versterken, of die soms storend zijn. De veranderen van de belichtingscorrectie kan gemakkelijk gedaan worden. De “hoge lichten” waarschuwing aan op de monitor en je ziet wat je moet doen.
Een statief hoeft dan niet heel zwaar te zijn. Langzamere sluitertijden zijn dan niet echt nodig.
Zelf werk ik ook graag binnen, en een flits wordt veelal alleen gebruikt om enkele schaduwen te verhelderen. En dan gebruik ik sluitertijden van 1/4 tot 1/30 seconde en heb ik dus wel een stevig statief nodig.

Heb je een statief nodig om met lange tele objectieven te kunnen werken, dan moet je echt een heel goed statief kiezen. Boven de 300 millimeter (200 millimeter op een DX camera) werkt een rijstzak eigenlijk veel beter. Om het gewicht van een lange tele niet te hoeven dragen kun je in plaats van een gewoon statief ook eens kijken naar een goed éénbeen statief.

Werk je alleen met langere sluitertijden van 2 seconden of meer, dan kun je ook weer een eenvoudig statief gebruiken. De trillingsonscherpte vanwege de sluiter zal aanwezig zijn, maar maakt dan ongeveer 1/10de seconde uit van een belichting van zeg 2 seconden. Dat is op de foto niet meer terug te vinden. Je moet natuurlijk wel de zelfontspanner of de afstandsbediening gebruiken.

Binnen of buiten? Als je een statief ook buiten gebruikt zal het omwaaien als het statief te licht is. Zelfs een zware camera er op, kan dat niet voorkomen.

Heb je toch gekozen voor een licht statief, gebruik dan de mogelijkheid om het geheel te verzwaren.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do sep 30 2010 2:37 am

Patrick schreef:Zoek even op de naam Hans Braakhuis.
Je hebt geluk; Hans komt zelf even langs. :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”