Grijs ziet er niet grijs uit in capture nx 1.3

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
bjvermeulen

Grijs ziet er niet grijs uit in capture nx 1.3

Bericht door bjvermeulen » di sep 28 2010 10:33 am

Hallo allemaal,

Ik heb een raar probleem. Ik heb het gevoel dat de oplossing heel makkelijk moet zijn, maar ik kan hem niet vinden.

Als ik een foto grijs maak met black and white conversion, dan ziet hij er nog steeds een beetje gelig uit. Eerst dacht ik dat dat aan mijn monitor lag, maar die heb ik gecalibreerd (handmatig, met monitor calibration wizard). Als ik de foto opsla als jpg (profiel embedded) en dan open in GIMP, firefox, paint of irfanview, dan ziet hij er wel netjes grijs uit. In de windows preview heeft hij dezelfde gelige kleur. Verder is het nog zo dat als ik met de color picker een kleur selecteer in capture nx, dat de kleur die hij dan laat zien wel echt grijs is (gecontroleerd met screenshot en daar weer de color-picker van gimp op). Soft proof staat off. Het kleurprofiel van de foto is nu sRGB IEC61966-2.1 (converteren naar of het toepassen van andere profielen lost het probleem niet op).

Weet iemand waar het probleem zit/ hoe ik het oplos? Ik vind het moeilijk om de kleur van mijn foto's goed te beoordelen (het probleem speelt ook als ik niet de hele foto grijs maak maar een grijs punt definieer met raw adjustments->white balance->set gray point, marquee sample).

Groeten,
Bas

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Grijs ziet er niet grijs uit in capture nx 1.3

Bericht door Melliw » di sep 28 2010 12:09 pm

Vreemd, ik zou niet kunnen zeggen wat het is maar, kalibreren moet je altijd met een apparaat doen, dan pas zijn de resultaten betrouwbaar.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

george013

Bericht door george013 » di sep 28 2010 8:03 pm

Grijs is een gelijke waarde voor R,G en B. Kun je controleren aan de waarde van een pixel. Is die gelijk of nagenoeg gelijk, dan weet je dat het niet aan je foto ligt. Als eerste stap.
George

bjvermeulen

Bericht door bjvermeulen » do sep 30 2010 2:09 pm

Bedankt voor de reacties tot nu toe.
george013 schreef:Grijs is een gelijke waarde voor R,G en B. Kun je controleren aan de waarde van een pixel. Is die gelijk of nagenoeg gelijk, dan weet je dat het niet aan je foto ligt. Als eerste stap.
George
Zowel in gimp als capture nx heeft de grijze foto gelijke rgb waarden. Ik heb hem voor de test ook afgedrukt (zonder optimalisatie) en die komt er ook grijs uit. Als ik echter een screenshot maak, dan heeft de foto geen grijswaarde meer. Hij staat echt met een andere kleur op het scherm (in tegenstelling tot het screenshot van het venster van gimp). Ik heb ook het screenshot afgedrukt, en die komt er dus precies uit zoals hij op het scherm staat (gekleurd in het capture nx venster, grijs in het gimp venster).

Op de een of andere manier lijkt capture nx (en windows preview) de kleur nog aan te passen terwijl andere programma's dat niet doen.

Groeten,
Bas

bjvermeulen

Bericht door bjvermeulen » vr okt 01 2010 8:19 pm

Het probleem is (voorlopig?) opgelost. Er stond in mijn windows kleurbeheer een specifiek apparaatprofiel voor mijn monitor. Dat heb ik veranderd in Systeemstandaard (sRGB IEC61966-2.1) en nu heb ik overal dezelfde kleuren (grijs :-) ).

Ik snap alleen nog niet helemaal waarom dit in het ene programma andere resultaten oplevert dan in het andere.

Bedankt voor jullie hulp.

Groeten,
Bas

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”