Nieuw AFS 85 f/1,4 G Nano

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Nieuw AFS 85 f/1,4 G Nano

Bericht door Cees » di sep 28 2010 8:20 pm

Ik denk dat een paar berichten hoger goed aangegeven staat wat met 'eigen smoel' min of meer bedoeld wordt.
Mij werd het in ieder geval helemaal duidelijk.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » di sep 28 2010 8:26 pm

edwin73 schreef:
Skippy schreef:Op de Photokina even gespeeld met dit objectief. Eerste indruk, snelle en betrouwbare AF. Beeld in lijn met de andere nieuwe Nikon-objectieven met Nano, dus hoge kwaliteit maar minder eigen "smoel" dan de oudere objectieven. Lijkt me meer universeel objectief dan puur voor portret waar de oude voor geoptimaliseerd was.

Wordt hiermee een soort 'signature' bedoeld, van de specifieke lens? waaraan je kunt zien waar de foto mee gemaakt is,
zonder naar de exif te kijken?...

wel hele mooie softe achtergrond details trouwens, mooie ronde highlichts op de achtergrond. :shock:
en dan de rest al zó mooi scherp bij volledig open diafragma, klasse materiaal!...

groeten;edwin.
Wat met "smoel" bedoelt wordt is hierboven toegelicht. Ieder objectief "tekent" anders het plaatje. In het Engels noemen ze dat heel mooi rendering. Islficka refereerde aan de MF 50mm f1.2 welke een filmachtig beeld neerzet. De Nikon 180mm f2.8, ook een veel ouder ontwerp, heeft dat ook zie dit plaatje http://farm5.static.flickr.com/4035/450 ... baa5_o.jpg. In moderne ontwerpen zeker de Nikon objectieven met Nano coating wordt door de optische constructie een heel strak resultaat bereikt zonder de "onvolkomenheden" van oudere objectieven die sommigen waaronder ik, dit juist in bepaalde situaties, heel prettig vinden ogen. Wat niet wegneemt dat ook ik zwaar onder de indruk ben van de nieuwe Nikon 85mm AF-S f1.4G Nano (wat een mondvol hè).

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » di sep 28 2010 8:55 pm

Die AF-s is toch wel heel erg fijn hoor. Dat helpt echt.

Ik zal zo eens wat plaatjes opduikelen van afgelopen weekend
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

edwin73

Bericht door edwin73 » di sep 28 2010 10:24 pm

Skippy schreef:Wat met "smoel" bedoelt wordt is hierboven toegelicht. Ieder objectief "tekent" anders het plaatje. In het Engels noemen ze dat heel mooi rendering. Islficka refereerde aan de MF 50mm f1.2 welke een filmachtig beeld neerzet. De Nikon 180mm f2.8, ook een veel ouder ontwerp, heeft dat ook zie dit plaatje http://farm5.static.flickr.com/4035/450 ... baa5_o.jpg. In moderne ontwerpen zeker de Nikon objectieven met Nano coating wordt door de optische constructie een heel strak resultaat bereikt zonder de "onvolkomenheden" van oudere objectieven die sommigen waaronder ik, dit juist in bepaalde situaties, heel prettig vinden ogen. Wat niet wegneemt dat ook ik zwaar onder de indruk ben van de nieuwe Nikon 85mm AF-S f1.4G Nano (wat een mondvol hè).
Bedankt voor de uitleg, Ik heb zelf geen ervaring met hele oude lenzen :oops: , zoals de pre-autofocus exemplaren dus tenzij ik oud/nieuw naast elkaar zie met dezelfde foto kan ik er niet over oordelen wat er mooier/beter is, en of 't een en ander meer smaak gebonden is.
't enige verschil wat ik wel kan opnoemen is, dat als je de dwars doorsnedes naast elkaar ziet, dat bij de modernere varianten de lens-elementen véél dunner zijn,
en dat er vaak veel meer lens elementen in zitten t.o.v. de 'eenvoudigere' ontwerpen in de af-d lijn.
Laatst gewijzigd door edwin73 op wo sep 29 2010 6:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » di sep 28 2010 10:53 pm

Bij deze wat plaatjes van de 85 af-s.

Met dit objctief heb ik nu aardig wat getest en ik moet zeggen dat met name de af-s me verrast over de snelheid en accuratesse. Als voorbeeld mijn dochter op een trampoline. Een mooi bewegend object dat werkelijk alle kanten op gaat en dan de af-s aan het werk zetten. Wel een beetje knikken terwijl je afdruk om de afs de ruimte te kunnen geven om te volgen en dan afdrukken zo veel en vaak je wilt.

Ik heb gedurende deze sesie ongeveer 50 foto's gemaakt om het objectief te testen. van die foto's is denk ik 90 % geslaagd of in ieder geval prima bruikbaar. De laatste 10% acht ik door user error niet helemaal gelukt. Eigenlijk zat ik nog te laag met de sluitersnelheid omdat ik hier en daar nog bewegingsonscherpte had maar daar kan het objectief natuurlijk niets aan doen.

Het levert wel vrolijke plaatjes op:

1. D3x, 85/1.4Af-s, AFC 1/1600e f1.4 ISO 200
Afbeelding

2. D3x, 85/1.4Af-s, AFC 1/1600e f1.4 ISO 200
Afbeelding

3. D3x, 85/1.4Af-s, AFC 1/1600e f1.4 ISO 200
Afbeelding

4. D3x, 85/1.4Af-s, AFC 1/640e f1.8 ISO 100
Afbeelding

5. D3x, 85/1.4Af-s, AFC 1/2500e f1.4 ISO 200
Afbeelding

6. Crop van hierboven (wel ietsje verscherpt)
Afbeelding

7. D3s, 85/1.4Af-s, AFC 1/200e f1.4 ISO 400 (iets overbelicht alleen)
Afbeelding

8. Crop van hierboven.
Afbeelding

Ik ben er tot op heden erg happy mee

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » do sep 30 2010 9:57 am

Michael, wat een prachtige dochter heb je!!!

Prachtig objectief ook.
Had al in Hoorn met een 85/1.4 wat ervaring op mogen doen, erg mooi!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do sep 30 2010 8:45 pm

Dank je vriendelijk Cees, het wordt al een grote meid !

Het objectief is inderdaad erg prettig.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”