Hoe goed te croppen?

Discussies over fotobewerking en archivering
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Hoe goed te croppen?

Bericht door Léon Obers » vr okt 01 2010 11:50 am

103720 schreef:
Léon Obers schreef: Photoshop gebruikt het default ingestelde algoritme (bicubic) om er daadwerkelijk pixels bij te maken tot die 400% in je voorbeeld.
Dus Leon, is het zo dat,wanneer ik mijn originele foto van 4288x2848 wil croppen (dus een gedeelte uit de originele foto halen) dit beter kan croppen naar 3008x2000 dan naar 4288x2848?
Indien je een verhouding wilt hebben van 3:2 en je laat de dpi-instelling leeg (dat is dus een andere situatie als wat er in het voorbeeld hierboven gebeurd bij 400% vergroten) krijg je enkel een deel van je foto gecropt zonder dat de foto daadwerkelijk vergroot wordt. Of je in dat geval voor de verhouding getallen kiest als 3:2, 300:200, 3000:2000, of 4500:3000 maakt niks uit, de verhouding en de crop blijft hetzelfde.

Het enige wat wel verandert is de dpi-instelling van het beeld. De dpi-instelling heeft echter alleen betrekking als je een beeld wilt printen.
Dat zou je als je wilt en later niet tegen vergissingen aan wilt lopen nog terug kunnen zetten naar 300 dpi door (Engelse versie) -Image size- te kiezen en dan het vinkje UIT van -Resample Image- onderaan links, bij -Resolution- kies je dan 300 dpi.

Ik denk dat je het beste kunt kiezen voor een optie om je beeld met een crop NIET te vergroten. Dus enkel te croppen/uitsnede te maken in de basis afmetingen, zodat er niets verandert aan het beeld wat je overhoudt binnen de crop.
Vergroten of verkleinen doe je "op afroep" pas achteraf als je kiest op welke formaat je een foto wilt printen, waarbij je het origineel (wel of niet gecropt) als basis verder gewoon onaangeroerd bewaart.

Tips met betrekking tot dpi en printen kun je hier vinden: http://www.scantips.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
De website gaat met name over "scannen" maar de principes daarin komen op hetzelfde neer.
Verder heb je simpele boekjes voor Photoshop om de basis te leren, bijv. "Photoshop CS voor Dummies".
Er zullen beslist nog wel andere boeken zijn die nieuwere Photoshop versies behandelen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

george013

Re: Hoe goed te croppen?

Bericht door george013 » vr okt 01 2010 3:46 pm

Dus Leon, is het zo dat,wanneer ik mijn originele foto van 4288x2848 wil croppen (dus een gedeelte uit de originele foto halen) dit beter kan croppen naar 3008x2000 dan naar 4288x2848?
Het maken van een uitsnede,croppen, is alleen maar het aanwijzen van een gedeelte van je foto die je eruit wilt halen. Met je venster bepaal je de verhoudingen of het gebied als je vrij werkt.
Het tweede gedeelte van jouw bewerking is het veranderen van de grootte van je foto.
Je kunt niet croppen naar iets, in het nederlands: je kunt niet uitsnijden naar iets. Je snijdt iets eruit en dat is dan ook je maat.
Zoals Leon ook zegt, laat die uitsnede voor wat het is. Veranderen kun je altijd.
George

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”