gekocht Nikkor 17-55 2.8
gekocht Nikkor 17-55 2.8
Gisteren de Nikkor 17-55 2.8 gekocht en meteen op mijn D200 gezet.
Wat betreft landschap foto's, is er iemand die mij wat tips kan geven voor de instellingen ?
Evt. met veel zonlicht, maar ook als het bewolkt is ?
gr,
Patrick
Wat betreft landschap foto's, is er iemand die mij wat tips kan geven voor de instellingen ?
Evt. met veel zonlicht, maar ook als het bewolkt is ?
gr,
Patrick
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: gekocht Nikkor 17-55 2.8
Op dezelfde manier waarop je tot nu toe fotografeerde.
De lens is waarschijnlijk wel beter dan wat je erop had zitten, maar niet anders!
Veel plezier met deze prachtlens!
De lens is waarschijnlijk wel beter dan wat je erop had zitten, maar niet anders!
Veel plezier met deze prachtlens!
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Die gaat weinig van je D200 afkomen. Goede koop!
Wat had je hiervoor?
Wat had je hiervoor?
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Ik heb dit objectief ook gehad op een D2X. Hier ga je veel plezier aan beleven. Het is net wat Patrick zegt, eenmaal erop gaat hij er bijna nooit meer af.
Wat betreft tips voor landschapsfotografie: eigenlijk het gebruikelijke nl diafragmeren. Het is mijn ervaring dat vanaf f8 landschapsfoto's al ragscherp zijn. Wat betreft de weersomstandigheden weet ik me te herinneren dat ik meestal centrum gerichte lichtmeting gebruikte bij erg zonnig weer met hard licht.
Instellingen zullen ook wel camera-afhankelijk zijn, dus ik zou je willen aanraden gewoon op pad te gaan en foto's te maken. Ieder ervaring is een leermoment
Veel plezier vooral van dit fantastische stukje glas! Ik weet wel dat als ik er een cropcamera als backup bij zou kopen dit het eerste objectief is wat ik weer zou aanschaffen.
Hier is overigens nog wat interessant leesvoer. Prima te gebruiken bij landschapsfotografie
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... it#p234078" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat betreft tips voor landschapsfotografie: eigenlijk het gebruikelijke nl diafragmeren. Het is mijn ervaring dat vanaf f8 landschapsfoto's al ragscherp zijn. Wat betreft de weersomstandigheden weet ik me te herinneren dat ik meestal centrum gerichte lichtmeting gebruikte bij erg zonnig weer met hard licht.
Instellingen zullen ook wel camera-afhankelijk zijn, dus ik zou je willen aanraden gewoon op pad te gaan en foto's te maken. Ieder ervaring is een leermoment

Veel plezier vooral van dit fantastische stukje glas! Ik weet wel dat als ik er een cropcamera als backup bij zou kopen dit het eerste objectief is wat ik weer zou aanschaffen.
Hier is overigens nog wat interessant leesvoer. Prima te gebruiken bij landschapsfotografie
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... it#p234078" onclick="window.open(this.href);return false;
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Hey,
@Patrick: hiervoor had ik D80 icm 18-70 en 50mm 1.8 (deze heb ik nog steeds heb).
@Riemke: ik heb vandaag wat proefshots gemaakt, niet indrukwekkend qua compositie, maar het ging me meer om een beetje te vergelijken qua
diafragma etc. Bedankt voor je tip. Zal eea lezen en proberen. Wat betreft lichtmeting, daar zal ik nog wel wat oefening nodig hebben om daar
wat sneller de juiste camerainstelling te vinden bij de verschillende omstandigheden.
Any other tips are welcome !
gr,
Patrick
@Patrick: hiervoor had ik D80 icm 18-70 en 50mm 1.8 (deze heb ik nog steeds heb).
@Riemke: ik heb vandaag wat proefshots gemaakt, niet indrukwekkend qua compositie, maar het ging me meer om een beetje te vergelijken qua
diafragma etc. Bedankt voor je tip. Zal eea lezen en proberen. Wat betreft lichtmeting, daar zal ik nog wel wat oefening nodig hebben om daar
wat sneller de juiste camerainstelling te vinden bij de verschillende omstandigheden.
Any other tips are welcome !
gr,
Patrick
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
De 17-55 is de overtreffende trap van de 18-70. Alles is anders. Met name het gewicht en de afmetingen van het objectief. En het formaat van de zonnekap.palone schreef:@Patrick: hiervoor had ik D80 icm 18-70 en 50mm 1.8 (deze heb ik nog steeds heb).

Benieuwd naar je bevindingen.
Ben jaloers op je lens :mrgreen:
Tips,
landschappen is moeilijk. Het punt is dat er iets op moet staan wat de aandacht trekt.
Je kan schieten met een lage diafragma maar persoonlijk vind ik landschappen mooie worden vanaf f/7.1
Instellingen:
Beetje bewolkt je WB op Daglicht zetten. Tussen 12 en 14 liefst geen foto's maken van buiten. Doe je het wel (net als ik soms
) dan de belichting op -0.3 zetten
Pas de WB op bewolkt zetten als de lucht helemaal dicht is. Anders krijg je blauwe foto's.
Probeer is pano foto's te maken. Dan kan je een gigantische foto maken die je bijvoorbeeld op 17 mm hebt geschoten.
Tips,
landschappen is moeilijk. Het punt is dat er iets op moet staan wat de aandacht trekt.
Je kan schieten met een lage diafragma maar persoonlijk vind ik landschappen mooie worden vanaf f/7.1
Instellingen:
Beetje bewolkt je WB op Daglicht zetten. Tussen 12 en 14 liefst geen foto's maken van buiten. Doe je het wel (net als ik soms

Pas de WB op bewolkt zetten als de lucht helemaal dicht is. Anders krijg je blauwe foto's.
Probeer is pano foto's te maken. Dan kan je een gigantische foto maken die je bijvoorbeeld op 17 mm hebt geschoten.
@Patrick: zal ik zeker doen. Ik ga na nl. as woensdag 14 dagen naar Andalusie, dat is de streek in zuid Spanje met de witte huisjes. Vandaar ook mijn vraag mbt landschapfoto's. Die huisjes zullen vast en zeker hoe lichten opleveren als de zon volop schijnt.
@Daniel: bedankt voor je tip ! Eneh...tussen 12 en 14 uur houd ik siesta als ik Andalusie ben.......
Wat betreft pano's, dat moet ik me eerst eens in gaan verdiepen, wellicht de volgende stap.
gr,
Patrick
@Daniel: bedankt voor je tip ! Eneh...tussen 12 en 14 uur houd ik siesta als ik Andalusie ben.......

gr,
Patrick
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Hoezo dat dan? Wil jij ook een keer op z'n camera zitten?Daniël schreef:Ben jaloers op je lens :mrgreen:

Andalusie. Nooit geweest, maar kan me er wel wat bij voorstellen. Even rekening houden met die huissjes wat betreft de belichting. Goed je histogrammen bekijken. Heb je ze behoorlijk beeldvullend, dan moet je waarschijnlijk wat overbelichten. Heb je ze vrij klein in beeld, dan waarschijnlijk wat onderbelichten. Even goed opletten dus!
@Patrick: ik zal je tip meenemen als ik daar over een paar dagen sta.
Ik heb gisteren tijdens het chocolade festival een paar foto's gemaakt van "chocolat tree". Zij "Nora "is in augustus wereldkampioen geworden in
Arnhem tijdens het living statue evenement. Echt prachtige platen vind ik. Top objectief die 17-55 2.8.
Ik heb gisteren tijdens het chocolade festival een paar foto's gemaakt van "chocolat tree". Zij "Nora "is in augustus wereldkampioen geworden in
Arnhem tijdens het living statue evenement. Echt prachtige platen vind ik. Top objectief die 17-55 2.8.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Vlak voor mijn vakantie dezelfde lens aangeschaft en zoals vermeld komt ie nog maar weinig van mijn d300s af.
Eigelijk is mij weinig opgevallen waar je specifiek op zou moeten letten bij dit objectief, hooguit dat de zonnenkap wel een must is. Zon net in beeld en zelfs net erbuiten geeft wel een flinke portie flare. Verder was ik (positief) verbaasd over de scherpte en kleuren van mijn fotoos in Oostenrijk. Nog beter dan ik verwacht/gehoopt had.
Mocht je interesse hebben dan vindt je hier een selectie van mijn vakantiefotoos, genoeg landschappen ertussen en vrijwel allemaal (of 2 of 3 na) met het genoemde objectief geschoten. Exif data staat erbij.
Eigelijk is mij weinig opgevallen waar je specifiek op zou moeten letten bij dit objectief, hooguit dat de zonnenkap wel een must is. Zon net in beeld en zelfs net erbuiten geeft wel een flinke portie flare. Verder was ik (positief) verbaasd over de scherpte en kleuren van mijn fotoos in Oostenrijk. Nog beter dan ik verwacht/gehoopt had.
Mocht je interesse hebben dan vindt je hier een selectie van mijn vakantiefotoos, genoeg landschappen ertussen en vrijwel allemaal (of 2 of 3 na) met het genoemde objectief geschoten. Exif data staat erbij.
Fin.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Tja. Ze doen er niet voor niets zo'n joekel van een kap bij...djunclesam schreef:Eigelijk is mij weinig opgevallen waar je specifiek op zou moeten letten bij dit objectief, hooguit dat de zonnenkap wel een must is. Zon net in beeld en zelfs net erbuiten geeft wel een flinke portie flare.

-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
op de 70-200 is de kap ook niet heel klein maar heb je een stuk minder last van flares (uiteraard ook door de beeldhoek). En kwam het probleem ook pas tegen toen de zonnekap aan de verkeerde kant van de berg uit mijn handen viel
En dat zijn toch wel dure stukjes plastic altijd...

Fin.
djunclesam schreef:op de 70-200 is de kap ook niet heel klein maar heb je een stuk minder last van flares (uiteraard ook door de beeldhoek). En kwam het probleem ook pas tegen toen de zonnekap aan de verkeerde kant van de berg uit mijn handen viel![]()
Dat valt wel mee $8.90 incl verzendkosten... zoeken in ebay op: HB-31 HB31 Lens Hood For Nikon 17-55mm f/2.8G IF-ED
binnen 2 weken binnen uit Hong Kong