De beste groothoek voor zo weinig mogelijk

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Plaats reactie
Astra-20

De beste groothoek voor zo weinig mogelijk

Bericht door Astra-20 » di okt 05 2010 7:00 pm

Hallo allemaal,

Na alle testen en draadjes denk ik een leuk tweedehands nikkor 12-24 dx te gaan kopen.
De overweging gaat tussen de tokina 12-24 en sigma 10-20 en bovenstaande, alle, vanwege de goede recencies. De lichtsterkere tokina 11-16 2.8 heb ik laten vallen vanwege zijn mindere scherpte op 2.8 (als je moet diafragmeren tot 4.0 wat heeft dit objectief dan meer?). Daarnaast moet je er tweedehands nog aardig geld voor betalen. De sigma vanwege de mindere kwaliteit, alhoewel daar ook verschillende meningen over zijn, de tokina 12-24 eerste versie is voor mij nog steeds een alternatief.

Uiteindelijk denk ik met de nikkon(r) het beste uit te zijn, mede door de waardevastheid (wat uiteindelijk nog moet blijken uiteraard).

Nu heb ik een afspraak met iemand om dit objectief te testen en eventueel te kopen. Naast de gebruikelijke dingen zoals stof, krassen, uiterlijke beschadigingen e.d. Hoe moet ik dit nu verder testen? Ik heb geen laptop om eventuele front/backfocus te controleren!
Graag AL julie commentaar ook waarom ik dit objectief niet zou willen. Van een aantal forumleden weet ik dat ze de tokina of sigma of nikkor preferen. Heel graag jullie commentaar! Ik heb een brede rug :D en ik twijfel namelijk nog. De prijs is schoongemaakt en gecontroleerd door een gerenomeerd bedrijf (weet niet wie) met garantie 450 euro.

Alle draadjes uitgespit, maar ik heb nog weinig van het testen "ter plekke" kunnen vinden.
Voor mij blijft het veel geld en wil het beste voor zo weing mogelijk. Momenteel heb ik een d90 met de nikkor 18-200 vr1 en wil nu alleen maar investeren in "goed glas".

Alvast bedankt.

groet,
Kees
Laatst gewijzigd door Astra-20 op di okt 05 2010 7:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

jpdejong
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: De beste groothoek voor zo weinig mogelijk

Bericht door jpdejong » di okt 05 2010 7:07 pm

hoi,

voor back en front focus hoef je bij een groothoek niet zo bang voor te zijn. de scherpte diepte is groot en vanaf een 1,5 meter is alles scherp. dus moet je onderwerp voor die 1,5 meter zitten. dan zou je het kunnen zien.

ik weet niet hoelang de garantie is, maar binnen een maand moet je toch wel alles kunnen testen of alles werkt. Daarna is het gewoon pech, mocht hij stuk gaan. op zich is een 450 euro een mooie prijs met garantie. ik heb hem voor 400 ex garantie gekocht. ik weet ook niet hoe oud de lens is. de mijne was 2 jaar oud en zag er eigenlijk nieuw uit.

belangrijkste is dat de motor geen lawaai maakt. het diafragma goed werkt en geen zichtbare schade heeft.

succes. Jp
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » di okt 05 2010 7:16 pm

Ter aanvulling, het diafragma kun je testen door de lever ('hendeltje' in nl, weet geen betere naam) dat in de vatting van het objectief zit langzaam te bewegen terwijl je door de lens kijkt. De bladen van het diafragma moeten soepel en gelijkmatig lopen, er mag geen blad 'blijven hangen'. Even thuis eerst uitproberen met een van je eigen lenzen is handig. Overigens loopt dit 'palletje' soepel, dat vereist dus weinig tot geen kracht (oftewel, niet lomp tegenaan gaan duwen).

In dit draadje wordt duidelijk aangegeven waar het zit (iets naar beneden scrollen): http://photo.net/nikon-camera-forum/00TpmG" onclick="window.open(this.href);return false;
Spul waarmee je foto's maakt...

Barry

Bericht door Barry » di okt 05 2010 7:58 pm

Zelf heb ik de Tokina gehad en daar was ik erg tevreden over. Het objectief is ook erg robuust vind ik.
Ik heb geen ervaring met de Nikkor dus kan ik daar weinig over zeggen. Alleen dat die waardevaster is!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di okt 05 2010 8:09 pm

450 Euro is een prima prijs voor de Nikon.

Verder ga ik je niet die richting op praten; ik ben een groot fan van de Tokina, en dat weet men op het forum onderhand wel. Ben dus met handen en voeten gebonden! 8)

In ieder geval zijn het beide fraaie objectieven die je veel plezier gaan bezorgen!

Had je trouwens ook al de Nikon 10-24 overwogen?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

GSAndré

Bericht door GSAndré » di okt 05 2010 8:21 pm

Van wie je het objectief koopt, heeft toch wel een computer ?
Ik zou een aantal testopnamen maken, met verschillende brandpunten en verschillende diafragma's.
Wel naukeurig opschrijven, want anders maak je het jezelf wel erg lastig !
En daarna bij de koper, of thuis, goed kijken hoe het objectief presteert !

Zelf heb ik bij een winkel op deze manier gekozen tussen een Tokina 11-16 en de Nikkor 10-24.
Er zat behoudens de brandpuntsafstanden maar weinig verschil in.
Het is voor mij de Nikkor geworden, vanwege de grotere range en de waardevastheid.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=28230" onclick="window.open(this.href);return false;

Astra-20

Bericht door Astra-20 » di okt 05 2010 8:40 pm

Jpdejong,
hoe oud hij is is onduidelijk. Ik ga me verdiepen in de serienummers, dit moet duidelijkheid geven. De motor ga ik goed contoleren. Bedankt.

ReneG,
Dit ga ik zeker proberen, bedankt voor je tip.

Patrick,
Hahaha, hier had ik op gehoopt, Natuurlijk weet ik dat je een groot fan bent van de tokina na alle draadjes gelezen te hebben en was zeer benieuwd naar jouw reactie.
De 10-24 presteert minder volgens de "testen" als de 12-24, vandaar dat ik ook deze, mede door de prijs, heb laten vallen.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo okt 06 2010 1:02 am

Ik denk dat je op een tweedehands Tokina 12-24 f4 niet meer afschrijft dan op de Nikon versie. En de aanschaf is toch een stuk goedkoper.

Er is trouwens een draadje op het forum waarin Maaikiehhh om foto's gemaakt met de Tokina vraagt: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 24&t=28292
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

annoh

Bericht door annoh » di dec 14 2010 8:42 pm

De al eerder genoemde Tokina is een erg goed objectief met opvallend geringe vertekening. Het objectief heeft echter wel een nadeel, namelijk de tamelijk sterke gevoeligheid voor tegenlicht.

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”