Teleconverter?

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
gerheeg
Forumlid
Forumlid

Teleconverter?

Bericht door gerheeg » ma okt 04 2010 4:00 pm

Hallo allamaal,
Sinds kort in het bezit van een D5000 en een AF-S Nikkor 18-105mm.
Moet nog veel leren, maar het gaat al redelijk goed.
Ik fotografeer graag wilde planten. Niet alleen de hele plant, maar ook van de verschillende onderdelen van de plant.
Ik kom met dit objectief echter niet dicht genoeg bij de plant om een mooie foto (geen macro) van o.a. het bloemhoofd te kunnen maken.
Heb ik het goed begrepen dat ik hiervoor een teleconverter zou kunnen gebruiken?
Of zijn er wellicht andere/betere oplossingen?
Bedankt voor de reacties.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Teleconverter?

Bericht door Patrick » ma okt 04 2010 5:06 pm

Er wordt van alles gedaan met objectieven om ze te "veranderen" in macro-objectieven. Ze worden omgedraaid (!!) gemonteerd, er worden tussenringen tussen objectief en camera geplaatst of stukjes glas voorop geschroefd. Veelal is het het allemaal niet helemaal. En zeker niet met zo'n zoom-objectief. Ik denk dat je beter kunt kijken naar een niet te duur macro-objectief. Eventueel tweedehands.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Kroontje

Bericht door Kroontje » ma okt 04 2010 5:12 pm

Hallo

Ik denk omdat de plant niet weg vliegt :wink: dat je aan 85mm macro genoeg zou hebben.
Nikkor AF-S DX Micro 85mm F3.5G ED VR of
Nikkor AF-S 60mm f2.8G ED Micro
Voor de mooie beelden :wink:

Groet Kroontje

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door D. Haaksma » ma okt 04 2010 6:07 pm

Macro is een beetje mijn ding.
Dat geklooi met allerlei andere objectieven dan speciaal gecorigeerde macro-objectieven loop in de regel op niets uit.
Gestackte lenzen zijn dan nog de beste oplossing, maar dan geldt ook dat kwaliteit uiteindelijk het resultaat bepaald.
Ga gewoon voor de 60 en 105 macro. Zelf heb ik geen ervaring met andere merken dan Nikon en ik wil dat ook niet.
Vastgeroest? Best mogelijk.

Ik combineer mijn twee hobby's fotograferen en mossen.
Heel kleine plantjes dus.
Buiten gebruik ik de 105 soms met Soligor ringen en een macroslede. Die laatste omdat ik af en toe gebruik maak van een stackprogramma.
Binnen voor dichterbij en details.
Een klein studiootje.
De 60 mm macro en de macroflitsset van Nikon met drie flitsers i.c.m. Camera Control Pro2
Een behoorlijk stackprogramma is dan nooit weg.

Nog dichterbij?
Kijk maar eens op de Flickr site van John Hallmen :oohh:
http://www.flickr.com/photos/johnhallmen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar daar ben zelf ook (nog) niet aan toe. Ook budgetair niet :lol:

Als je nieuwsgierig bent naar mijn resultaten van de afgelopen paar jaar:
http://jalbum.net/users/Bryopix" onclick="window.open(this.href);return false;
Met name het digitaal herbarium.

Succes met je keuze.

gerheeg
Forumlid
Forumlid

Bericht door gerheeg » di okt 05 2010 11:43 am

Bedankt voor jullie reactie.
Ik ben weer een stukje verder op weg geholpen.
Groet

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di okt 05 2010 12:53 pm

Op een D5000 gaat het werken met macro gemakkelijk met de AF-S Micro 60 f/2,8 G IF-ED of de AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR, of de AF-S Micro 105 f/2,8 G ED VR.
Je behoudt dan AF op je camera. Werken met gestackte (gestapelde) objectieven is meer voor echte liefhebbers en je moet alles manueel doen.

Meer lezen:
http://home.kpn.nl/braak117/macro.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » di okt 05 2010 11:13 pm

Ik mis iets in de reacties.
Nee! Geen teleconverter!
Ten eerste denk ik niet dat je een teleconverter kunt vinden die past op een 18-105 en ten tweede helpt een teleconverter niet bij macro. Een teleconverter helpt om meer tele te krijgen, terwijl je bij macro niet naar meer tele wilt, maar dat je op een kortere afstand wilt scherpstellen.
Om je zoomobjectief te gebruiken voor macro dan kun je wel de tussenringen gebruiken die Patrick noemt, maar dat zijn geen teleconverters. Omdat tussenringen (in tegenstelling tot teleconverters) geen lensjes bevatten, zal je 18-105 daar wel op passen.
Je schrijft weliswaar:
Ik kom met dit objectief echter niet dicht genoeg bij de plant om een mooie foto (geen macro) van o.a. het bloemhoofd te kunnen maken.
Maar ik begrijp niet goed of je nu bedoelt dat geen macro wilt maken of dat het geen macro wordt, terwijl je dat wel wilt. Als je een beeldvullende foto van het bloemhoofd van een kleine bloem wilt maken dan zit je toch al gauw vast aan macro.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”