Nikon objectief op Canon

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
thom

Nikon objectief op Canon

Bericht door thom » wo okt 06 2010 2:21 pm

Beste mensen,

Ik vraag mij af hoe een Nikkor objecief op een Canon body werkt?
Hebben jullie hier ervaring mee en welke tussenring kan ik hier het beste voor gebruiken?
En is het ook mogelijk om Canon glas op een Nikon te zetten?

Groet,
Thom

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Nikon objectief op Canon

Bericht door Léon Obers » wo okt 06 2010 2:28 pm

thom schreef: Ik vraag mij af hoe een Nikkor objecief op een Canon body werkt?
Hebben jullie hier ervaring mee en welke tussenring kan ik hier het beste voor gebruiken?
http://www.google.nl/#sclient=psy&num=1 ... 22e80fe495" onclick="window.open(this.href);return false;
Goedkoper kan ook via een aantal Chinese leveranciers op E-bay:
http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trksid ... Categories" onclick="window.open(this.href);return false;
thom schreef: En is het ook mogelijk om Canon glas op een Nikon te zetten?
Dat is standaard feitelijk niet goed mogelijk door de grotere bajonet van Canon ten opzichte van Nikon en de "dunnere" body (afstand lens-bajonet tot sensorvlak) van Canon waardoor de lens als het ware weer net iets "dikker" is als bij Nikon, en daarmee een Canon lens op een Nikon standaard niet tot oneindig kan worden afgeregeld.
Er zijn wel adapters met een extra lens-element erin om dat te corrigeren, maar daarmee gaat de optische kwaliteit achteruit. Het is slechts een lapmiddel. Paard achter de wagen spannen. Daar ga je geen Canon lenzen voor aanschaffen om die zo nodig op een Nikon camera te willen gaan gebruiken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » wo okt 06 2010 2:50 pm

Beste Thom, een hele mooi actrice kreeg jaren geleden een ongeval. Er moest een vinger geamputeerd worden, bleek dat ze alleen maar reservevingers hadden afkomstig van een negerin en om jullie voor te zijn, "niks mis mee". Ze hebben hem overgezet, maar de vrouw heeft zich teruggetrokken in de bergen en mocht ze weg moeten, handschoenen aan. :D :D :D groet, peter

Moraal, niet doen :D :D

whvg
Clublid
Clublid

Bericht door whvg » wo okt 06 2010 3:56 pm

Beste Thom,
Ik zou dat maar niet proberen. Als de lens wel past (met adapter), denk ik dat het lichtmeetsysteem, AF etc. toch niet zo best werkt.
Canon en Nikon hebben ook nog hele verschillende systemen voor flitsen, zodat CLS van Nikon (superieur aan dat van Canaon) helemaal niet goed werkt.

Gewoon dat Canon objectief verkopen.
D40 met 18-55 kitlens, D80, 55-200 VR, Metz 48 AF-1, Manfrotto 479-4b monopod en een Nikon fototas.

JerryBig
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door JerryBig » wo okt 06 2010 4:20 pm

Ik heb begrepen dat er profs rondlopen met Canon camera's en via verloopsystemen de 14-24 gebruiken vanwege zijn formidabele prestaties. Canon heeft blijkbaar geen kwalitatief vergelijkbaar alternatief. Correct me if I'm wrong!
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door D. Haaksma » wo okt 06 2010 5:06 pm

Nou......

De Canon MP-E 65mm f/2.5 1-5x Macro zou ik best wel op mijn D700 willen hebben.
Top-objectief.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo okt 06 2010 6:02 pm

JerryBig schreef:Ik heb begrepen dat er profs rondlopen met Canon camera's en via verloopsystemen de 14-24 gebruiken vanwege zijn formidabele prestaties. Canon heeft blijkbaar geen kwalitatief vergelijkbaar alternatief. Correct me if I'm wrong!
Dat is inderdaad geen onbekende combinatie.

Canon had al jaren eerder een full frame digitale camera met voldoende resolutie dan Nikon. Diverse fotografen zijn om die reden indertijd overgestapt op Canon, maar wel in het achterhoofd om zeker nog wel een Nikon-lensje te gebruiken als dat zo uitpakt.
De afmetingen van bajonet en afstand tot de sensor maken juist een vrij simpele combinatie van Nikon lenzen met Canon bodies mogelijk.
Er zijn fotografen die later weer opnieuw ook een Nikon FX body erbij hebben genomen, en Nikon en Zeiss lenzen specifiek op beide cameramerken kunnen inzetten door ze te kopen met Nikon bajonet en dan een adapter te gebruiken voor de Canon.

Er zijn heden ten dage ook fotografen die specifiek bepaalde legendarische Leitz lenzen op de kop tikken en ombouwen met een "Leitax" adapter om ze op een Nikon te kunnen gebruiken, terwijl ook die nog steeds dan nog op een Canon gebruikt kunnen worden met een Nikon/Canon adapter.
Inmiddels is het ombouwen van lenzen kennelijk zodanig gemeengoed geworden dat het via een van de door Leitax beschikbare ombouwsetjes, ook Contax/Zeiss lenzen en Olympus Zuiko lenzen omgebouwd kunnen worden voor Nikon (en Canon) bajonet.
Zie Leitax website: http://www.leitax.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Het voorbeeldje van een actrice met geamputeerde vinger vind ik daarom ook een slecht gekozen voorbeeld.

thom

Bericht door thom » wo okt 06 2010 6:58 pm

Ja, durf het bijna niet te zeggen... Maar, had een tijdje geleden zo'n piep klein licht dingetje van Canon, geloof een 550d met extra batterijgrip, in mijn handen. Heb daar natuurlijk niet mee gefotografeerd, alleen maar een beetje mee gefilmd. Canon is een videocameraboertje uit het verre Oosten en natuurlijk geen fototoestellenfabrikant! Dus dacht een paar seconden filmen kan geen kwaad. Toen ik een paar weken later weer bij deze Canon eigenaar langs kwam liet hij mij de opnamen die ik had gemaakt met zijn speeltje op zijn Full HDTV zijn. En het zag er, tot mijn verbazing, echt helemaal niet slecht uit!

Voor alle duidelijkheid! Nikon is de liefde van mijn leven, behalve dan die Minolta die ik ooit heb gehad toen ik jong was (ja als je jong bent doe nu eenmaal domme dingen). En dat zal ook wel zo blijven. Maar als ik nou een beetje wil filmen en ik verf of krab dat kinderachtige Canon logootje weg en zet er een mooie Nikkor op. Mag dat van jullie?

En bedankt voor alle info! En het voorbeeld van die actrice. :lol:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo okt 06 2010 7:21 pm

thom schreef:Maar als ik nou een beetje wil filmen en ik verf of krab dat kinderachtige Canon logootje weg en zet er een mooie Nikkor op. Mag dat van jullie?
Sterker nog, als je helemaal geen logo weg krabt vind ik het ook best hoor. Gebruik het spul waar jij je gelukkig mee voelt. :wink:
Overigens met tegenwoordige Nikon modelletjes kun je ook filmen hoor.

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » wo okt 06 2010 7:26 pm

thom schreef:Ja, durf het bijna niet te zeggen... Maar, had een tijdje geleden zo'n piep klein licht dingetje van Canon, geloof een 550d met extra batterijgrip, in mijn handen. Heb daar natuurlijk niet mee gefotografeerd, alleen maar een beetje mee gefilmd. Canon is een videocameraboertje uit het verre Oosten en natuurlijk geen fototoestellenfabrikant! Dus dacht een paar seconden filmen kan geen kwaad. Toen ik een paar weken later weer bij deze Canon eigenaar langs kwam liet hij mij de opnamen die ik had gemaakt met zijn speeltje op zijn Full HDTV zijn. En het zag er, tot mijn verbazing, echt helemaal niet slecht uit!

Voor alle duidelijkheid! Nikon is de liefde van mijn leven, behalve dan die Minolta die ik ooit heb gehad toen ik jong was (ja als je jong bent doe nu eenmaal domme dingen). En dat zal ook wel zo blijven. Maar als ik nou een beetje wil filmen en ik verf of krab dat kinderachtige Canon logootje weg en zet er een mooie Nikkor op. Mag dat van jullie?

En bedankt voor alle info! En het voorbeeld van die actrice. :lol:

Tja. :roll:
Van mij mag je.
Maar als ik zie wat er voor resultaten uit een Canon rolt op andere fora's dan zou ik me toch een beetje terughoudener opstellen.

thom

Bericht door thom » wo okt 06 2010 7:51 pm

Inderdaad, de d7000 komt eraan. Misschien een paar weekjes wachten voor de eerste echte betrouwbare d7000 film tests.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » wo okt 06 2010 7:56 pm

Wie had hier laatst op het forum een tweetal filmpjes gezet van Canon camera's met Nikon objectieven? Eén was een 58/1.2 Noct.
Gaf erg mooie resultaten.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo okt 06 2010 8:53 pm

Dat was ik.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... on#p387570" onclick="window.open(this.href);return false;

emdeklerk

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » wo okt 06 2010 9:07 pm

emdeklerk schreef:Dat was ik.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... on#p387570" onclick="window.open(this.href);return false;

emdeklerk

Dank, emdeklerk.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » wo okt 06 2010 9:31 pm

thom schreef:Canon is een videocameraboertje uit het verre Oosten en natuurlijk geen fototoestellenfabrikant! Dus dacht een paar seconden filmen kan geen kwaad.
Canon is al zo'n 80 jaar fabrikant van fotocamera's. Tegen zo'n 25 jaar videocamera's. Dus dat van videocameraboertje klopt niet echt... :roll:
Nikon is dan wel wat langer met camera's op de markt (in 1917 opgericht) maar heeft nooit videocamera's gemaakt, misschien komt daar de voorsprong van Canon op video gebied wel vandaan.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”