Vraag over advies objectieven.

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Vraag over advies objectieven.

Bericht door Patrick » do okt 07 2010 4:17 pm

flippie17 schreef:Hans, zo jammer weer......
Net zo jammer als deze opmerking. Hans mag zijn mening net zo goed uiten als iedereen Flippie. We weten dat Hans weinig heil ziet in iets anders dan Nikon. En dat is zijn goed recht.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Daviddvd

Bericht door Daviddvd » do okt 07 2010 4:18 pm

Inderdaad, dit slaat weer nergens op :huh: , een beetje objectiviteit mag ook wel.

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » do okt 07 2010 4:28 pm

Ik moet even wat toevoegen aan het verhaal van Hans.
Het begin moet zijn: 'Het kan zijn dat...'

Ook andere merken maken goede objectieven, die stevig zijn, super scherp zijn, erg waardevast zijn, doorgaans van goede kwaliteit zijn enz.
Jij wilt eigenlijk ook net als ieder ander liever de 21mm van Calr Zeiss dan de 20mm van Nikon.
Er zijn maar weinig objectieven zo goed als de 70mm macro van Sigma, Nikon kan niet tippen aan de 11-16 van Tokina en dan zeg ik nog niets over de 58mm van Voigtländer.
Zowel Nikon als Sigma als Tamron als vele andere merken maken slechte spullen, die niet waardevast zijn en sommigen ook nog beroerd van bouw zijn.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

MJBurggraaff

Bericht door MJBurggraaff » do okt 07 2010 4:30 pm

Maar die tamron 17-50 is toch juist weer beter als de Nikon 18-55??
Waarom ik niet voor een D90 ga? Omdat ik niet direct in het 'diepe' gegooid wil worden. Naar mijn wete is een D90 al behoorlijk complex wat dat betreft. Te moeilijk dus eigenlijk. Wellicht wel iets voor over een tijdje erbij, als die alweer wat ouder is. Ik zie het wel.. ;)

Daarbij kan ik deze gloednieuwe combinatie (met dan een SD kaartje erbij en een tas) net aan betalen en dan ben ik ook echt door m'n budget heen. Als ik dan een D90 neem ga ik er overheen...

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... -body.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... d-vr-.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... on-vc.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Al vind mijn vriend dat dit ook een mooie eerste set is en ik er goed mee uit de voeten kan (ook wat prijsgunstiger):
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... 00-vr.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar dan zou ik (qua prijs) ook deze kunnen kopen:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... mm-vr.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door MJBurggraaff op do okt 07 2010 4:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door André » do okt 07 2010 4:30 pm

Sorry, mijn excuses, was een beetje kort door de bocht, maar soms heb je van die momenten. nogmaals sorry.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » do okt 07 2010 4:33 pm

Eigenlijk bedoelde ik met mijn zeer misplaatste opmerking precies dat geen aan te geven wat Willem bedoeld. Vooral wat betreft de ontbrekende zin in Hans zijn betoog. "Ik vind dat".

Maar nogmaals sorry, en nu wil ik toch weer graag vriendjes zijn met jullie. :D :mryellow: :lol:
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » do okt 07 2010 4:36 pm

Ik zou persoonlijk toch 70,-- meer uitgeven en de D3100 kopen.

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » do okt 07 2010 4:38 pm

Ik zou absoluut voor de eerste optie gaan, de 70-300 en 17-50 zijn allebei van een beter kwaliteitsniveau.
Moeilijk hè? ! keer je geld uitgeven en dan ook nog een goede keuze moeten maken.
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

MJBurggraaff

Bericht door MJBurggraaff » do okt 07 2010 4:42 pm

Ja vind het echt enorm moeilijk!
Tja, als ik die eerste set met de D3100 neem ben ik zo'n 1395,45 kwijt. Maar zoals ik al zei met die D5000 zit ik al echt aan m'n budget of ik moet morgen snel naar de bank gaan en wat van m'n spaarrekening afhalen...

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » do okt 07 2010 4:52 pm

MJBurggraaff schreef:Ja vind het echt enorm moeilijk!
Tja, als ik die eerste set met de D3100 neem ben ik zo'n 1395,45 kwijt. Maar zoals ik al zei met die D5000 zit ik al echt aan m'n budget of ik moet morgen snel naar de bank gaan en wat van m'n spaarrekening afhalen...

NAS........ 8) :shock:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » do okt 07 2010 5:06 pm

Mijn advies: Als het een verantwoorde uitgave is zou ik gaan voor de 17-50 en 70-300VR i.c.m. de D5000, maar ik kan niet in je portemonnee kijken. Als het eigenlijk toch teveel is (en dus een onverantwoorde uitgave) wordt zou ik gaan voor de D5000 kit met de 18-105 en 70-300VR... Dan ben je voor iets meer dan 1000 euro klaar en je kunt in ieder geval aan de slag. En dan volgend jaar je vriend lief aankijken als het weer kerst/pasen/pinksteren/verjaardag is. :wink: :lol: Trouwens, als je deze spullen koopt kan hij ze ook gebruiken op zijn D50. ;)

Echter, dat gezegd hebbende, als je voor de duurste optie wil gaan van 1397 euro, dan is er naar mijn mening een veel betere optie die iets goedkoper is. Sorry als ik het je nu nog moeilijker maak... ;)

Ik weet dat een D90 je te complex lijkt, maar de D90 heeft alleen een paar extra knoppen die je niet hoeft te gebruiken... Alle automatische standen die een D5000 heeft zitten er op. Groot voordeel is dat deze camera beter geschikt is als je op termijn 'door wilt groeien' in je hobby, hij heeft meer mogelijkheden. En als extra heeft de D90 de ingebouwde scherpstelmotor, waarbij je dus de oudere én goedkopere Tamron 17-50 kunt gebruiken (net als oudere Nikon objectieven). Daarom wil ik je deze optie toch nog meegeven, uitgaande van de prijzen van Konijn:

D90 (619) + 'oude' 17-50 (329) + 70-300VR (395) = 1343 euro.

Je bent dan dik 50 euro goedkoper uit dan je duurste optie, je hebt dezelfde kwaliteit in objectieven en een in mijn ogen veel betere camera met meer mogelijkheden, die je in de toekomst kunt gaan gebruiken maar waar je ook geen last van zult hebben...
Laatst gewijzigd door ReneG op do okt 07 2010 5:25 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...

Daviddvd

Bericht door Daviddvd » do okt 07 2010 5:14 pm

Toevallig ben ik ook een van de gene die een 17-50 te koop heeft staan, ook met VC, amper gebruikt.

Maar dat even terzijde :D

Ik deel Rene's mening volledig.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do okt 07 2010 6:51 pm

Het zal niemand verbazen dat ik een D90 adviseer. De meerprijs verdien je al terug doordat je een goedkopere versie van de Tamron 17-50 f2.8 kan kopen, die het uitstekend doet op de D90. En de D90 is amper moeilijker te bedienen dan de D3000/D3100/D5000. Je mist alleen wat visuele zaken, zoals bijvoorbeeld bij het veranderen van je diafragma. Op een D3000 zie je dan een ringetje achterop je schermpje veranderen, zodat je kan zien welke kant zorgt voor een groter diafragma of juist een kleiner diafragma.

Verder is de D90 veel handiger; iets meer knoppen, extra schermpje bovenop. etc.

Is het een idee om niet gelijk de hele set aan te schaffen?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Mickey Mike
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mickey Mike » do okt 07 2010 8:21 pm

ReneG schreef: D90 (619) + 'oude' 17-50 (329) + 70-300VR (395) = 1343 euro.
Mooie set :D

Spreek uit ervaring. Gisteren eindelijk een 70-300 vr aangeschaft. :mryellow:
De D90 kan je ook op auto stand zetten en je hebt een extra schermpje bovenop. Erg handig.

Zo zie je maar weer zoveel mensen, zoveel wensen. Zou zeggen ga naar fotokonijnenberg laat je adviseren en ga op je gevoel af. Vergeet natuurlijk niet wat je butget is. :D
Patrick schreef:
Is het een idee om niet gelijk de hele set aan te schaffen?
Heb ik ook niet gedaan. Ben begonnen met een D90 en een 18-105 en er wat bij gaan sparen. (hou er nog even rekening mee dat sinterklaas misschien nog wel komt :lol: )
Laatst gewijzigd door Mickey Mike op do okt 07 2010 8:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D300s - 17-55mm 2.8 - 70-200mm VR 2.8 - TC-17E II - Speedlight SB-900 - Kata R-102

Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bob42 » do okt 07 2010 8:22 pm

Ik ben het ook helemaal met René eens. De D90 heeft dezelfde automatische mogelijkheden als de D5000 en de rest hoef je voorlopig niet te gebruiken.
De oudere Tamron 17-50 (zonder motor) is niet alleen goedkoper, maar komt uit tests ook beter uit de bus dan de nieuwere versie.
De 70-300VR is ook een aanrader, maar mocht het je allemaal toch nog wat te duur worden, dan kun je eventueel volstaan met de Nikon 55-200.

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”