Tips Fotobewerking (verscherping) tbv afdrukken fotoalbum???

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
sjoppen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Tips Fotobewerking (verscherping) tbv afdrukken fotoalbum???

Bericht door sjoppen » vr okt 08 2010 3:54 pm

Hoi,
Ik ben bezig een fotoalbum te maken van onze vakantiefoto's.
Ik heb alle foto's Raw geschoten en heb ze bewerkt totdat ze er schermvullend (22") naar wens uitzien.
Hierna heb ik ze geconverteerd naar full size JPEG's.
Nu ben ik bezig om met de software van FUJIPRINT een album samen te stellen (afmeting liggend 30x20)

Aangezien veel foto's kleiner dan schermvullend worden afgedrukt vroeg ik me af of het nog nodig is om extra verscherping toe te passen.
Ik heb ergens gelezen dat wanneer je een foto verkleint voor presentatie op beeldscherm deze extra verscherping nodig heeft.
Ook las ik dat voor het afdrukken van foto's ook extra verscherping nodig is.

Hier heeft vast iemand al ervaring mee die goede tips kan geven :?: :?:

Tot op heden gebruikte ik de verscherpings functie in viewNX (schuifje). Ik weet niet wat het algoritme hier achter is maar ik merk vaak dat hierbij het ruisniveau versterkt wordt waardoor ik het eigenlijk zelden gebruik.
Ik heb net geleerd dat het unsharp-mask tool met parameters radius, sterkte en threshold een betere methode is. Als verscherping van foto's voor afdrukken in een album noodzakelijk is wil ik hiermee aan de slag gaan.
D90 met 35 / 16-85 / 70-300 mm P7100en en CP5400 op Flickr

Tom
Forumlid
Forumlid

Re: Tips Fotobewerking (verscherping) tbv afdrukken fotoalbu

Bericht door Tom » vr okt 08 2010 5:29 pm

Eerst resizen, dan verscherpen. Tsja, inderdaad USM. Ik ga altijd zo ver met verscherpen voor afdruk dat het er op het scherm op 100% echt niet meer uit ziet. In mijn geval meestal een kwestie van wie de klant is, en wat ik denk dat die wil zien.

sjoppen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door sjoppen » ma okt 11 2010 10:33 am

Tom schreef:Eerst resizen, dan verscherpen. Tsja, inderdaad USM. Ik ga altijd zo ver met verscherpen voor afdruk dat het er op het scherm op 100% echt niet meer uit ziet. In mijn geval meestal een kwestie van wie de klant is, en wat ik denk dat die wil zien.
OK, dus op 100% is het dan niet mooi meer, maar ik neem aan dat het dan in het album beter overkomt dan wanneer je dit niet doet?
Kun je een indiactie geven wat daarbij dan gemiddeld je USM instellingen zijn. Ik snap dat dit per afbeelding kan varieren, maar ik wil graag een idee te hebben van hoever ik moet gaan. Ga je zover dat je halo's krijgt :?:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma okt 11 2010 11:02 am

sjoppen schreef: Kun je een indiactie geven wat daarbij dan gemiddeld je USM instellingen zijn. Ik snap dat dit per afbeelding kan varieren, maar ik wil graag een idee te hebben van hoever ik moet gaan. Ga je zover dat je halo's krijgt :?:
Indicatie is moeilijk te geven omdat het tevens afhankelijk is van de instellingen die je gebruikt voor verscherping in de camera en als ze dan wel of niet zijn meegenomen in de verwerking achteraf. Bij JPG-bestanden vanuit de camera is de camera-instelling meegenomen. Bij RAW-bestanden worden instellingen meegenomen als je met Nikon Capture NX2 werkt, bij andere RAW-converters niet en is het afhankelijk van de default instellingen van de software. Verder is de instelling per model camera ook weer verschillend. De standaardinstelling voor USM op een D90 kan een ander effect hebben als die op een D2x, D50 of een D700. Dus nogal wat zaken wat van invloed is.

Zoals gezegd, verscherp tot het net een beetje "te" lijkt bij bekijken op 100% op het beeldscherm. De kwaliteit tussen de ene en andere monitor kan daar overigens ook nog enig verschil in geven. Gewoon doen en kijken wat eruit komt. Eventueel maak je eerst enkele proefafdrukken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma okt 11 2010 7:45 pm

En hou er rekening mee dat de gemiddelde mens graag een afbeelding ziet die behoorlijk verscherpt is, terwijl een fotograaf graag een afbeelding zal zien die wat meer realistisch is. Zelfde geldt voor de glans van de afdruk. Voor particulieren druk ik standaard op hoogglans af, terwijl ik voor bedrijfsmatige toestanden eerder naar zijdeglans ga.

Frank B
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Frank B » wo okt 20 2010 8:51 pm

Ik gebruik voor mijn mooiste foto's die ik op mijn inktjetprinter afdruk de (output) sharpener pro van nik software. Dit is een plugin voor photoshop.
waarmee je:
- de gewenste output direct kunt selecteren zoals monitor, (display), canvas, printer etc.
- in combinatie met zelf in te voeren kijkafstand tot je output die vervolgens al een automatische pre- verscherping laat zien op je scherm;
- de pre-selectie helemaal kunt fine-tunen v.w.b. scherpte, contrast, focus etc (en later opslaan als preset!);
- indien output naar de printer gaat je kunt kiezen uit diverse afdruksoorten (mat, glossy etc);
- met controlpoints selectief kunt verscherpen;
- een brushtool kunt toepassen zodat je delen van je foto kunt bewerken

Geweldige tool kan niet anders zeggen. Wanneer ik een foto klaar heb voor een afdruk op de printer dan is de foto op het scherm qua scherpte "net iets te veel van het goeie" maar de afdrukken zelf zijn subliem qua scherpte. Het is gewoon jammer dat dit soort plugins niet gemaakt worden voor NX2.

sjoppen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door sjoppen » vr okt 22 2010 9:10 am

Bedankt voor de tip Frank, klinkt als een handig tool. Mooi dat het ook rekening houdt met kijkafstand en zo...

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » di nov 16 2010 5:16 am

Tom schreef:Eerst resizen, dan verscherpen. Tsja, inderdaad USM. Ik ga altijd zo ver met verscherpen voor afdruk dat het er op het scherm op 100% echt niet meer uit ziet.
Léon Obers schreef: Zoals gezegd, verscherp tot het net een beetje "te" lijkt bij bekijken op 100% op het beeldscherm. De kwaliteit tussen de ene en andere monitor kan daar overigens ook nog enig verschil in geven.
Ik heb ook interesse om (eindelijk) een fotoboek te maken.
Hebben jullie misschien een foto, ter indicatie van dat teveel aan verscherping?
Pieter.
Nou, van mij ook de groeten

palone

Bericht door palone » di nov 16 2010 11:44 am

Ik heb ook interesse, kom maar op met een foto.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”