Welke glasbescherming bij Macro fotografie?

Discussies over filters
Plaats reactie
pacha
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Welke glasbescherming bij Macro fotografie?

Bericht door pacha » vr okt 08 2010 12:29 pm

Ben beginnend amateur,
na wat experimenteren,
wil ik graag aan macrofotografie doen,
ben hierin totaal leek.
Voor de aanschaf van een macro objectief heb ik in het desbetreffende topic de vraag gesteld.
Heb echter een bijkomende vraag in verband met de bescherming voor het glas, welke mogelijk beter thuishoort in dit topic,
sorry als ik het mis heb.

Vraag: welke bescherming voor het glas kan ik best gebruiken bij macrofotografie?

Als bijkomende inlichting kan ik nog meegeven dat ik niet bepaald een liefhebber ben van de zonnekap om het glas te beschermen.
Op de objectieven die ik gebruik om vissen in het water te fotograferen, zitten polarisatiefilters, die meteen het glas beschermen.
Op het portretobjectief staat een uv filter.

Kan ik een uv filter op het macro objectief gebruiken, of is dit af te raden?
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tom
Forumlid
Forumlid

Re: Welke glasbescherming bij Macro fotografie?

Bericht door Tom » vr okt 08 2010 12:37 pm

Wil je UV straling gaan filteren dan?

Gewoon een zonnekap. Een filter is van flinterdun glas, en breekt veel eerder dan het glas in welk objectief dan ook. Breekt je filter, dan kunnen die splinters wel voor krassen zorgen. Verder zorgt een filter hoe dan ook voor een achteruitgang in de kwaliteit van de foto, hoe minimaal ook.

Voordelen? Nee.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr okt 08 2010 12:49 pm

Een zonnekap is ter voorkoming van ongewenste lichtinval en ter bescherming van je lens. Ik kan me wel voorstellen dat je hem niet gebruikt als je een polarisatiefilters gebruikt i.v.m. de bediening, maar anders hoort hij er eigenlijk gewoon altijd op.

Filters gebruik ik niet ter bescherming van de frontlens. De zonnekap is daar veel beter geschikt voor en zoals eerder gezegd, die heeft nog een andere belangrijke functie.
Spul waarmee je foto's maakt...

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » vr okt 08 2010 3:39 pm

Bij de macro-objectieven die ik ken, ligt de frontlens zo diep verzonken, dat de kans op beschadiging vrijwel nihil is.
Een extra laag glas levert ook weer extra kans op vertekening, onscherpte, contrastverlies, etc.
Dus: zonnekap.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » vr okt 08 2010 5:23 pm

Gebruik van een extra glaasje heeft z'n prijs, mn in tegenlicht, waardoor ongewenste reflecties kunnen worden veroorzaakt. De ene lens is er gevoeliger voor dan de andere, idem voor het filter.
Bij bepaalde macro lenzen ligt de frontlens diep verzonken en blijft daar bij 1:1. bv de Tamron 90 mm. Bij andere macrolenzen komt de frontlens naar voren bij instellen op 1:1 (bv. oudere AF-D micro Nikkors), bij weer andere ligt de frontlens pal vooraan (bv. moderne AF-S micro Nikkors.)
Een UV filter als lensbeschermer kan losse vuiltjes, druppeltjes weren. Een takje of een stuk betonijzer hou je waarschijnlijk effectiever tegen met een starre zonnekap. Een zonnekap kost wel vrije ruimte; met bv een 50 mm Sigma macrolens heb je bij 1:1 plm 43 mm vrij tot de lenstuut.
Deze is kortgeleden over een soortgelijk onderwerp: (vergeet even de sarcastische opmerkingen in die discussie)
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 32&t=27975" onclick="window.open(this.href);return false;
en deze over vrije afstanden:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 29&t=24006" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet Hans

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » vr okt 08 2010 6:06 pm

Een aloude discussie. Als ik tweedehands koop ben ik altijd blij als er altijd een beschermfilter op heeft gezeten en het glas dus krasvrij is. Ik heb al mijn objectieven van een dergelijk filter voorzien. Daarnaast gebruik ik ook altijd een zonnekap, behalve nu juist bij macrofotografie, omdat je dan helemaal geen werkruimte meer overhoudt. En dat is bij het fotograferen van insecten niet zo handig. Er zit dan ook juist een filter op omdat ik met hoofd en objectief vaak tussen de takken zit en ik nog wel eens ergens tegenaan stoot. Liever een kras op het filter dan op mijn kostbare objectief.
Maar het staat eenieder vrij om daar anders mee om te gaan natuurlijk :mryellow:

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za okt 09 2010 10:02 am

Bob42 schreef:Een aloude discussie. Als ik tweedehands koop ben ik altijd blij als er altijd een beschermfilter op heeft gezeten en het glas dus krasvrij is. Ik heb al mijn objectieven van een dergelijk filter voorzien. Daarnaast gebruik ik ook altijd een zonnekap, behalve nu juist bij macrofotografie, omdat je dan helemaal geen werkruimte meer overhoudt. En dat is bij het fotograferen van insecten niet zo handig. Er zit dan ook juist een filter op omdat ik met hoofd en objectief vaak tussen de takken zit en ik nog wel eens ergens tegenaan stoot. Liever een kras op het filter dan op mijn kostbare objectief.
Maar het staat eenieder vrij om daar anders mee om te gaan natuurlijk :mryellow:
Objectieven worden niet gemaakt van boter hoor. ;)

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » za okt 09 2010 2:12 pm

Tom schreef:
Objectieven worden niet gemaakt van boter hoor. ;)
Dat zal wel niet. Maar ik heb in de afgelopen 50 jaar toch wel de nodige objectieven gezien met beschadigde coating en/of krassen.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za okt 09 2010 4:20 pm

In principe is alleen de zonnekap voldoende. Bij de meeste objectieven sowieso vanwege de ligging van het voorste lensdeel.

Zoals hierboven al stond zijn de laatste 60mm, 85mm DX en 105mm VR AF-S typen voorzien van een eerste lensdeel dat helemaal voorop zit. Daar zou ik me angstgevoelens bij kunnen voorstellen, maar in de praktijk hoef je je met een zonnekap gemonteerd geen zorgen te maken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » za okt 09 2010 6:26 pm

De een zal zich meer( ik bijvoorbeeld) zorgen maken dan de ander en al dan niet de zonnekap wel voldoende vinden. Maar de 105VR gebruik ik bij Macro (en daar ging het in de eerste plaats over) juist zonder zonnekap, omdat de werkafstand dan nog een flink stuk kleiner wordt. En ook omdat flitsen dan vaak problematisch wordt.

Plaats reactie

Terug naar “Filters”