Na mijn "foutje" de 24-70, die voor mij toch net effe te zwaar was heb ik de nieuwe 24-120 VR-II gekocht waar ik uitermate tevreden over ben. Direct heb ik toen wel tegen mezelf gezegd, het geld wat ik eraan over hou reserveer ik voor "iets" in het bereik van de 24-70 2.8 wat betaalbaar is, licht en hoeft niet nieuw te zijn.
Nu kan ik dus een 35-70 2.8 kopen van Nikon voor 350,--, en als ik ome Ken mag geloven is dit objectief, hoewel al een oudje, kwa prestaties vergelijkbaar met de 24-70 zoniet zelfs beter (wat ik me niet voor kan stellen).
Is er iemand hier die er iets meer over kan vertellen ??? (Hij is trouwens van iemand van dit forum, ik zou afgelopen week gaan kijken, maar dat moest ik even vanwege een zieke collega uitstellen naar volgende week.)
Oja, een mooie groothoek heb ik inmiddels al wel aangeschaft. Een Sigma 15-30 voor 175,-- (Gebruikt uiteraard)
Info grvraagd over een "oudje" 35-70 2.8
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Info grvraagd over een "oudje" 35-70 2.8
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Re: Info grvraagd over een "oudje" 35-70 2.8
Ik heb beide lenzen (35-70 en 24-70) die ik op DX gebruik. De 24-70 is duidelijk de betere want hij heeft veel beter contrast wijd open en een groter zoombereik. De 35-70 begint goed te presteren vanaf f/4. De scherpte is gelijkwaardig in het centrum, afhankelijk van waar je kijkt aan de randen is bij mij de een wat beter dan de andere. De 35-70 is mijn reserve objectief voor de 24-70. Het is echter een vrij zwaar objectiefje voor zijn grootte, ietsjes lichter dan de 24-70.
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Als het gewicht nagenoeg hetzelfde is, dan heeft het voor mij niet zoveel zin om hem erbij te kopen. Dan wacht ik mijn kans wel af op iets beters (lees : lichters). Ik kon ook een Tamron 28-75 voor 175,-- maar die heeft een krasje op het glas. Volgens de verkoper niet te zien op een foto, maar bewust een objectief "met een krasje" kopen is gevoelsmatig toch niet helemaal slim.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Al jaren heb ik ook een 35-70/2.8 (Nog vanuit het film tijdperk. Indertijd samen gekocht met een Nikon F801 ).
Ik vind hem eigenlijk alleen gediafragmeerd goed te gebruiken, zelfs nog eerder f5.6 dan f4.0, maar komt ook omdat die van mij nogal wat focus-shift heeft afhankelijk van het ingestelde diafragma. Moet hem wellicht een keer laten nakijken. Focus op zichzelf vind ik ook niet altijd goed werken ondanks gediafragmeerd gebruik, maar is misschien ook aan het euvel gerelateerd. Op het moment gebruik ik hem eigenlijk nauwelijks. Ik zou nu denk ik eerder een meer moderne lens kiezen.
Ik vind hem eigenlijk alleen gediafragmeerd goed te gebruiken, zelfs nog eerder f5.6 dan f4.0, maar komt ook omdat die van mij nogal wat focus-shift heeft afhankelijk van het ingestelde diafragma. Moet hem wellicht een keer laten nakijken. Focus op zichzelf vind ik ook niet altijd goed werken ondanks gediafragmeerd gebruik, maar is misschien ook aan het euvel gerelateerd. Op het moment gebruik ik hem eigenlijk nauwelijks. Ik zou nu denk ik eerder een meer moderne lens kiezen.
Vriendelijke groet, Léon Obers