de bos-knop op je camera

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

de bos-knop op je camera

Bericht door Hans Braakhuis » za okt 09 2010 9:15 am

Met de bos-knop bedoel ik de knop voor de belichtingscorrectie die op elke Nikon reflex camera te vinden is.

Afbeelding
Het knopje is herkenbaar aan het +- teken, net boven de groene stip. Deze locatie is ongeveer hetzelfde bij alle Nikon D camera's.

Heb die knop eens in het bos gebruikt.
Als je dat niet doet dan krijg je eigenlijk veel te lichte opnamen. Door de donkere bomen, de donkere bladeren en het weinig licht, denkt de lichtmeter in de camera: het is hier donker, zal maar eens een langere sluitertijd of een groter diafragma realiseren; Het gevolg is dan:

Afbeelding

En dat is dan niet de foto waar je blij van wordt. Nu staat er ook niks op, het ging er om om de te lichte belichting te laten zien.

Als je nu de belichtingscorrectie op -1,5 zet en de zon schijnt, dan krijg je dit:

Afbeelding

In CNX2 heb ik bij snel herstellen wat niet gebruikte ruimte rechts van de grafiek weg gehaald.

Zet je de belichtingscorrectie op -3 dan krijg je dit:

Afbeelding

In CNX2 meerdere kleine sturingspunten op de paddenstoelen gezet en deze wat lichter gemaakt.

En nog een opname, ook hier de belichtingscontrole op -3.

Afbeelding
In CNX2 2 groepen sturingspunten: op de paddenstoelen om deze lichter te maken, op de omgeving om deze donkerder te maken.
De ingebouwde flitser gebruikt op het 2de sluitergordijn en deze had een correctie van -2, zichtbaar aan enkele glimlichtjes.

Tom
Forumlid
Forumlid

Re: de bos-knop op je camera

Bericht door Tom » za okt 09 2010 10:00 am

Calibreer je monitor eens, want dit slaat nergens op. Je begint met een foto die goed belicht is, en post daarna een paar onderbelichte foto's.
Sorry, meer kan ik er niet van maken.

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door André » za okt 09 2010 10:08 am

Om het verschil te zien, had ik liever gezien dat je dezelfde foto zou hebben genomen met de verschillende correctie standen. Ik vind het nu een beetje appels met peren vergelijken.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

iBub

Bericht door iBub » za okt 09 2010 10:35 am

@Tom: Wanneer heb je voor het laatst door een bos gelopen? Dan is de eerste foto niet hetgeen wat je ziet tenzij het een flink zonnige dag is.

@Hans Ik denk dat heel veel mensen iets aan deze uitleg hebben. Persoonlijk doe ik het al heel lang op een andere manier: Doe belichtingsmeting op een ander deel en gebruik de AE Lock, dit omdat je belichtingscorrectie iedere keer anders moet zijn. Nu is het snel te controleren op je display. Als ik de hele dag in de sneeuw loop gebruik ik de belichtingscorrectie wel op deze manier.

Gerard

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Matthieu » za okt 09 2010 10:54 am

Nog makkelijker:

gebruik de M-stand
Speel met sluitertijd en diafragma die je wenst
en houdt de + en - schaal in de gaten in je zoeker
en druk af bij ca -1 of -1.5 terwijl je op het onderwerp
hebt gericht (bos = lichte vlak)
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

M@rcel
Forumlid
Forumlid

Bericht door M@rcel » za okt 09 2010 11:15 am

Tom schreef:Calibreer je monitor eens, want dit slaat nergens op. Je begint met een foto die goed belicht is, en post daarna een paar onderbelichte foto's.
Sorry, meer kan ik er niet van maken.
Het lijkt onderbelicht en volgens de camera is dat dus ook zo, maar de onderbelichte foto's zijn wel hoe het menselijk oog het ziet, die heeft geen 18% grijskaart...

Persoonlijk vindt ik de onderbelichting van -1.5 iets te veel van het goede, ga zelf zelden meer compenseren tussen -1 en +1.

Reest
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Reest » za okt 09 2010 11:41 am

Hup allemaal het bos in! Het is mooi weer, dus volop tijd om uit te proberen!
De uitleg van Hans is heel duidelijk en een heleboel mensen hebben er wat aan (ik ook).
M vr gr
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za okt 09 2010 1:35 pm

marspetite schreef:Het lijkt onderbelicht en volgens de camera is dat dus ook zo, maar de onderbelichte foto's zijn wel hoe het menselijk oog het ziet, die heeft geen 18% grijskaart...
Het ís onderbelicht. Het is inderdaad niet helemaal hoe het menselijk oog het ziet, ik zou de witbalans dan ook wat corrigeren.

Verder kan ik met mijn menselijk oog iets zien wat in de schaduw zit, en iets wat in de zon zit. Op die foto's die volgens een aantal hier goed zijn is de schaduw bijna zwart. Dat klopt dus ook niet met het menselijk oog.

M@rcel
Forumlid
Forumlid

Bericht door M@rcel » za okt 09 2010 1:42 pm

Tom schreef:
marspetite schreef:Het lijkt onderbelicht en volgens de camera is dat dus ook zo, maar de onderbelichte foto's zijn wel hoe het menselijk oog het ziet, die heeft geen 18% grijskaart...
Het ís onderbelicht. Het is inderdaad niet helemaal hoe het menselijk oog het ziet, ik zou de witbalans dan ook wat corrigeren.

Verder kan ik met mijn menselijk oog iets zien wat in de schaduw zit, en iets wat in de zon zit. Op die foto's die volgens een aantal hier goed zijn is de schaduw bijna zwart. Dat klopt dus ook niet met het menselijk oog.
Klopt, het dynamisch bereik van een menselijk oog is veel beter als die van een camera. Zoals ik heb aangegeven in mijn voorgaande reactie zou ik de foto's minder onderbelicht hebben, maar ik denk dat Hans het wat meer onderbelicht heeft om het wat extremer te laten zien, zodat duidelijk wordt wat hij bedoeld.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”