Aankoop 2de draadloze flister - competiable merken?

Discussies over flitsers
Plaats reactie
dreovic

Aankoop 2de draadloze flister - competiable merken?

Bericht door dreovic » za okt 09 2010 1:53 pm

Goedendag,

Ik heb nu een SB-800 die ik soms draadloos(infrarood besturing) gebruik buiten op locatie....
Graag wil ik er een 2de of 3de losse flitser erbij kopen die ik dan ook weer via mijn camera D200 draadloos kan laten afgaan en inregelen.

Omdat dit een beetje een strobist verhaal is en ik niet weet of dit me trekt....ben ik niet van plan om bijvoorbeeld 2 stuks SB-900 erbij te kopen voor €1000!

De vraag: Welke types Nikon flitsers kunnen nog meer overweg met draadloos flitsen en b.v i-TTL ???
Ook ben ik benieuwd naar andere competiable merken flisers die hier ook mee overweg kunnen, graag de types erbij vermelden.....
Misschien wordt de investering dan niet zo groot..... :D

Alvast bedankt voor de antwoorden!
mvg, Dreovic

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Aankoop 2de draadloze flister - competiable merken?

Bericht door Melliw » za okt 09 2010 2:52 pm

SB-600 is heel prima geschikt daarvoor.
Trouwens de Sb-900 is geen 500 EUR hoor... :|
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Frank Roelofs » za okt 09 2010 3:27 pm

Er zijn verschillende merken die flitsers leveren die prima werken met het i-TTL systeem. Gebruik zelf een Metz naar volle tevredenheid.
Bijvoorbeeld:
Metz 58 af 1 € 283,- (ook als master)
Metz 48 af 1 € 166,- (aleen als slave)

Vergeet niet dat Metz een naam hoog te houden heeft op flitser gebied. Is al een merk dat heel lang top flitsers maakt. Ze zorgen er dus wel voor dat ze goed samenwerken met de cameramerken.
Hier wordt, naar mijn mening, te vaak geroepen dat er niets boven de originele flitsers gaat.

Nissin en Sigma leveren ook flitser die ermee samenwerken. Ik ken die niet uit ervaring.
Laatst gewijzigd door Frank Roelofs op zo okt 10 2010 9:52 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

royrich
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door royrich » za okt 09 2010 4:19 pm

Dreocic,

Voor dat flitser gaat kopen kijk eerst op http://www.kamera-express.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.foka.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Daar zijn ze veel goedkoper.

Succes

Royrich
Nikon D800,D80,F100 Nikkor AF-S 24-70mm.f/2.8G, Nikkor AF-S 18-200mm.f/3.5-5.6G, Nikkor AF-S 50mm.f/1.8G, Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G, Nikkor AF-S 85mm f/1.8 G, Nikkor AF-S Micro 105mm f/2.8G, Nikkor AF 80-400mm f/4.5-5.6D, TamronSP 150-600 f/5-6.3,

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door weimaraner » za okt 09 2010 4:23 pm

Ik strobist nog wel eens en heb zelf twee SB600's en een SB900. Daarbij ook nog een oude SB24 - als ik die laatste erbij wil betrekken gebruik ik radiotriggers om de hele boel af te laten gaan aangezien de SB24 geen CLS mogelijkheid heeft.

Niets ten nadele van andere merken maar ik kan me niet herinneren ooit gehoord te hebben dat er andere merken flitsers zijn die compatibel zijn met het CLS systeem van Nikon. Zou goed kunnen dat de flitsers die Frank R beschrijft i-TTL aankunnen als ze op de camera zitten maar ik betwijfel of ze ook met CLS kunnen werken (m.a.w. dat je ze los van de camera kunt gebruiken en aanstuurt met de opklapflitser of met een SB800/SB900/SU800). En dat is waar de TS op doelt. Mochten ze dat wel kunnen dan heb ik weer wat geleerd - en dan wordt het financiëel inderdaad wel erg aantrekkelijk om een ander merk te kopen. :wink:

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » za okt 09 2010 6:47 pm

weimaraner schreef:Ik strobist nog wel eens en heb zelf twee SB600's en een SB900. Daarbij ook nog een oude SB24 - als ik die laatste erbij wil betrekken gebruik ik radiotriggers om de hele boel af te laten gaan aangezien de SB24 geen CLS mogelijkheid heeft.

Niets ten nadele van andere merken maar ik kan me niet herinneren ooit gehoord te hebben dat er andere merken flitsers zijn die compatibel zijn met het CLS systeem van Nikon. Zou goed kunnen dat de flitsers die Frank R beschrijft i-TTL aankunnen als ze op de camera zitten maar ik betwijfel of ze ook met CLS kunnen werken (m.a.w. dat je ze los van de camera kunt gebruiken en aanstuurt met de opklapflitser of met een SB800/SB900/SU800). En dat is waar de TS op doelt. Mochten ze dat wel kunnen dan heb ik weer wat geleerd - en dan wordt het financiëel inderdaad wel erg aantrekkelijk om een ander merk te kopen. :wink:
Ja dit kan zeker. Heb zelf een Fujifilm S5pro met een Metz 48 AF-1. Stuur die flitser ook los aan met de opklapflitser. Op de flitser kun je dezelfde keuzes maken als op bijv. de SB600. (In fotobeoordelingen staat een voorbeeld)
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”