Tom schreef:Léon Obers schreef:
Steeds vaker lezen we dat nieuwe producten hun kinderziektes hebben of op ander wijze er iets mankeert aan de kwaliteitscontrole. Slechte zaak.
Komt dat niet omdat er meer en meer reviewsites komen, en de wereld met de dag kleiner wordt? Dat het niet hoort bij een objectief van bijna 100 euro per millimeter is duidelijk, maar is het echt wel iets van 'vandaag de dag'?
In het algemeen... Jeen.

Ik zit al jaren in de ontwikkeling van 'first of a kind' producten (van Consumentenelectronica zoals de eerste DVD recorders tot Medische apparatuur).
Dit soort problemen traden vroeger net zo goed op, maar veel minder frequent. Een belangrijke oorzaak daarvan is toenemende complexiteit van producten. Meer complexiteit = meer kans op fouten. Vooral bij producten met (embedded) software zie je dat; Bij toenemende complexiteit wordt het steeds moeilijker om de impact van een wijziging of keuze te overzien. Zelfs een kleine wijziging of fout kan tot onvoorzien problemen leiden. Dat het bij deze lens in de communicatie of compatibiliteit lijkt te zitten verbaast me niets, want juist in interfaces en communicatie(protocolllen) treden vaak fouten op. Bij wijze van spreken: Terwijl de mechanische bouw en de optiek waarschijnlijk top zijn, werkt een peperdure lens mogelijk niet goed omdat iemand ergens een 0 i.p.v. een 1 heeft neergezet...
Overigens is er nog een andere factor, die zo mogelijk nog veel belangrijker is. Veel bedrijven zien zichzelf gedwongen hun 'time to market' drastisch te reduceren. Niet uit kostenoverweging, maar vanwege de concurrentie en (jaja) de consument. De consument is tegenwoordig steeds minder merkgebonden en wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Oftewel: "Als ik die nieuwe features niet nu snel en goedkoop kan krijgen, dan ga ik het bij een ander halen die het wel snel en goedkoop levert"...
...Waarbij de gemiddelde consument zich niet realiseert dat dit direct ten koste van de kwaliteit gaat. Zeker in de opkomende economieen zoals India en China is dit een issue want de gemiddelde consument in die landen heeft een heel andere kwaliteitsnorm dan wij in Europa kennen. Om een statement uit een presentatie die ik ooit heb gezien te quoten: "Het intereseert de consument steeds minder of een mobieltje om de dag crasht, als de nieuwste features er maar op zitten. Als het niet bevalt kopen ze over 6 maanden toch weer een nieuwe". En zeker in zuidoost Azie is dat een mindset die erg schijnt te leven onder de consument aldaar (Japan is daarop overigens de uitzondering).
Nu zal dit probleem op de professionele DSLR markt een wat minder grote factor vormen dan bijvoorbeeld bij consumentenelectronica, maar toch... Vergeet niet dat bedrijven hun ontwikkelmethodieken zoveel mogelijk standaardiseren. Als men snijdt in ontwikkeling heeft dat vaak gevolgen voor het hele scala van producten. Het netto effect is dat bedrijven hun ontwikkeltrajecten verkorten wat ten koste gaat van het testen en dus de kwaliteit. Daar zijn de bedrijven, maar indirect ook de consumenten debet aan.
En je ziet dat in nagenoeg de gehele industrie. Een voorbeeld is Nokia; Nokia had altijd een vast ontwikkeltraject gehad (ik meen van 9 maanden) voor een nieuwe telefoon. Omdat ze echter steeds door de concurrentie werden ingehaald moesten ze noodgedwongen hun ontwikkeltijd met 3 maanden inkorten. Dat ging ten koste van de kwaliteit. Dat wilden ze niet, maar het was dat of hun marktaandeel kwijtraken. Slikken of Stikken dus. Het zou me dus ook niets verbazen als Nikon de video-functionaliteit die destijds met de D90 werd uitgeleverd graag van AF had willen voorzien, maar het belangrijker vond om de functionaliteit als eerste op de markt te hebben. En de meeste consumenten denken 'Oh hij kan Video opnemen, cool!'. Vervolgens neemt men niet de moeite om reviews te lezen en is men teleurgesteld in het product. Maar niet zo teleurgesteld dat men het terugbrengt of de volgende keer geen Nikon zal overwegen... Dat is de grens die bedrijven opzoeken.
Kortom, toenemende complexiteit van producten en druk vanuit de markt om steeds sneller relatief goedkope producten met de nieuwste features op de markt te zetten, zorgt ervoor dat de kwaliteit van zo'n beetje alle producten afneemt. Met uitzondering van relatief simpele producten en producten met hoge kwaliteitsnormen (zoals medische apparatuur). Zo is de kans dat een relatief simpel product als een verrekijker van een bekend merk problemen vertoont veel kleiner dan bijvoorbeeld een TV (of een DSLR) van een bekend merk, die tegenwoordig bulken van de software...